همشهری آنلاین: کمالوندی اظهار کرد: آن مقدار از اورانیوم ۲۰ درصدی که تاکنون در چارچوب توافق ژنو رقیق شده است بر ذخایر اورانیوم غنی شده موجود ۵ درصد کشور اضافه خواهد شد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ، با تاکید بر اینکه فرآیند اکسید کردن هنوز آغاز نشده است، گفت: به محض آماده شدن تاسیسات مورد نظر برای اکسید کردن این اقدام در طول بازه زمانی توافق شده در چارچوب برنامه اقدام مشترک انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه اقدام مشترک قرار است نیمی از ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصد ایران به اکسید اورانیوم برای تهیه صفحه سوخت و نیمی دیگر تا سطح 5 درصد رقیق شود.

کمالوندی در پاسخ به این پرسش که در گزارش اخیر آژانس در بخش پاورقی آن آمده است که بنا بر اعلام ایران بنا بوده از تاریخ 9 آوریل فرآیند اکسید کردن آغاز شود اما ظاهرا این کار هنوز صورت نگرفته است، اظهار کرد: ایران چنین اظهاریه‌ای نداشته است اما گفته نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که خط تبدیل UO2 یا همان اکسید اورانیوم (5درصد) را به گونه‌ای آماده کنیم تا در زمان پیش‌بینی شده این کار نیز صورت گیرد.

وی افزود: با راه‌اندازی این کارخانه زمینه تولید سوخت برای مصرف نیروگاهی در کشور ایجاد خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: به هر حال تولید اورانیوم با غنای 20 درصد و 5 درصد به منظور و هدف تامین مواد اولیه برای تولید انواع سوخت مورد نیاز نیروگاه و راکتورهای تحقیقاتی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه روند تبدیل اورانیوم 20 درصد به اکسید اورانیوم 20 درصد و اورانیوم پنج درصد در حال حاضر چگونه است؟ گفت: بر اساس اقدام مشترک قرار بود نیمی از ذخایر 20 درصد که اندکی بیشتر از 200 کیلوگرم بوده است رقیق شود یعنی به اورانیوم تا غنای 5 درصد و نیمی دیگر از اورانیوم 20 درصد به اکسید اورانیوم با غنای 20 درصد(نهایتا برای تبدیل آن به صفحه سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران) تبدیل شود.

این مقام سازمان انرژی اتمی افزود که ایران به دلیل داشتن کارخانه تولید صفحه سوخت که کاربرد تهیه سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران و راکتورهای مشابه آتی را دارد مقادیر قابل توجهی از صفحات سوخت این راکتور برای سال‌های آینده تهیه و نگهداری می‌شده است.

کمالوندی گفت: اورانیوم 20 درصد تولید شده کشور که به صورت گاز UF6 انبار کرده است تا پایان دوره شش ماهه برنامه اقدام مشترک به شرط انجام تعهدات کشورهای 1+5 به اکسید تبدیل خواهد شد.

وی توضیح داد که اکسید شدن بر خلاف آنچه که در برخی سایت‌ها گفته شده است به معنی از بین رفتن و نابودی این ذخایر نبوده و بالعکس رسیدن این مواد به مقصد نهایی آن یعنی تبدیل شدن آن به سوخت مورد نیاز برای استفاده در نیروگاه است.

کمالوندی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آن مقدار از اورانیوم 20 درصد که تاکنون در چارچوب توافق ژنو رقیق شده است چه می‌شود؟ آیا به اکسید اورانیوم 5 درصد تبدیل می‌شود یا به همان شکل گاز نگهداری خواهد شد؟ اظهار کرد: این مواد بر ذخایر موجود 5 درصد اضافه خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه این گفت‌وگو از اصحاب رسانه و علاقمندان به پیگیری مباحث هسته‌ای درخواست کرد با توجه به حساسیت و اهمیت این موضوع مهم ملی در انعکاس هرگونه اخبار و تحلیل نهایت دقت را داشته و انتقادات سازنده را با استدلال درست و منطقی و به دور از احساسات و هیجانات و تعصبات احتمالی بیان کنند.

 

کد خبر 256558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز