همشهری آنلاین: با تصویب هئیت وزیران نحوه ارائه خدمات استانداری ها به بازارچه های مرزی تعیین شد.

هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت کشورر و تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد بند ( الف ) تبصره (18) ماده واحده قانون بودجه سال 1393 کل کشور، آیین نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

بر اساس این مصوبه ، استانداری ها مکلفند در ازای ارایه خدمات و اجازه استفاده از امکانات بازارچه های مشترک مرزی، در آمدهای موضوع ماده(2) این آیین نامه را وصول و به حساب مربوط در خزانه داری کل کشور واریز کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر همین اساس، در آمدهای موضوع این آیین نامه شامل حق بهره برداری از خدمات عمومی، اجاره بهای غرفه،اماکن و تاسیسات از قبیل انبار، باسکول (ترازوی بزرگ)، پارکینگ (توقفگاه) و نظایر آن در هر بازارچه مشترک مرزی است که به موجب قرار داد،حسب تبصره ماده(23) آیین نامه اجرای قانون مقررات صادرات و واردات موضوع تصویب نامه شماره 1395/ت16هـ مورخ 6/2/1373 و اصلاحات بعدی آن توسط استانداری به متقاضیان واجد شرایط اجاره داده می شود.

تبصره ماده(23) آیین نامه اجرای قانون مقررات صادرات و واردات موضوع تصویب نامه شماره 1395/ت16هـ مورخ 6/2/1373
ایجاد تأسیسات اداری و زیربنایی، همچنین تأسیسات مورد نیاز گمرک برای استقرار مأموران خود و سایرسرمایه گذاری‌ها در بخش ایرانی بازارچه مرزی، به عهده استانداری است ولی از نظر احداث بازارچه درنقطه صفرمرزی، چگونگی حفظ انتظامات وکنترل ترددافرادبایدبامرزبانی هماهنگی لازم بعمل آید.

تبصره - چگونگی فعالیت و تردد افراد به بازارچه را استانداری محل با صدور مجوز مشخص می‌کند.

بر اساس این مصوبه ، اعتبارات بازارچه های مرزی بر اساس موافقتنامه متبادله با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، فقط برای امور بازارچه های مشترک مرزی شامل نیاز های دستگاه های اجرایی مستقر در بازارچه و ایجاد و بهسازی امکانات بازارچه های مرزی مربوط، در قالب فعالیت های موضوع ماده (4) این آیین نامه برابر وصولی های هر استان، اختصاص یافته و قابل هزینه خواهد بود.

همچنین، مصارف موضوع این آیین نامه عبارتند از: امور تملک دارایی های سرمایه ای برای ایجاد و بهسازی امکانات بازارچه مرزی، تعمیرات اساسی و تجهیز اماکن و تاسیسات و زیر ساخت های مورد نیاز بازارچه های مشترک مرزی،

بر این اساس، تامین کالاها و خدمات مورد نیاز بازارچه ها و امور رفاهی کارکنان مستقر دستگاه های اجرایی در بازارچه ها بر اساس ضوابطی که به تایید وزارت کشور میرسد.

بر همین اساس، دستگا ههای اجرایی مستقر در بازارچه های مشترک مرزی مکلفند امکانات مورد نیاز برای حضور و فعالیت در بازارچه ها را به استانداری ها اعلام کنند تا حسب امکانات، نسبت به تامین آنها اقدام گردد.

همچنین، هزینه خدمات ارایه شده در بازارچه های مرزی توسط کار گروهی متشکل از استانداری، سازمان امور اقتصادی و دارایی استان، اداره کل گمرک استان و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تعیین می گردد.

هر گونه در یافت و پرداخت توسط دستگا ههای اجرایی در بازارچه های مرزی، خارج از قوانین و مقررات و ظوابط تعیین شده در این آیین نامه ممنوع است .

بر اساس این مصوبه، استانداران موظفند گزارش های مربوط به عملکرد در آمد ها، مصارف و عملیات انجام شده از محل اعتبارات این آیین نامه را هر شش ماه یک بار به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و وزارت کشور ارایه کند.
این مصوبه در تاریخ 24/1/1393 توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور جهت اجرا ابلاغ شده است.

بند ( الف ) تبصره (18) قانون بودجه سال 1393 کل کشور

تبصره 18-الف- درآمدهای حاصل از ارائه خدمات و اجازه استفاده از امکانات بازارچه‌های مشترک مرزی موضوع ردیف شماره 140115جدول شماره(5) این قانون به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود تا متناسب با وجوه حاصله توسط هر استان در اختیار استانداری مربوط قرار گیرد و به نسبت چهل‌درصد(40%) اعتبارات هزینه‌ای و شصت درصد(60%) اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای صرف امور مربوط به بازارچه‌ها گردد.

آیین‌نامه اجرائی ردیف درآمد 140115 به‌عنوان درآمد حاصل از ارائه خدمات و اجازه استفاده از امکانات بازارچه‌های مشترک مرزی (شامل نوع و نرخ تعرفه و هزینه‌کرد درآمد) به‌پیشنهاد وزارت کشور و تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد

کد خبر 256143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز