چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ورود نیروهای نظامی اوکراین به مناطق شرقی این کشور همزمان با حضور وزیر دفاع دولت موقت در منطقه در مقابل خودروهای زرهی و تانک‌هایی که پرچم روسیه را حمل می‌کردند باعث شد تا بحران اوکراین پس از هفته‌ها جنگ لفظی میان روسیه و غرب عملاً وارد فاز نظامی شود؛ مسئله‌ای که باعث شد قیمت جهانی نفت با رکوردشکنی در ۶هفته گذشته به بشکه‌ای ۱۱۰ دلار برسد.

اوکران

درحالی‌که قرار است امروز نشست چهارجانبه‌‌ای در ژنو برای مذاکره درباره شرایط بحران برگزار شود همه‌‌چیز در این کشور به سوی یک جنگ تمام‌عیار پیش‌ می‌رود.مقام‌های دولتی اوکراین از آغاز «عملیات گسترده ضدتروریستی» خبر داده‌اند و گزارش‌ها ورود نیروهای نظامی این کشور با خودروهای زرهی و تسلیحات سنگین به شهر شرقی کراماتورسک، در استان دونتسک را نشان می‌دهد. در مقابل کاروانی از خودروهای زرهی با پرچم روسیه وارد کراماتورسک و اسلوویانسک شده‌اند. برخی منابع این نیروها را واحدهای نظامی روسیه خوانده‌اند و در برخی گزارش‌ها گفته شده است که آنها نیروهای نظامی سابق اوکراین هستند که با در اختیار‌داشتن تسلیحات نظامی تغییر موضع داده و از پرچم روسیه استفاده کرده‌اند.

نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به ورود خودروهای زرهی و مستقرشدن آن در میان استقبال مردم در میدان مرکزی شهر اسلوویانسک آن را ضربه‌ای به عملیات نظامی دولت اوکراین توصیف کرده است.مقام‌های دولت موقت اوکراین اعلام کرده‌اند که در نخستین مرحله از عملیات خود یک فرودگاه نظامی واقع در شهر کراماتورسک را از نیروهای حامی روسیه پس گرفته‌اند. بی‌بی‌سی اما گزارش داده که نیروهای اوکراین هنگام ورود به این شهر با مقاومت مردم روبه‌رو شده و نتوانسته‌اند پیشرفت زیادی برای کنترل شهر داشته باشند.

الکساندر تورچینف، رئیس‌جمهور موقت اوکراین با اشاره به اینکه عملیات «پاکسازی» در چند مرحله صورت می‌گیرد در سخنرانی خود در پارلمان اعلام کرد اطمینان دارد که به‌زودی، اثری از «تروریست‌های مسلح» در استان دونتسک باقی نخواهد ماند.

عرض اندام نظامی در آستانه مذاکره

در شهر دونتسک اما ۲۰ نفر از حامیان روسیه که مسلح به کلاشینکف بودند ساختمان شورای شهر و دفتر شهرداری را به تصرف خود درآوردند. آسوشیتدپرس گزارش داده که 6خودروی زرهی که پرچم روسیه را داشتند هنگام ورود به اسلوویانسک با استقبال و شادی ساکنان شهر روبه‌رو شدند. دیروز اما چند جنگنده اوکراین هم در آسمان مناطق شرقی به پرواز درآمدند تا قدرت‌نمایی کنند. خبرگزاری روسی ایتارتاس گزارش داده که یکی از این جنگنده‌ها هدف قرار گرفته و سقوط کرده است؛مسئله‌ای که از سوی اوکراین مورد تأیید قرار نگرفت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در نزدیکی چند شهر دیگر شرقی اوکراین هم خودروهای زرهی و تانک‌های ارتش موضع گرفته‌اند و درصورتی که مذاکرات امروز در ژنو به نتیجه نرسد باید هر‌لحظه منتظر یک نبرد تمام‌عیار بود. امروز در ژنو قرار است نمایندگان روسیه، دولت موقت اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا پای میز مذاکره بنشینند تا شاید آسمان منطقه از ابرهای سیاه تقابل نظامی خالی شود.

متهم‌کردن به ساخت دیوار برلین جدید

بحران اوکراین در حالی وارد فاز نظامی شده که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده که با گسترش تنش‌ها اوکراین در آستانه یک جنگ داخلی قرار دارد. پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان همچنین بر اهمیت و حساسیت مذاکرات ژنو تأکید کرد. این در حالی است که آرسنی یاتسیانوک، نخست‌وزیر موقت اوکراین دیروز مسکو را متهم به ساخت «دیوار برلین جدید» برای بازگشت اوضاع به دوران جنگ سرد کرد. او در نشست کابینه با اعلام اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه در پشت پرده ماجراهای شرق این کشور قرار دارند، گفت: حالا مشخص شده که روسیه، همسایه ما تصمیم گرفته دیوار برلین جدیدی بسازد. صحبت‌های نخست‌وزیر اوکراین اشاره به اتهام تلاش روسیه برای جدا کردن شرق اوکراین که اکثر ساکنان آن روس زبان هستند، دارد.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل، اعزام واحدهای مسلح اوکراین به مناطق تحت اشغال شبه‌نظامیان را «اقدامی مغایر قانون اساسی» اوکراین توصیف و دولت اوکراین را متهم کرده که به سرکوب «تظاهرات مسالمت‌آمیز» مردم این کشور مبادرت ورزیده است. او همچنین خواستار محکومیت اوکراین از سوی سازمان ملل شد. کاخ سفید در مقابل، عملیات نظامی دولت اوکراین را حق این کشور برای مقابله با گروه‌های مسلح دانسته است.

درخواست حضور نظامی ناتو

با گسترش بحران در منطقه، دیروز رئیس‌جمهور استونی خواستار حضور نیروهای نظامی ناتو در شرق اروپا برای جلوگیری از آنچه او «پیشروی روسیه» خواند، شد.درحالی‌که مقام‌های اوکراین روز گذشته از روسیه خواستند که نیروهای خود را از شرق این کشور خارج کند مقام‌های کرملین اتهام ورود نظامی این کشور در خاک اوکراین را پوچ خواندند.

دیمیتری پسکوف، مشاور رسانه‌ای ولادیمیر پوتین، دیروز با اعلام این مسئله تأکید کرد که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه روسیه بارها اعلام کرده‌اند هیچ نیروی اطلاعاتی یا عملیاتی در اوکراین از سوی مسکو مستقر نشده است. پسکوف با پوچ‌ خواندن ادعای حضور نیروهای روسیه این ابراز‌نظرها را تنها باعث بغرنج‌تر شدن اوضاع دانست. این در حالی است که دیروز راشاتودی گزارش داد که معترضان در شهر جنوبی اودسا با اعلام خودمختاری تشکیل جمهوری خلق در این منطقه را اعلام کرده‌اند.

ژنرال واسیلی کروتوف، معاون اول رئیس سرویس امنیتی اوکراین در نشستی خبری روز گذشته با اعلام حضور صدها نظامی اطلاعات مرکزی ارتش روسیه در اوکراین بار دیگر تهدید کرد که معترضان اگر سلاح‌های خود را زمین نگذارند نابود خواهند شد.روسیه و آمریکا در روزهای گذشته هر دو سازمان‌های اطلاعاتی خود را به‌دست داشتن در‌ واقعه اوکراین متهم کرده‌اند. با وجود تکذیب از سوی هر دو طرف بعید است که دولت موقت اوکراین بدون چراغ سبز کشورهای غربی اقدام به عملیات نظامی در اوکراین کرده باشد؛ اقدامی که درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات امروز می‌تواند واکنش سخت روسیه را به‌دنبال داشته باشد. با بالا رفتن قیمت جهانی نفت و بالا گرفتن شعله‌های آتش جنگ، حالا چشم‌ها به دیپلمات‌ها در ژنو دوخته شده است.

کد خبر 256228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز