گروه اجتماعی: مهلت شرکت سازنده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران شنبه آینده یعنی ۶ اردیبهشت ۹۳به پایان می‌رسد.

این در حالی است که در تازه‌ترین سانحه‌های جاده‌ای که اتوبوس اسکانیا در آن نقش داشته است، 3 اتوبوس اسکانیا در یک روز دچار آتش‌سوزی شدند. پیش از این نیز در شهریور سال92، در آتش‌سوزی 2 اتوبوس اسکانیا در یک حادثه در بزرگراه تهران-قم، 44هموطن ایرانی زنده‌زنده در آتش سوختند.

ماجرای حساسیت پلیس، سازمان استاندارد و مردم روی اسکانیا از این حادثه آغاز شد و پلیس تا آغاز بهمن 92به اسکانیا مهلت داد تا نقص فنی اتوبوس‌های تولیدی خود را رفع کند. اول بهمن 92معاون فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از توقف شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا خبرداد. سرهنگ احمد رستمی گفت: با توجه به خاتمه مهلت داده شده به شرکت عقاب افشان درخصوص رفع معایب اتوبوس حادثه‌ساز اسکانیا تیپ 4212شماره‌گذاری اتوبوس‌های مذکور از اول بهمن‌ماه سال گذشته متوقف شد.

پس از توقف شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا به‌دلیل آتش‌سوزی‌های مکرر، شرکت عقاب افشان شکایتی را از پلیس راهور تقدیم کمیسیون اصل 90مجلس کرد که نهایتا افضلی فرد - سخنگوی این کمیسیون - 26 اسفند‌ماه از مهلت یک ماهه به شرکت عقاب افشان برای رفع معایب اتوبوس‌های خود خبر داد و گفت: در این راستا پلیس راهور ناجا نیز از 24اسفند‌ماه نسبت به شماره‌گذاری مجدد این اتوبوس‌ها اقدام می‌کند.وی تأکید کرد: شرکت سازنده اتوبوس‌های اسکانیا تا 6اردیبهشت‌ماه مهلت دارد نسبت به رفع نقص اتوبوس‌های خود اقدام کند. در پی این تصمیم، سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور ناجا نیز در این خصوص گفت: خوشبختانه کمیسیون اصل 90به‌منظور اجرای قانون و حفظ سلامت مردم، مهلت یک ماهه به شرکت خودروساز اسکانیا داده است تا این خودروساز ملزم به رفع ایرادات خودروی خود شود.

همچنین براساس گزارش خبرگزاری مهر، سفیر سوئد که روز چهارشنبه 27فروردین 93از کارخانه اسکانیا در ایران بازدید کرد مدعی شد تغییراتی که در افزایش حجم باک بنزین و سیستم برق‌کشی تولیدات شرکت عقاب‌افشان به‌وجود آمده باعث‌شده است این محصول از استاندارد خارج شود و این در حالی است که امیدواریم شرکت عقاب افشان تولیدات را به حالت استاندارد برگرداند. اظهارات سفیر سوئد در ایران در حالی مطرح شد که بارها مسئولان شرکت عقاب افشان مدعی بودند تولیدات آنها با استانداردهای اروپا برابری می‌کند و حتی کارشناسان اسکانیا این تولیدات را تأیید کرده‌اند. شرکت اسکانیا یک شرکت سوئدی است که شرکت عقاب‌افشان ایران، واقع در استان سمنان، با وارد کردن شاسی سوئدی، اتاق و تجهیزات اتوبوس را روی شاسی وارداتی سوار می‌کند.

از سوی دیگر نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد نیز در بازدیدی که پس از اعلام مردودی اسکانیا در 19تست استاندارد از این کارخانه داشت، مدعی شد این اتوبوس استانداردهای لازم را برای تردد در جاده‌ها دارد. حال این سؤال مطرح می‌شود که وقتی سفیر کشور سازنده این اتوبوس را خارج از استاندارد می‌داند و بر تغییرات اساسی روی اتوبوس تأکید دارد چگونه مسئولان استاندارد که هیچ‌گونه مرکز تست استاندارد خودرو را در اختیار ندارند آن را تأیید می‌کنند.

اتوبوس‌های اسکانیا تنها 10درصد ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری را به‌خود اختصاص می‌دهند اما 53درصد تلفات مربوط به این اتوبوس‌هاست. در همین حال مدیر خدمات پس از فروش شرکت عقاب‌افشان به همشهری گفته است: متأسفانه بعضی رانندگان با رعایت‌نکردن حقوق مسافران و عدم‌استفاده از تجهیزات و امکانات خودروهای حمل‌ونقل عمومی، اعم از امکانات مدرن ایمنی رانندگی تا کارهایی مانند برداشتن چکش اضطراری و بستن قفل دستی درها در موقع حرکت و بسته ماندن آن در موقع حادثه، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به‌بار می‌آورند. محسن نوروزی ادامه داد: هر قدر هم که وسیله نقلیه مطابق با استانداردهای جهانی تولید شده باشد، چنانچه نظارت وجود نداشته باشد، نمی‌توان از استفاده مناسب از کارکرد ایمنی‌های پیش‌بینی‌شده در مرحله تولید مطمئن بود.

کد خبر 256341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز