دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

مراسم بزرگداشت شاعر، نویسنده و مستندساز جانباز محمدحسین جعفریان شامگاه شنبه ۳۰فروردین در مشهد برپا شد و علیرضا قزوه به‌عنوان نخستین سخنران این مراسم ابتدا گریزی به سبک ادبیات انقلاب اسلامی زد و گفت: شعر ما شعر مقاومت و آیینی است و این دو دست به‌دست هم سبکی بالنده به‌وجود آورده‌اند که از آن به‌عنوان سبک ادبیات انقلاب اسلامی یاد می‌شود.

بزرگداشت مستندساز شاعر و نویسنده جانباز

 در بسیاری از نقاط جهان ما را به این سبک می‌شناسند و در برخی کشورها آن را تدریس می‌کنند.این شاعر انقلاب افزود: یکی از کسانی که در ادبیات مقاومت ما هم در عرصه عمل هم در عرصه نظریه‌پردازی فعالیت درخشان داشته و نخستین کسی بوده که به ادبیات افغانستان ورود کرده، محمدحسین جعفریان است. کسی که توانسته مستند ماندگار احمدشاه‌مسعود را بسازد و با ملاعمر مصاحبه بگیرد، مسلماً انسان بزرگی است که باید جایگاهش برای همگان مشخص شود.

در بخش دیگر مراسم محمودرضا اکرامی‌فر به چند هنر جعفریان ازجمله پرداختن به فرهنگ جبهه و ستون‌نویسی اشاره کرد و گفت: کسی که می‌تواند ستون‌نویس ثابت باشد، حتما انسانی است اندیشمند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. رضا امیرخانی هم جعفریان را یک شخصیت فرهنگی دانست و افزود: اعتقاد عمیق و قلبی من این است که فرهنگ انقلاب اسلامی بالادست سیاست می‌نشیند.

این نویسنده جوان که به تازگی از سفر سوریه برگشته، ادامه داد: در این بوم گوهر همه هنرها قطعا شعر است و به همین دلیل است که گفته‌اند اگر فردی نتوانست شاعر برجسته باشد، داستان‌نویس می‌شود و اگر کسی نتوانست داستان‌نویس موفق شود، منتقد ادبی خواهد شد و اگر منتقد ادبی هم نباشد، قطعا فعال سیاسی می‌شود. جعفریان کارهای بسیاری کرده اما می‌توان به شهادت خودش و انصاف مخاطب گفت که همواره این شاعری بوده که فیلم ساخته و شاعرانگی را در وجوه مختلف و متمایز خودش حفظ کرده است.

او با اشاره به دوستی طولانی‌مدت خود با جعفریان گفت: دوستی ما همیشه در شکاف‌های عمیق سیاسی قرار داشته اما به این دلیل که جعفریان عمیقا شخصیت فرهنگی دارد همواره این دوستی ادامه پیدا کرده است. من برای نوشتن کتابی درباره افغانستان (جانستان کابلستان) عمیقاً وامدار جعفریان و محمدکاظم کاظمی هستم که در انتقال و درک فرهنگ افغانستان بسیار به من کمک کردند. به‌عنوان کسی که او را می‌شناسم، معتقدم تمام سنگینی جعفریان به‌دلیل سبکی اوست.

نوبت به بهروز افخمی که رسید، او جعفریان را سربازی توصیف کرد که هر جا جنگ باشد خود را می‌رساند و از قابلیت‌های خودش استفاده می‌کند. کارگردان «شوکران» گفت: جعفریان را در افغانستان با مستندهایش می‌شناسند و در ایران با وجوه بسیار مختلف. در طول تاریخ همیشه نویسندگانی که قبل از نویسنده شدن سرباز بوده‌اند، به موفقیت‌هایی فراوان دست یافته‌اند و این به آن دلیل است که یک سرباز نمی‌تواند با دروغ زندگی کند و زنده بماند.

مهمان بعدی مراسم بزرگداشت جعفریان کسی نبود جز نادر طالب‌زاده که او را «یک آدم واقعا عملیاتی» معرفی کرد و گفت: این از عجایب انقلاب اسلامی است که سال‌ها فرزندانش را به کسی نشان نمی‌دهد و ما خوشحالیم که امروز این فرزند برومند انقلاب میان ما شناخته شده است. در بخش پایانی مراسم جعفریان روی صحنه آمد و خودش را چنین معرفی کرد: محمدحسین جعفریان بچه محله پنج‌تن کوی طلاب مشهد.

او ضمن تشکر از تمام کسانی که در سال‌های دراز همراهی‌اش کرده‌اند، افزود: در این میان باید از پدرم تشکر ویژه کنم که تا 64سالگی با کارگری ما را به درس‌خواندن تشویق کرد تا خانواده جعفریان با چاپ حدود 40جلد کتاب، امروز به این موفقیت‌ها دست یابند.

کد خبر 256717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز