مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون شهردار تهران گفت: فضای کالبد آرامستان در کالبد محله‌ای باید تبلور عینی یک فضای خاطره انگیز باشد اما متاسفانه ظهور تفکر بوم‌گریز در میان طراحان شهری باعث تبدیل آرامستان‌ها به یک فضای نابسامان و بی هویت شده است.

به گزارش تهران‌سما، علیرضا نادری - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر امروز آرامستان‌ها مفهوم و کارکرد خود را در کلانشهرها از دست داده‌اند، تاکید کرد: ساماندهی آرامستان‌های متروکه پایتخت در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارهای مطالعاتی ساماندهی آرامستان‌های تهران توسط این معاونت در حال انجام است، گفت: امروز گورستان‌ها به جای القاء آرامش به فضایی متروکه در کلانشهرها تبدیل شده‌اند. به عبارت دیگر فضای کالبد آرامستان در کالبد محله‌ای باید تبلور عینی یک فضای خاطره انگیز باشد اما متاسفانه ظهور تفکر بوم‌گریز در میان طراحان شهری باعث تبدیل آرامستان‌ها به یک فضای نابسامان و بی هویت شده است.

معاون شهردار تهران افزود:در واقع به عقیده طراحان شهری گورستان یک فضای مزاحم بوده که پس از سی سال می‌تواند نابود شود به همین خاطر است که در شهر تهران گورستان‌های محلی و قدیمی آنگونه که شایسته است، حفظ و نگهداری نشده‌اند.

او در ادامه با اشاره به اینکه از سال 86 موضوع مکان‌یابی گورستان‌های شهری در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفت، یادآور شد: مطالعات انجام شده در آن سال‌ها نشان می‌داد آرامستان‌ها باید به عنوان یک فضای شهری و قابل احترام و دارای کارکرد عبوری جهت تزکیه نفس باشد این در حالی است که فقدان چنین کیفیتی در گورستان‌های احداث شده ناشی از دیدگاه مکان دفن مردگان و بعد کمی مساله یعنی ظرفیت تدفین بوده است در حالی که باید آرامستان‌ها فضایی برای زندگانی و تعاملات انسانی باشد.

نادری با اشاره به مطالعاتی که هم اکنون تحت عنوان ساماندهی آرامستان‌های شهر تهران توسط معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران در حال انجام است، اظهار داشت:تلاش برای ارائه راهکارهایی جهت رفع مشکلات تک و کلان گورستان شهر تهران و جلوگیری از روند متروک و فر سوده شدن گورستان‌های درون شهری، می‌توان این مساله را از جوانب گوناگون مورد بحث قرار داد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران یادآور شد: مواردی همچون هویت بخشی به شهر، ایجاد فضایی برای تعاملات اجتماعی، خاطره‌انگیزی فضا، پذیرش عملکرد جانبی فضای سبز شهری، منظر فرهنگی، افزایش کیفیت روابط انسانی، کاهش هزینه حضور در گورستان‌، بازگردان کارکرد آرامش، افزایش مطلوبیت مدنی، ایجاد تعامل بین انسان و مکان، منظر تاریخی، یادآوری مرگ و نتایج مثبت آن، کاهش انحرافات اجتماعی، افزایش نظارت اجتماعی، مکانی زنده و پویا و همچنین جاذبه گردشگری جهت نیل به سوی هدف نهایی شهر پایدار آشکار می‌شود.

نادری با تاکید بر اینکه وضعیت نابسامان طرح‌های جامع شهری ایران در برخورد با مقوله گورستان دیدگاه خدماتی صرف ندارد، بیان کرد: نتایج این مطالعات مدیریت شهری را برآن می‌دارد تا با تغییر رویکرد و نگرش به مساله آرامستان‌های شهری اصل تعادل بین انسان و مکان مدنظر قرار گیرد.

کد خبر 256437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز