پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگیری بین نیروهای اوکراینی و معترضان حامی روسیه در شهر بندریˈ ماریوپلˈ واقع در جنوب شرق اوکراین دستکم سه کشته و ۱۳ مجروح برجا گذاشت.

اوکراین

به گزارش ایرنا،خبرگزاری فرانسه روزپنجشنبه 28 فروردین ازˈکی یفˈپایتخت اوکراین گزارش داد: ˈ آرسن آواکوفˈ وزیر کشور اوکراین با اعلام این خبر گفت این درگیری در پی حمله شبانه به یک پایگاه نظامی در شهر ماریوپل روی داد.

وی در صفحه اجتماعی فیس بوک خود در این مورد نوشت: نزدیک به 300 نفر قصد حمله به این پایگاه نظامی را داشتند.

آواکوف یادآوری کرد در این حمله نیروهای واحد ویژه ˈاومگاˈ اوکراین هم شرکت داشتند که از پشتیبانی هوایی چند بالگرد نظامی برخوردار بودند.

به گفته وی عملیات نظامی علیه مخالفان دولت اوکراین در منطقه ماریوپل جریان دارد.

درهمین حال شبکه خبری راشاتودی نیز گزارش داد: اواخر روزگذشته (چهارشنبه) ده‌ها نفر ازمعترضان با تجمع در برابر این پایگاه نظامی خواستار ترک نیروهای مستقر در آن شده بودند که در نهایت به بروز درگیری بین طرفین انجامید.

شبکه های تلویزیونی یورونیوز و فرانس24 نیز با پوشش این خبر در زیرنویس فوری خود نوشتند: در این درگیری دستکم 63 نفر نیز بازداشت شدند.

در روزهای اخیر مناطق جنوب و شرق اوکراین به ویژه دو شهر کراماتورسک و اسلاویانسک صحنه درگیری‌های نیروهای دولتی و معترضان از جمعیت روس تبار این کشور بوده است.

در این درگیری ها دست کم پنج نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شده‌اند.

شهر بندری ماریوپل در استان ˈدونتسکˈ در جنوب شرقی اوکراین و در کرانه دریای ˈ آزوفˈ واقع است.

تنش در مناطق شرقی اوکراین و در پی عملیات نظامی روزسه شنبه گذشته نیروهای اوکراینی و برغم هشدار مسکو با حمله به یک پایگاه هوایی در منطقه ˈکراماتورسکˈ در شرق این کشور شدت گرفت.

اردوگاه غرب به سرکردگی کاخ سفید از تحولات اخیر اوکراین به ویژه الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و استقرار ده‌ها هزار نظامی روسیه در مرزهای شرقی این کشور خشمگین و ابراز نگرانی کرده است.

این مسائل موجب شده است تا مسکو طی هفته‌های اخیر از سوی طرف‌های غربی شاهد برخی از تحریم‌ها شود.

اوکراین از فوریه سال 2014 میلادی دستخوش نا آرامی است که منجر به سرنگونی دولت و برکناریˈویکتور یانوکوویچˈ از پست ریاست جمهوری در این کشور شد و درپس آن بحران کریمه را به همراه داشت.

به دنبال بحران کریمه در16مارس 2014 (25 اسفند 1392) همه پرسی از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه برگزار شد.

دراین همه پرسی 81 درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده و 96.77٪ به جدایی این شبه جزیره از اوکراین و الحاق آن به روسیه رأی مثبت دادند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در روز 18مارس (27اسفند 1392) رسما سند الحاق کریمه به روسیه را امضا کرد و کریمه را جزء جدایی ناپذیر روسیه خواند.

کد خبر 256253
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز