همشهری آنلاین: شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نوشت توافق روز پنج شنبه میان آمریکا، روسیه، اوکراین و اروپا برای کاهش تنش‌ها در اوکراین و محتاطانه عمل کردن طرف‌های توافق در ژنو، تاکنون ثمری نداشته است.

توافق ژنو در باره اوکراین تاکنون ثمری نداشته است

به گزارش ایرنا، به نوشته این شبکه؛ساختمان های دولتی در مناطق شرقی اوکراین همچنان در دست هواداران روسیه است و در پادگان شهر ماریو پل نیز درگیری میان نیروهای کیف و شبه نظامیان هوادار مسکو 3 کشته برجا گذاشت.

گزارش ها از شهر ماریو پل حاکی است که مغازه های این شهر از بیم درگیری ها همچنان بسته است و مردم شهر برای رفع نیازهای معیشتی خود به ماهیگیری در رودخانه شهر اقدام می کنند.

مخالفان و موافقان روسیه حتی در یک خانواده نیز دیده می شود. در یک خانواده در شرق اوکراین گفت: من هوادار مسکو هستم زیرا به گذشته فکر می کنم ولی فرزندان من گذشته را فراموش کرده اند.

شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد که جزئیات این توافق در مورد خلع سلاح گروه هایی که غیرقانونی خوانده می شود، پایان خشونت و خروج از ساختمان های دولتی روشن است، اما در مورد ده ها شهری که اشغال شده است و کسانی که ساختمان های دولتی را اشغال کرده اند، نمی توان تصور کرد که گروه های مسلح که از دیگاه بسیاری از مردم اوکراین هم اکنون قدرت را به دست دارند، از موضع خود عقب نشینی کنند.

جدایی طلبان اوکراینی خود را به اجرای توافق ژنو محدود نمی کنند

جدایی طلبان مسلح طرفدار روسیه در شرق اوکراین روز جمعه اعلام کردند که خود را به توافق بین المللی ژنو که خواستار خلع سلاح آنهاست، محدود نمی کنند و درصدد دستیابی به تضمین های بیشتری در زمینه حفظ امنیت شان قبل از ترک ساختمان های دولتی هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دو مبدا اسلاویانسک و دونتسک، روز پنجشنبه توافقی با میانجیگری آمریکا، روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا در ژنو به دست آمد که امیدواری قابل توجهی را برای کاستن شدت مناقشه در اوکراین به همراه دارد.

در این توافق قید شده است: به طور کلی همه گروه های نظامی که به صورت غیرقانونی و غیر مشروع در اوکراین شکل گرفته اند، باید خلع سلاح شوند.

به موجب این توافق، این گروه ها همچنین باید تمام ساختمان های دولتی و اماکن عمومی اشغال شده را تخلیه کنند و اموال مصادره شده را باز پس دهند.

اوکراین اعلام کرده که قانونی را در زمینه عفو جدایی طلبان تدوین می کند، اما در عین حال از ادامه تلاش ها برای ریشه کن کردن این افراد خبر داد.

به رغم انعقاد این توافق، جدایی طلبان از جای خود در شرق اوکراین تکان نخورده اند و معترضان ملی گرای اوکراینی نیز هیچ اثری از ترک کمپ های شان در میدان استقلال کی یف نشان نداده اند و معلوم نیست کدام طرف قدم نخست را برمی دارد.

اجرای این توافق در اوکراین دشوار خواهد بود، زیرا بین گروه های طرفدار روسیه و دولت کی یف که از حمایت غرب برخوردار است، بی اعتمادی عمیقی حاکم است.

براساس این گزارش، رهبران گروه های طرفدار روسیه در شهر اسلاویانسک که طی روزهای اخیر کانون بحران بوده است، تشکیل جلسه دادند تا در مورد نحوه واکنش به توافق ژنو تصمیم گیری کنند.

دنیس پوشیلین رهبر خودخوانده جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین به خبرنگاران گفت که تصور نمی کند جدایی طلبان خود را مقید به پیروی از این توافق کنند.

وی اضافه کرد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست چهار جانبه وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه، اوکراین و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه با موضوع بررسی وضعیت اوکراین در ژنو برگزار شد، ˈتوافقی را برای ما امضا نکرد، بلکه این توافق را از طرف فدراسیون روسیه به امضا رساند.ˈ

از سویی دیگر، تجمع کنندگان در میدان استقلال شهر کی یف که مرکز اعتراضات علیه ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده اوکراین بود، اعلام کردند که سنگر خود را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز 25 ماه مه (4 خرداد ماه) حفظ خواهند کرد.

آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین نیز به پارلمان این کشور گفت که به توافق ژنو خیلی خوش بین نیست؛ وی خاطر نشان کرد که روسیه مجبور شده است از ˈگروه های مسلح غیرقانونیˈ بخواهد که تسلیم شوند.

در همین حال، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با اعلام اینکه نشست ژنو بین روسیه، اوکراین و قدرت های غربی نویدبخش است، گفت: واشنگتن و متحدانش برای وضع تحریم های بیشتر علیه مسکو در صورت بهبود نیافتن اوضاع در اوکراین آماده می شوند.

دولت اوکراین وعده داده که قدرت را به مناطق واگذار و حقوق مردم را به ویژه در شرق این کشور در زمینه استفاده از زبان روسی در زندگی روزمره رعایت کند، اما در عین حال درخواست ها برای تشکیل یک ساختار فدرال که به اعتقاد آن منجر به مداخله همیشگی روسیه در شرق اوکراین و در نهایت تجزیه کشور می شود را رد کرده است.

طبق این گزارش، در توافق ژنو هیچ اشاره ای به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه نشده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون دارایی شمار اندکی از روس ها را مسدود و صدور روادید برای آنها را ممنوع اعلام کرده اند. با این حال، دولت های غربی می گویند اکنون اقداماتی را در نظر دارند که ممکن است به اقتصاد روسیه آسیب بیشتری وارد کند.

توافق غیرمنتظره روسیه و غرب درباره اوکراین

روسیه، اوکراین و غرب در نهایت به یک توافق غیرمنتظره برای کاهش بزرگ‌ترین تنش بین شرق و غرب از دوران جنگ سرد دست یافتند اما رئیس جمهوری آمریکا نسبت به پایبندی مسکو به این تعهدش ابراز تردید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این توافق در نشست چهارجانبه ژنو گام‌های مشخصی را برای بازگشت امنیت در مناطق شرقی اوکراین مشخص کرده و از همه گروه‌های مسلح می‌خواهد تا خلع سلاح شده و ساختمان‌های تحت اشغال‌شان را تخلیه کنند.

هر چند مستقیما به این گروه‌های مسلح اشاره نشد اما احتمالا منظور از آن‌ها همان جدایی طلب‌های حامی روسیه است که بخش‌هایی از جنوب شرقی اوکراین را تصرف کرده‌اند.

این توافق در حالی حاصل شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه چند ساعت پیش از آن مقامات محلی اوکراین را به ارتکاب جنایتی بزرگ محکوم کرده و احتمال لشکرکشی به جنوب شرقی این کشور را رد نکرده بود.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز از دستیابی به این توافق ابراز خوشحالی کرده و گفت که از همه طرف‌ها انتظار دارد تمایل واقعی خود را برای حصول توافق نشان دهند.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان نیز ضمن استقبال از این توافق، آن را اولین گام مهم توصیف کرد. این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به عملی شدن این توافق ابراز تردید کرد و گفت: به نظر من، ما نمی‌توانیم در حال حاضر مطمئن باشیم اما این احتمال و چشم‌انداز وجود دارد که دیپلماسی این بحران را کاهش دهد.

اوباما در عین حال عنوان کرد که در حال همکاری با رهبران اروپا است تا در صورت عدم وجود پیشرفت در این توافق در روزهای آتی، تحریم‌های بیشتری علیه مسکو وضع شود.

پوتین پنجشنبه ابراز امیدواری کرده بود که مجبور به استفاده از "حق" لشکرکشی به اوکراین نشود.

کی‌یف نیز پیشتر در اقدامی تنش‌زا ورود همه مردهای 16 تا 60 ساله روس به اوکراین را ممنوع اعلام کرده بود.

در توافق چهار جانبه ژنو، درخواستی برای عفو کسانی مطرح شده است که ساختمان‌ها تحت اشغال را تخلیه و سلاح‌هایشان را تحویل دهند. همچنین براساس این توافق یک گفتگوی ملی در اوکراین با حضور همه مناطق این کشور باید برگزار شود.

این در حالی است که هیچ جدول زمانی برای اجرای این توافق مشخص نشده است.

نشست ژنو با شرکت وزرای خارجه آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین برگزارش شد.

وزیر خارجه ایتالیا: توافق ژنو نشانه دگرگونی در حل بحران اوکراین است

خانم فدریکا موگرینی وزیر خارجه ایتالیا توافق مقام های روسیه، اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا در ژنو را یک دگرگونی برای حل بحران اوکراین دانست.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه ایتالیا ضمن استقبال از نخستین توافق درباره حل بحران اوکراین در نشست چهارجانبه که روز گذشته(پنجشنبه) میان روسیه، اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا در ژنو برگزار شد، افزود: این توافق آغاز مسیری است که به شدت به آن اعتقاد داشتیم و برای رسیدن به آن تلاش کردیم.

وزیر خارجه ایتالیا گفت: اکنون ضروری است این توافق ها اجرایی شوند تا تنش ها در شرق اوکراین کاهش یابد.

وی تاکید کرد: همه طرف های این بحران باید رفتاری مسوولانه اتخاذ کنند و خشونت ها نیز از طریق سازمان امنیت و هکاری اروپا (Osce) متوقف شوند.

وی افزود: مسیر اصلاحات قانونی نیز باید بطور شفاف و جامع و به نفع تمام مردم اوکراین و همچنین ثبات منطقه ادامه یابد.

موگرینی روز گذشته و پیش از نشست چهارجانبه میان نمایندگان اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه و اوکراین در ژنو، از همه طرف ها در داخل و خارج از اوکراین دعوت به اتخاذ رفتاری مسوولانه تر کرد و گفت: باید اقدام اساسی برای بهبود وضعیت کرد زیرا با وخیم تر شدن شرایط، کنترل مدیریت بحران بسیار سخت می شود که در آن صورت وضعیت خطرناک و مشکل ساز خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد که راهی جز راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای رفع این بحران وجود ندارد.

ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته پس از پایان نشست چهارجانبه اظهار داشت: به توافق رسیدیم تا تمام طرفین از خشونت پرهیز کنند؛ همه گروه های مسلح غیرقانونی خلع سلاح شوند، ساختمان های دولتی تخلیه شوند و اینکه تصمیم ها درباره اوکراین از سوی همه مردم این کشور پذیرفته شود تا ثبات به مناطق مختلف بازگردد.

کد خبر 256325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز