همشهری آنلاین: نوعی موجود مارمولک‌مانند جدید که بیش از ۳۰۰ میلیون سال پیش می‌زیسته، قدیمی‌ترین جد شناخته‌شده پستانداران گیاه‌خوار به شمار می‌آید.

قدیمی‌ترین جد پستانداران گیاه‌خوار

به گزارش ایسنا، این موجود که نامش Eocasea martini عنوان شده، دارای طول کمتر از 20.32 سانتی‌متر بوده و نشان‌دهنده انتقال اساسی گوشتخواری به گیاه‌خواری روی خشکی بوده است.

دانشمندان دریافتند اسکلت جزئی گونه جوان پیداشده در کانزاس به شاخه خزندگان اولیه پستاندارمانند caseid، موسوم به synapsids تعلق دارد.

به گفته دکتر یورگ فروبیش از دانشگاه هومبولت برلین، Eocasea یکی از قدیمی‌ترین خویشاوندان پستانداران مدرن بوده و گسست 20 میلیون ساله با جوان‌ترین اعضای بعدی خانواده caseid را پر می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد caseid synapsids باستانی‌تر از آنچه است که پیش‌تر در سوابق فسیلی مستند شده بود.

پروفسور رابرت رایز از دانشگاه تورنتو و یکی از حاضرین در این مطالعه گفت: تکامل گیاه‌خواری برای حیات روی خشکی، فرآیندی انقلابی بوده زیرا طی آن، مهره‌داران خشکی می‌توانستند مستقیما به منابع وسیع عرضه‌شده توسط گیاهان زمینی دسترسی یابند. این گیاه‌خواران به نوبه خود به منبع غذای اصلی شکارچیان عظیم خشکی تبدیل شدند و Eocasea نخستین حیوانی است که چنین فرآیندی را آغاز کرد.

جزئیات این مطالعه حاکی از آن است که گیاه‌خواری نخست در خویشاوندان دور پستانداران و حدود 30 میلیون سال پیش از در پی‌گرفتن همین رفتار توسط اجداد دایناسورها، پرندگان و دیگر خزندگان مدرن تکامل یافت.

کد خبر 256464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز