مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تکنولوژی جاده‌های درخشان در یکی از بزرگراه‌های هلند برای اولین بار رونمایی شده و مورد آزمایش قرار گرفت تا در صورت موفقیت،‌این تکنولوژی با هدف اتکا بر انرژی خودپایدار، در سرتاسر جهان گسترده شود.

جاده

براساس گزارش BBC، رنگ‌های استفاده شده در این تکنولوژی حاوی مواد درخشانی هستند که در طول روز نور را به‌خود جذب کرده و در طول شب نوری سبز‌رنگ را از خود منتشر می‌کنند،‌ به این شکل نیاز به حضور چراغ‌های مختلف در خیابان‌ها از بین خواهد رفت.

این ایده به همکاری هنرمندی به نام دان روزگارد و شرکت مهندسی هلندی چهره‌ای حقیقی به‌خود گرفته‌است. قرار است در اواخر ماه جاری این تکنولوژی به‌صورت رسمی افتتاح شده و مورد آزمایش قرار گیرد.

این اولین باری است که تکنولوژی خطوط درخشان در جاده‌ای مورد آزمایش قرار گرفته و رانندگان می‌توانند آن را در بخشی از اتوبانی در 100 کیلومتری جنوب شرق آمستردام مشاهده کنند. رنگ ویژه این تکنولوژی می‌تواند تا هشت ساعت از خود نور منتشر سازد.

جاده

به گفته روزگارد با افزایش یافتن هزینه انرژی، همیت آن نسبت به 50 سال گذشته افزایشی قابل توجه یافته‌است. این تکنولوژی راهکاری برای افزایش ایمنی و اتکا به انرژی خود‌پایدار و ایجاد جهانی تعاملی‌تر است.

اجرایی شدن این پروژه در سطح کلان و گنجاندن این تکنولوژی در میان استانداردهای جاده‌سازی نیازمند سنجیده شدن آن در زمینه‌هایی از قبیل میدان دید نشانه‌های درخشان، مقاومت آنها در برابر ترمز، میزان آشکار بودن نشانه‌ها در روشنایی روز، و عملکرد این رنگ‌ها در زمستان است.

اعضای این پروژه امیدوارند بتوانند نشانه‌های بزرگی از شرایط آب‌و‌هوایی را نیز روی جاده‌های مجهز به این تکنولوژی ایجاد کنند تا به‌این شکل تعامل مسافران با جاده‌ها بیشتر شود. این نشانه‌ها شامل رنگ‌های حساس به درجه هوا هستند که برای مثال در صورت سرد بودن تصویر یک دانه برف بزرگ را نمایش دهند تا مسافران را از احتمال لغزنده بودن جاده آگاه کنند.

این پروژه اکنون در مرحله‌ای آزمایشی است اما انتظار می‌رود تا اواخر سال در سطح جهانی مورد استقبال قرار بگیرد.

کد خبر 256153
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز