یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها کاهش می‌یابد، گفت: روند نرخ سود در آینده با آنچه در گذشته اتفاق افتاد، متفاوت خواهد بود.

فارس نوشت: علی طیب‌نیا درباره نرخ سود بانکی اظهار داشت: با توجه به روند کاهشی نرخ تورم قاعدتاً نرخ سود بانکی روند نزولی خواهد داشت.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه روند افزایش نرخ تورم در کشور در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، افزود: در شرایطی که نرخ تورم بالاست، نرخ سود اسمی هم افزایش یابد، اما با توجه به روندی که در ماه‌های اخیر آغاز شده و تورم به سرعت کاهش پیدا کرده است ، قطعا نرخ رشد سودها در آینده ادامه پیدا نخواهد کرد.

وی از کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های شورای پول و اعتبار، نرخ سود در شبکه بانکی در بخش سپرده‌ها و تسهیلات کاهش خواهد یافت.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: روند نرخ سود در آینده با آنچه که در گذشته اتفاق افتاد، متفاوت خواهد بود و جاذبه سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیز در مقایسه با دیگر بازارها افزایش خواهد یافت.

دستاوردهای سفر اخیر خود به واشنگتن اظهارداشت: تغییرات معناداری از سفر قبلی که در برنامه بانک جهانی شرکت کردیم، تا سفر اخیر نسبت به ایران، اقتصاد و روند تحول اقتصاد کشورمان شکل گرفته است.

وزیر اقتصاد افزود: کارشناسان صندوق بین‌المللی پول گزارشی را درباره اقتصاد ایران تهیه کردند و این گزارش به اتفاق آرا تصویب شد که نشان می‌دهد روند متغیرهای اقتصادی در ایران مطلوب و نرخ تورم در حال کاهش است.

وی با اشاره به اینکه صندوق بین المللی پول نرخ تورم امسال را 15 تا 20 درصد پیش بینی کرده است ، گفت : این در حالی است که ما روی نرخ 25 درصدی هدفگذاری کردیم.

وزیر اقتصاد درباره پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران افزود: این صندوق رشد اقتصادی مثبت را پیش بینی کرده است که تمام این گزارشها نشان می‌دهد، اقتصاد ایران در مسیر مناسبی در حال حرکت است.

طیب‌نیا از روند مطلوب روابط کشور با بانک جهانی خبر داد و گفت: چند سالی بود که روابط مالی این بانک با ایران به طور کامل قطع شده بود و در اجلاس گذشته موضوع را با مدیران ارشد این بانک مطرح کردم که ایران سهامدار عمده بانک جهانی است و باید از منافع آن برخوردار شود و مدیران این بانک نیز به صراحت اعلام کردند، محدودیت‌هایی که در گذشته ایجاد شده بود ، موقتی بوده است.

طیب‌نیا افزود : هیئتی از کارشناسان بانک جهانی در آستانه نوروز به ایران آمدند و درباره ایمنی جاده‌ها مطالعه و گزارشی به بانک ارائه کردند.

طیب‌نیا گفت: در سفر اخیر هم درخواست کردیم در برخی مسائل زیست محیطی به ویژه احیای دریاچه ارومیه، آلودگی های زیست محیطی و ریزگردها و مبارزه با بیماریهای حاد مانند سرطان کمک‌های تخصصی و مالی بدهد.

وی افزود: تأمین مالی طرحهای توسعه ای جمهوری اسلامی نیز در دستور کار بانک جهانی قرار گرفته است و در آینده نزدیک هیئتی برای پیگیری روند این محورها به ایران سفر خواهد کرد.

طیب‌نیا درباره وصول دارایی های بلوکه شده ایران گفت: بر اساس گزارش های رسیده از بانک مرکزی مشکلی در باره وصول این دارایی ها نبوده است و بر اساس زمان بندی و توافق های انجام شده در نشست 1+5 موارد در حال انجام است.

وزیر اقتصاد درباره محورهای مورد گفتگوی جمهوری اسلامی ایران و چین در سفر آینده خود افزود: در این سفر در حوزه سرمایه گذاری و تأمین مالی طرح ها مذاکره خواهیم کرد.

وی گفت: بنا داریم از سرمایه و منابع مالی چین برای اجرای طرحها در کشور استفاده کنیم و چینی ها نیز برای سرمایه گذاری در صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی اعلام آمادگی کرده‌اند.

کد خبر 256631
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز