یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

رضا کربلایی:مردم می‌پرسند و منتظر پاسخ‌ هستند، سهمیه‌های بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تغییر می‌کند؟ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که خبر ندارد و فقط مجری دستور دولت است.

از چه زمانی قیمت سوخت تغییر می‌کند؟ جایگاه داران می‌گویند: نمی‌دانیم و اما آماده‌ایم.  اما در ساعات پایانی روز ستاد هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که هیچ تغییری در سهمیه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و قیمت کرایه‌ها انجام نشده و خودروهای شخصی هم فعلا سهمیه جدید نمی‌گیرند تا در روزهای آینده سهمیه و قیمت بنزین آنها اعلام شود اما چه‌کسی قرار است قیمت جدید بنزین را اعلام کند؟ گفته می‌شود قرعه اعلام نرخ جدید بنزین به همراه گازوئیل و شاید سی‌ان‌جی به نام محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور زده شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور پیش از این میزان افزایش قیمت بنزین را 24درصد اعلام کرده بود وزیر اقتصاد هم از شیب‌ کم ولیکن تدریجی افزایش قیمت بنزین خبر داده است. با احتساب این افزایش قیمت‌ها احتمال می‌رود قیمت بنزین نیمه‌یارانه‌ای و سهمیه‌ای حداقل 800تومان و قیمت بنزین آزاد حدود 1200تومان خواهد شد. مشکل اما اینجاست که جایگاه‌داران می‌گویند مانیتور جایگاه‌ها فقط برای نمایش 5عدد به ریال تعبیه شده و درصورت افزایش بیش از 1000تومانی هر لیتر بنزین باید تمامی نمایشگر‌ها تغییر یابد؟ افزون بر این هنوز مشخص نیست قیمت بنزین تک‌نرخی، دونرخی سهمیه‌‌ای و نیمه‌یارانه‌ای خواهد بود یا اینکه نرخ آزاد به‌عنوان نرخ چهارم هم حفظ خواهد شد.

گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت بنزین و تنوع نرخ‌ها زیاد است، اما زمان تغییر قیمت در ابهام قرار دارد. اظهارنظر همزمان 2مقام صنفی نشان می‌دهد که قیمت بنزین احتمالاً بیش از 1000تومان به ازای هر لیتر نخواهد شد، چرا که نمایشگر جایگاه‌های سوخت تنها برای 5رقم درنظر گرفته شده و درصورتی که دولت بخواهد قیمت بنزین و گازوئیل را براساس پول ملی کشور یعنی ریال 6رقمی کند، نمایش قیمت هر لیتر سوخت ممکن نیست، مگر اینکه تغییرات سخت‌افزاری در جایگاه‌های سوخت انجام شود. ناصر رئیسی‌فر، رئیس انجمن پمپ بنزین‌داران کشور می‌گوید اگر قرار باشد درخصوص قیمت بنزین تغییری رخ‌دهد، مسئولیت اجرای آن جایگاه‌داران هستند و باید هماهنگی لازم صورت بگیرد ولی تا این لحظه هیچ نشست و هماهنگی انجام نشده است.

او می‌افزاید: پیش از این برخی اطلاعیه‌هایی مبنی بر ضرورت آمادگی جایگاه‌داران صادر می‌شد اما در سال جدید هیچ‌گونه اطلاعیه‌ای تا امروز (روز گذشته) به‌دست ما نرسیده است و مثل مردم بی‌خبریم. رئیسی‌فر توضیح می‌دهد: بسیاری از نمایشگرهای نصب شده روی تلمبه‌ها 4و 5رقمی براساس ریال تنظیم شده و اگر قرار باشد قیمت هر لیتر بنزین بیش از 10هزار ریال باشد، امکان نمایش قیمت جدید براساس ریال ممکن نیست، مگر اینکه واحد ارزشگذاری قیمت بنزین، تومان شود.

جایگاه‌ها آماده اما بی‌خبر


رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه تا‌کنون زمان دقیق اعلام افزایش قیمت بنزین مشخص نشده است، گفت: تمام جایگاه‌های سوخت برای اعمال قیمت‌های جدید آمادگی کامل دارند. بیژن حاج‌‌محمدرضا در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: هر روزی که قرار است قیمت بنزین افزایش پیدا کند در ساعت20:30 این تغییرات اعلام و در جایگاه‌ها اعمال خواهد شد تا از ساعت 24بتوانیم با نرخ‌های جدید عرضه سوخت را آغاز کنیم. بیژن حاج محمد رضا با اشاره به اینکه جایگاه‌های شهر تهران کاملا آرام است گفت: اما در جایگاه‌های سوخت برخی از شهرستان‌های حومه تهران صف‌های طولانی دیده می‌شود.

سی‌ان‌جی‌ها هم بلاتکلیف

اردشیر دادرس، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی سی. ان. جی کشور هم می‌گوید: هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر احتمال افزایش قیمت سی‌ان‌جی و آمادگی جایگاه داران عرضه‌کننده سوخت سی‌ان‌جی دریافت نکرده‌ایم. او می‌گوید: هر وقت دولت قیمت را تغییر دهد، جایگاه‌داران سی‌ان‌جی آماده اجرای آن هستند، فقط مهم این است که قیمت گاز سی‌ان‌جی حداکثر 30درصد قیمت بنزین باشد. او در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه 90درصد تاکسی‌ها و 65درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری از سی. ان. جی استفاده می‌کنند، گفت: هرچه قیمت این فرآورده کمتر افزایش یابد به همان میزان، کرایه‌ها نیز به میزان کمتری رشد یافته و نرخ رشد تورم کمتر خواهد بود.

کد خبر 256701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز