گروه ادب و هنر: وزیر ارشاد صبح روز پنجشنبه همراه برخی مدیران وزارتخانه و نمایندگان رسانه‌های گروهی به مصلای امام‌خمینی(ره) رفت تا از نزدیک در جریان روند آماده‌سازی فضای مصلی برای میزبانی از بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار بگیرد.

حمایت ارشاد از کتاب‌های دینی مفید و ارزشمند

 او پس از این بازدید مقابل خبرنگاران ایستاد و اظهار امیدواری کرد موضوع پرداخت طلب ناشران خارجی تا پیش از آغاز رسمی نمایشگاه حل و فصل شود.

به گزارش همشهری، پرداخت طلب ناشران خارجی و مشکلی که در این‌باره بین بانک ملت و بانک مرکزی به‌وجود آمده یکی از سؤال‌هایی بود که خبرنگاران از علی جنتی پرسیدند و او در پاسخ گفت: «این مسئله هنوز حل نشده است اما امیدواریم در چند روزی که تا بازگشایی نمایشگاه مانده، بتوانیم آن را حل و فصل کنیم.» از آنجا که نمایشگاه کتاب تهران 10اردیبهشت افتتاح می‌شود، حتی پرداخت طلب ناشران خارجی در این مدت هم نمی‌تواند تأثیری در حضور یا غیبت آنها در نمایشگاه امسال داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی برای آماده‌سازی فضای نمایشگاه گفت: برنامه‌ریزی برای نمایشگاه امسال طوری بوده که تقریبا به همه ناشران فعال در کشور اجازه حضور داده شده است و هیچ ناشری را از حضور در نمایشگاه منع نکرده‌ایم. به این ترتیب، به هر ناشر براساس توانایی‌هایی که دارد و تعداد کتاب‌هایی که چاپ کرده‌ فضای لازم اختصاص پیدا می‌کند. باید سعی کنیم نمایشگاه کتاب تهران را به‌عنوان یک اتفاق بزرگ فرهنگی به خوبی مدیریت کنیم و بهترین بهره را از آن ببریم. وزیر ارشاد با اشاره به پیش‌بینی تدابیر لازم برای پیشگیری از ایجاد مشکل بادها و باران‌های موسمی در فضاهای باز نمایشگاه افزود: در گذشته به‌واسطه تأمین کاغذ از ناشران حمایت می‌شد که امروز دیگر چنین مسئله‌ای مطرح نیست. در واقع ما امروز حمایت خود را با خریدن کتاب‌های مفید و با ارزش‌های بالا برای کتابخانه‌های عمومی نشان می‌دهیم. کتاب‌هایی هم که ارزش‌های دینی بالا دارند، از گروه آثاری هستند که سعی داریم کتابخانه‌های عمومی زیرنظر وزارت ارشاد را به واسطه آنها غنی کنیم. برخی کتاب‌های آلبومی هم برای اهدا به مقام‌های خارجی خریده و اینگونه از آنها حمایت می‌شود.

ورود چهارمین محموله کتاب‌های خارجی

چهارمین محموله کتاب‌های خارجی وارد نمایشگاه کتاب تهران شد که این محموله بیشتر شامل کتاب‌های عربی است که از لبنان به نمایشگاه رسیده است. ناشران لبنانی برای ارسال این محموله به‌دلیل ناامنی شرایط در مرز سوریه، آن را از مسیر طرابلس به یکی از بنادر ترکیه منتقل و از ترکیه با کامیون‌های ترانزیت وارد ایران کرده‌اند. همچنین محموله‌هایی از کشورهای آلمان، هند، ترکیه و روسیه هم از طریق مسیر هوایی وارد فرودگاه امام خمینی(ره) شده که پس از انجام امور گمرکی وارد نمایشگاه کتاب تهران می‌شود.

ثبت‌نام 80هزار دانشجو و طلبه

در 2روز اول ثبت‌نام دانشجویان و طلاب برای دریافت بن‌کارت اعتباری خرید کتاب، بیش از 80هزار نفر به سامانه نمایشگاه به نشانی tibf. net مراجعه و ثبت‌نام کردند. دانشجویان و طلاب می‌توانند با پرداخت 300هزار ریال و دریافت معادل همین مقدار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بن‌کارت‌های 60هزار تومانی برای خریدن کتاب در ایام نمایشگاه دریافت کنند. روند ثبت‌نام در نخستین ساعت‌ها با اختلال همراه بود که با افزایش پهنای باند و رفع برخی ایرادهای فنی فعلا مشکلی برای ثبت‌نام متقاضیان وجود ندارد. سایت تا زمانی که تعداد ثبت‌نام‌ها از سقف اعتبار مالی وزارت ارشاد فراتر نرود، در دسترس خواهد بود. ضمن اینکه کاربران می‌توانند هنگام ثبت‌نام بانک مورد نظر خود را برای دریافت بن‌کارت مشخص و از 7اردیبهشت به همان شعبه مراجعه کنند.

تسهیلات ویژه به معلولان و جانبازان

مدیر کمیته رفاهی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران از ارائه تسهیلات ویژه شامل ویلچر، واکر، عصای سفید و... به جانبازان و معلولان با همکاری سازمان بهزیستی خبر داد. این علاوه بر استقرار 2خودروی ویژه جابه‌جایی معلولان و جانبازان در سطح نمایشگاه است. همچنین مراکزی در بخش‌های شمالی، جنوبی و مرکزی نمایشگاه مستقر خواهند شد و ویلچر، عصای سفید، واکر و سایر وسایل مورد نیاز معلولان و جانبازان را به آنها ارائه خواهند کرد تا این افراد مشکلی در رفت‌وآمد و بازدید از نمایشگاه نداشته باشند.

توصیه‌های اورژانس

امسال هم مانند دوره‌های گذشته اورژانس تهران با استقرار 4کمپ اصلی، 2اتوبوس آمبولانس، 8موتور آمبولانس و 8آمبولانس در محوطه نمایشگاه کتاب تهران در خدمت بازدیدکنندگان خواهد بود و روزانه 30نفر از نیروهای اورژانس در بخش‌های مختلف نمایشگاه حضور می‌یابند. اولویت اورژانس با درمان سرپایی است اما هماهنگی لازم با بیمارستان‌های منطقه انجام شده تا درصورت نیاز، بیماران برای درمان به این مراکز منتقل شوند. شماره تلفن آشنای 115هم در مدت برگزاری نمایشگاه به مردم خدمات ارائه می‌دهد.

کد خبر 256368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز