دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست دیروز درجمع خبرنگاران درباره مشکلات دریای عمان و خلیج‌فارس گفت که طی ۴سال اخیر قاچاق سوخت ازجمله مشکلاتی بود که در منطقه خلیج‌فارس و عمان با آن مواجه بودیم که این مسئله در ۲سال اخیر شدت بیشتری گرفت.


به گفته وی سال گذشته 5میلیون لیتر آلودگی نفتی وارد آب‌های مناطق جنوب شده است که کشتی‌های حامل سوخت قاچاق در عملیات تعقیب برای فرار به داخل آب دریا ریخته‌اند. فرشچی با اشاره به معضل بروز کشند قرمز در آب‌های خلیج‌فارس می‌گوید که در 2سال اخیر کمیته ملی متشکل از نهادهای دولتی، غیردولتی و دانشگاه‌ها ایجاد کردیم، در 20 تا 23 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نیز برای دومین بار جلسه‌ای خواهیم داشت و برنامه‌ای برای نمونه‌گیری کشند قرمز طرح‌ریزی خواهیم کرد. وی در رابطه با کشند قرمز افزود: کشند قرمز در نقطه ایجاد می‌شود و ممکن است به طول یک کیلومتر و حتی بیشتر باشد.

این کشندها ممکن است خودبه‌خود از بین برود یا برای کنترل آنها اقدامی ویژه داشته باشیم. فرشچی در بخشی از سخنان خود از تهیه پیش‌نویس دستورالعمل مربوط به آب‌شیرین‌کن‌ها خبر داد و افزود: در حال حاضر علاوه بر آب شیرین کن‌ها در مورد اوراق کردن کشتی‌ها نیز در حال تهیه دستورالعمل هستیم این دستورالعمل‌ها قبل از اینکه اجرایی شوند باید به تصویب دولت برسند.

وی با بیان اینکه در آلودگی دریای خزر، دریای عمان و خلیج‌فارس دنبال مقصر نمی‌گردیم افزود: ما باید به جای اینکه میزان نقش کشورهای مختلف را در آلودگی‌ها بسنجیم به مطالعه علمی در این زمینه بپردازیم و نوع آلودگی کشورها را مشخص کنیم به‌طور مثال آلودگی در ساحل آذربایجان ماهیت نفتی دارد اما در سواحل ایران مشکلات آلودگی ناشی از کشاورزی، زباله و فاضلاب‌هاست. وی در رابطه با ایجاد جزایر مصنوعی گفت: سازمان محیط‌زیست مسئولیتی جز اقدامات کنترل‌کننده و هشدار‌دهنده ندارد چرا که مجوز ساخت جزایر مصنوعی از طرف دولت صادر می‌شود. سازمان محیط‌زیست تنها نقش نظارتی دارد و فراتر از این نقش قدرت اجرایی ندارد.

وی در رابطه با سیستم‌های تصفیه پساب در استان‌های ساحلی و برای شهرهای با جمعیت بیش از 30هزار نفر هم گفت: متصدی این کار وزارت نیرو است و ما 17روز پیش سومین تذکر را از طرف سازمان محیط‌زیست برای وزارت نیرو ارسال کردیم اما تا‌کنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. وی طرح انتقال آب خزر به کویر سمنان را از نظر زیست‌محیطی گریه آور عنوان کرد و افزود: این اقدام تبعات بسیار بدی از نظر اکوسیستم برای دریای خزر خواهد داشت و علاوه بر آن هیچ تضمینی برای ماندن آب منتقل شده در منطقه سمنان وجود ندارد.

کد خبر 256710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز