چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: از فرصت ۲ساله‌ای که مجلس برای تعیین تکلیف استخدامی مربیان پیش دبستانی تعیین کرده، تنها ۵‌ماه باقی مانده است و هنوز خبری در این‌باره نیست و این مربیان نگران وضعیت خویش هستند.

مدرسه

استخدام مربیان پیش دبستانی یکی از مسائلی است که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشست اخیر خود با مسئولان وزارت آموزش و پرورش، مطرح کردند. آنطور که جبار کوچکی‌نژاد، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این‌باره به تسنیم گفته‌ مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که بخشنامه‌ای در این باره صادر شده است و نیازها باید برآورد و پس از آن باید برای این گروه آزمون استخدامی برگزار ‌‌شود. عبدالوحید فیاضی، از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز نگرانی از روند اجرای این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش به همشهری گفت: زمان برای اجرای این قانون بسیار کم است. آموزش و پرورش هنوز مقدمات اجرای این قانون را فراهم نکرده است.

به گفته نماینده مردم نور و محمودآباد هنوز هیچ‌چیزی در این‌باره مشخص نیست. یکی از معاونان وزیر آموزش و پرورش که در نشست 26فروردین کمیسیون آموزش مجلس حضور داشت گفته که به دنبال اخذ ردیف استخدامی از هیأت دولت هستند. باتوجه به این روند و فرصت ناچیزی که برای اجرای این قانون مانده است کمیسیون در حال تهیه نامه‌ای در این‌باره هستند تا برای دولت فرستاده شود.

قانون مجلس برای استخدام مربیان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مرداد 91کلیات طرح اصلاح ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی موافقت کردند. براساس تبصره دوم این طرح وزارت آموزش و پرورش موظف است در اجرای تبصره 2ماده ۵۱ قانون برنامه توسعه و بند ج ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون حداکثر ظرف ۲ سال همه مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی خود را که با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند از طریق برگزاری آزمون استخدام کند. البته در این آزمون استخدامی مدرک و رشته تحصیلی، جنسیت، نیاز منطقه‌ای و سنوات همکاری با آموزش و پرورش اولویت محسوب می‌شود.

قانونی که اجرا نشد

اواخر فروردین 92وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درباره سرانجام آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی اعلام کرد: امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با توجه به مصوبه مجلس و نگرانی‌ای که برای مربیان پیش دبستانی وجود دارد آزمونی برگزار کنیم. حاجی‌بابایی افزود: افرادی که در آزمون استخدامی موفق شدند می‌توانیم از وجودشان استفاده کنیم و کسانی که احتمالا نیروهای شرکتی بوده‌اند و جامانده از آزمون قبلی بودند یا اشکالی در کارشان وجود داشته می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. با شنیدن اظهارات وزیر سابق آموزش و پرورش قدری از نگرانی مربیان پیش دبستانی کاسته شدولی این چندان دوام نیاورد و معاون آموزش ابتدایی حاجی‌بابایی استخدام مربی برای پیش‌دبستانی‌ها را منوط به اجباری شدن این دوره توسط مجلس دانست.

به گفته فاطمه قربان چون پیش‌دبستانی یک دوره رسمی غیراجباری است تا زمانی که قانون این دوره را اجباری اعلام نکرده است، آموزش و پرورش هم برنامه‌ای برای جذب مربیان این دوره ندارد. با توجه به غیراجباری بودن این دوره، اکنون مدارس دولتی و غیردولتی به‌صورت ضمیمه یک یا 2کلاس را به پیش دبستانی اختصاص داده‌اند. او معتقد بود اگر روزی قانون این دوره را همانند سایر دوره‌های تحصیلی رسمی و اجباری اعلام کند، آموزش و پرورش موظف است علاوه بر تأمین فضا و تجهیزات، نیروی انسانی مورد نیاز را نیز استخدام کند.

چشم امید به دولت تدبیر و امید

به هر روی قانون درباره استخدام مربیان پیش دبستانی در دولت دهم اجرا نشد و مربیان پیش‌دبستانی چشم امیدشان به دولت تدبیر و امید است. فانی، وزیر آموزش و پرورش مهر 92درباره گلایه‌های معلمان پیش‌دبستانی درباره تعیین تکلیف‌شان به فارس گفت: درباره استخدام این گروه، مجلس به آموزش و پرورش 2سال مهلت داده که یک سال گذشته است و هنوز یک سال فرصت داریم. سعی می‌کنیم تا در مهلت باقیمانده تکلیف مربیان پیش‌دبستانی مشخص شود. آبان سال گذشته نیز او از بررسی موضوع توسط یک هیأت کارشناسی سخن گفت و اینکه کسانی می‌توانند وارد آموزش و پرورش شوند که صلاحیت‌های لازم را داشته باشند.

کد خبر 256224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز