مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

تارا امیری: روزگاری بسیاری از شهرهای کشورمان، شهرهایی مردانه بودند و بانوان چندان فرصتی برای فعالیت در عرصه‌های مختلف اجتماعی نداشتند، اما حالا ظرفیت‌های بسیاری در شهرهای بزرگ برای بانوان ایجاد شده که بخشی از آنها مربوط به عرصه ورزش، مخصوصا ورزش همگانی است.

ورزش همگانی

 زیرساخت‌های ورزشی طی چند دهه، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند و حتی کم‌کم بانوان ایرانی علاوه بر ورزش‌های‌غیر حرفه‌ای ‌توانسته‌اند رنگ مدال تورنمنت‌های بین‌المللی و آسیایی را ببینند. حالا دیگر هیچ بانوی ایرانی برای حفظ سلامتی و رسیدن به مراحل بالا‌تر بهانه‌ای نخواهد داشت چرا که در 4 گوشه کشور ورزشگاه‌هایی ویژه آنها ساخته شده. این راهنما به درد بانوانی می‌خورد که به‌دنبال فضای مناسبی برای ورزش کردن هستند.

مجموعه‌ ورزشی الزهرا(س)

هنگامی که قرار باشد نیمی از اعضای جامعه یا‌‌ همان بانوان کشور به سوی ورزش تمایل نشان دهند، مراکز ورزشی نمی‌توانند به‌صورت کامل نیازهای آنها را برآورده کنند. این موضوع باعث شد تا مسئولان از همه ظرفیت‌ها برای تشویق بانوان به ورزش بهره ببرند. تلاش مدیران شهری پایتخت در ‌‌نهایت جواب داد و سوله‌های بحران تبدیل به مرکزی موقت برای تمرینات ورزشی بانوان‌شدند که نام مقدس حضرت زهرا(س)‌روی این مجموعه گذاشته شد. در حال حاضر ۵۴‌سوله بحران در شهر تهران وجود دارد . پیش از باز‌بهره‌وری سوله‌های بحران، فقر حرکتی بانوان تنها در تهران بیش از ۶۲‌درصد بود اما‌ این آمار روند کاهشی یافته و به زیر ۵۰‌درصد رسیده است. در حال حاضر برخی از شهرهای کشور مانند تبریز و اصفهان نیز تلاش می‌کنند تا از فرصت فضاهای سرپوشیده سوله‌های مدیریت بحران به نفع ورزش بانوان بهره بجویند.

ایستگاه‌ تندرستی بوستان‌ها

ورزش در هوای آزاد و در دقایق ابتدایی روز می‌تواند علاوه بر حفظ سلامت جسمی، شادابی روحی شهروندان را به همراه داشته باشد؛ به‌ویژه اینکه ورزش در کنار بوستان‌ها و نقاط سرسبز شهر و همراه با دیگر همشهری‌ها انجام شود. مدیریت شهری پایتخت جهت تحقق این مهم ایستگاه‌های تندرستی را در بوستان‌های اصلی شهر برپا کرده است. در حال حاضر بیش از ۱۸۰۰ ایستگاه تندرستی در ۱۲۰ ناحیه تهران فعالیت می‌کنند. در این ایستگاه‌ها مربیان متخصص خانم آماده هستند تا ضمن ارائه یک برنامه مناسب ورزشی، آنها را به ورزش در کنار یکدیگر تشویق کنند. برای حضور در ایستگاه‌های تندرستی کافی است به نزدیک‌ترین بوستان بزرگ نزدیک خانه‌تان بروید. این ابتکار شهرداری تهران مورد توجه مدیران شهرهای بزرگ قرار گرفته و در بیشتر مراکز استان‌ها ایستگاه‌های تندرستی ویژه بانوان راه‌اندازی شده است.

استخرهای ویژه بانوان

شنا کردن ازجمله فعالیت‌هایی است که به‌علت تحرک بیشتر عضلات بدن نقش بسزایی در سلامت جسمی افراد ایفا می‌کند. به همین دلیل انجام این ورزش به‌صورت مرتب در برنامه هفتگی بانوان توصیه شده است تا آنها را از خطر فقر حرکتی برهاند. در حال حاضر 153استخر در تهران وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به استخر حجاب در خیابان حجاب، استخر شهید کشوردوست در میدان ونک، مجتمع ورزشی کوثر در خیابان دولت، استخر مجتمع بعثت در بزرگراه بعثت، استخر دانش در محله چهارصددستگاه، استخر نیاوران در بوستان نیاوران و استخر مروارید در منطقه ۱۷ اشاره کرد. البته برخی از این استخر‌ها به‌صورت کاملا اختصاصی به بانوان علاقه‌مند به شنا تعلق یافته‌اند که تعداد آنها 6 استخر است. در سال‌های گذشته مراکز تفریحی همانند دهکده‌های آبی سرپوشیده در شهرهای پرجمعیت ساخته شده‌اند که فضای مناسبی را برای شنا کردن بانوان فراهم کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به مجتمع‌های آبی ویژه بانوان در شهرهای مشهد، کرج، اردبیل و اصفهان اشاره کرد.

پیست‌های دوچرخه‌سواری بانوان

چند سالی است که بانوان علاقه‌مند به ورزش دوچرخه‌سواری با خیال راحت می‌توانند به پیست‌های ویژه این ورزش مراجعه کنند. در حال حاضر بیش از ۲۰ بوستان شهر تهران دارای پیست‌های ویژه دوچرخه سواری است که برخی از آنها کاملا اختصاصی در اختیار بانوان قرار داده شده است. بوستان بهشت‌مادران در بزرگراه شهید حقانی، بوستان ولایت در انتهای بزرگراه شهید نواب و بوستان چیتگر ازجمله این مراکز هستند. همچنین بوستان‌هایی مانند الهام، فدک، تسلیحات، تمدن، کوثر، رازی، سرخه‌حصار و شهروند ازجمله دیگر مکان‌هایی هستند که دارای پیست مناسب برای بانوان هستند. مدیران شهری در دیگر کلانشهرهای کشور هم کوشیده‌اند در این زمینه از پایتخت عقب نمانند. در این زمینه می‌توان اقدامات شهرهایی همچون تبریز، کیش، سنندج، همدان، ارومیه، دزفول، کرمانشاه، قزوین و مشهد را مثبت ارزیابی کرد.

مجموعه شهربانوی پایتخت

شهربانـــو نــام مجهز‌ترین مجموعه‌های ویژه بانوان در تهران است که یکی از آنها داخل بوستان بزرگ ولایت ساخته شده. بانوان ورزشکار تهرانی می‌توانند با استفاده از امکانات وسیع این محل مثل استخر روباز، سونا و جکوزی، سالن تیراندازی، سالن ایروبیک و بدنسازی، سالن یوگا و سالن ورزش‌های رزمی، جسمی سالم‌تر و زندگی بانشاط‌تری داشته باشند. ۵ شهربانوی دیگر در مناطق ۸، ۹، ۱۰، ۱۴و ۲۰ احداث شده تا میزان بهره‌مندی بانوان از مراکز ورزشی به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شود. همچنین 3بوستان بهشت مادران، پردیس بانوان و نرگس در مناطق ۳، ۱۵ و ۱۸ برای بانوان تهرانی راه‌اندازی شده‌اند. همچنین خانه‌های ورزش در سراهای محلات پذیرای بانوانی هستند که می‌خواهند همراه با دیگران تجربه ورزش کردن را داشته باشند. برگزاری المپیاد ورزش محلات تهران ویژه بانوان از دل همین خانه‌های ورزش بیرون آمد.

کد خبر 256576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز