چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه خبری المیادین با تهیه گزارشی تحت عنوان "رئیس جدید سازمان اطلاعات عربستان کیست؟" به معرفی رئیس جدید این سازمان که بنا به اعلام شبکه المیادین شخصیتی ناشناخته در محافل عربستان است، پرداخت.

یوسف بن علی الادریسی رئیس جدید سازمان اطلاعات عربستان

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این گزارش آمده است: یوسف بن علی الادریسی، رئیس جدید دستگاه اطلاعات عربستان شخصیتی "ناشناخته" در محافل سیاسی عربستان محسوب می‌شود و در طول 38 سال گذشته وی نخستین کسی است که جزو خانواده سلطنتی حاکم در عربستان نیست و توانسته چنین سمتی را بر عهده بگیرد.

براساس این گزارش، از حدود 38 سال گذشته چنین اتفاقی در عربستان نیفتاده بود.

اولین حضور یوسف بن علی الادریسی در محافل عربستان به سال 2013 و زمانی که ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان طی مراسمی سمت وی را به معاون رئیس دستگاه اطلاعات ارتقا داد بازمی‌گردد.

الادریسی شخصیتی ناشناخته‌ در محافل عربستان است و نام وی تنها در سال 2013 در سه مراسم با حضور پادشاه عربستان ذکر می‌شود که طی همه این مراسم‌ها مناصب الادریسی به سرتیپ اول و پس از آن به معاون رئیس دستگاه اطلاعاتی و اخیرا به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات ارتقا داده شد.

از زمان تاسیس دستگاه اطلاعات عربستان محمد بن عبدالله العیبان، سعید بن عبدالله کردی و عمربن محمود شمس، تنها کسانی بودند که جزو خاندان سلطنتی نبودند و توانستند ریاست دستگاه اطلاعات عربستان را بر عهده بگیرند.

پس از این افراد به ترتیب ترکی الفیصل، نواف بن عبدالعزیز، مقرن بن عبدالعزیز و بندر بن سلطان این سمت را عهده‌دار شدند.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز روز سه شنبه طی حکمی بندر بن سلطان را بنا به درخواست خود وی از ریاست سازمان اطلاعات عربستان برکنار کرد و یوسف ادریسی را به جان وی گماشت.

برخی تحلیلگران معتقدند که بندر احتمالا به دلیل عدم رضایت آمریکا از موضع عربستان در قبال بحران سوریه و حمایت این کشور از گروه‌های افراطی کنار گذاشته شده اما یک دیپلمات عربستانی پیشتر به آسوشیتدپرس گفته بود که بندر بدون تایید پادشاه عربستان هیچ تصمیمی نمی‌گیرد.

کد خبر 256196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز