چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دانا تارت که ۱۱سال برای نوشتن «سُهره Goldfinch» وقت گذاشته بود، با بردن جایزه ۱۰هزار دلاری پولیتزر به جمع نویسندگانی پیوست که پیش از این معتبرترین جایزه ادبی آمریکا را برده بودند؛ «خوشه‌های خشم» جان اشتاین‌بک، «بر باد رفته» مارگارت میچل، «عصر معصومیت(بیگناهی)» ادیت وارتن (نخستین زن برنده پولیتزر ادبی) و در نهایت برنده سال پیش، «پسر مرشد یتیم» آدام جانسن.

Pulitzer Prize

 مراسم اعلام نام برندگان پولیتزر در دانشگاه کلمبیا برگزار شد.

پولیتزر برای رمان سوم

به گزارش همشهری، تارت نویسنده 50ساله اهل می‌سی‌سی‌پی نخستین بار سال 1992با نخستین رمان خود «تاریخ مخفی» به شهرت رسید؛ کتابی بسیار پرفروش که خیلی‌ها را منتظر کتاب بعدی نویسنده‌اش کرد. «دوست کوچک» 10سال بعد به بازار آمد و البته منتقدان و مخاطبان را مایوس کرد. جالب اینکه خوانندگان برای خواندن سومین رمان تارت هم حدود 10سال منتظر ماندند و موفقیت سهره نشان داد این همه انتظار در نهایت بیهوده نبوده است. آرت وینسلو، ران چارلز و سابینا ماری داوران جایزه پولیتزر هستند که در بیانیه خود سهره را اثری بسیار زیبا توصیف کرده‌اند. بردن جایزه پولیتزر تارت را وارد محفل نویسندگان معتبر می‌کند و به‌زودی فروش سهره از مرز یک میلیون نسخه فراتر خواهد رفت. کتاب رمانی است به شیوه آثار چارلز دیکنز درباره پسرکی که در 13سالگی در یک تصادف مادر خود را از دست می‌دهد. «پسر» فیلپ مه‌یر و «زنی که روحش را گم کرد» باب شاکوکیس دیگر نامزدهای نهایی دریافت جایزه پولیتزر ادبی بودند. سهره نامزد دریافت جایزه حلقه منتقدان ملی کتاب آمریکا هم بود و یک روز پیش از اعلام اسامی برندگان جایزه پولیتزر در صدر فهرست پرفروش‌های سایت آمازون قرار داشت.

جوایز بخش غیرداستانی

در بخش بهترین کتاب تاریخی آلن تیلر مورخ بزرگ تاریخ استعمار با کتاب «دشمن درون: برده‌داری و جنگ در ویرجینیا» برنده جایزه پولیتزر شد. این مورخ 59ساله، سال 1996هم با کتاب «شهر ویلیام کوپر: قدرت و ترغیب» برنده جایزه پولیتزر شده بود و جایزه جدید بار دیگر جایگاه او را در تاریخ‌نگاری آمریکا تثبیت کرد. «تلنگر» انی بیکر برنده جایزه بهترین نمایشنامه شد که از سوی منتقدان نمایشی پرمغز با شخصیت‌های عمیق توصیف شده بود. ماجرای این نمایشنامه در یک سالن سینما می‌گذرد که هنوز فیلم‌های 35میلی‌متری پخش می‌کند. در بخش غیرداستانی جایزه پولیتزر به دن فاگین برای «تام ریور: داستان علم و رستگاری» رسید که وقایع‌نگاری نابودی صنعتی در جامعه‌ای کوچک در نیوجرسی را روایت می‌کند. مگان مارشال برای نوشتن «مارگارت فولر: یک زندگی جدید آمریکایی» درباره روشنفکر قرن نوزدهم جایزه بهترین زندگینامه را برد و جایزه بهترین کتاب شعر به مجموعه شعر فلسفی ویجی سشادری به نام «3بخش» تعلق گرفت. جایزه پولیتزر موسیقی را هم جان لوتر آدامز برای «اقیانوس شو» از آن خود کرد؛ اثری که آن را ارکستری سحرآمیز توصیف کرده‌اند.

برندگان پولیتزر روزنامه‌نگاری

جایزه بهترین گزارش تحقیقی به کریس همبی برای گزارش‌هایی رسید که در آن به موضوع بیماری ریوی کارگران معدن و تلاش برخی وکلا و پزشکان برای ندادن حق درمان به آنها پرداخته است. الای ساسلو نویسنده واشنتگن‌پست هم برای گزارش‌های گزنده درباره مواد خوراکی در آمریکای پس از بحران اقتصادی جایزه بهترین گزارش توصیفی را برد. جایزه بهترین گزارش ملی به دیوید فیلیپس از نشریه گزت برای گزارش‌هایی درباه وضعیت سربازان برگشته از جنگ و شرایط زندگی آنها تعلق گرفت و در بخش مقاله بلند جایزه‌ای اهدا نشد اما جایزه بهترین تفسیر را استیون هندرسن از نشریه دیترویت فری‌پرس برای نوشتن ستون‌هایی درباره بحران اقتصادی در دیترویت از آن خود کرد. روزنامه آمریکایی بوستون گلوب از دیگر برندگان جایزه اصلی پولیتزر امسال به‌خاطر پوشش تازه‌ترین خبرها از بمبگذاری‌های ماراتن بوستون شد. 2 خبرنگار خبرگزاری رویترز جایزه گزارشگری بین‌المللی را برای پوشش اخبار آزار اقلیت مسلمان برمه دریافت کردند. روزنامه نیویورک‌تایمز برنده 2‌جایزه پولیتزر شد؛ تایلر هیکس جایزه عکس‌های فوری خبری را در پوشش تصویری حمله تروریستی به یک مرکز خرید در کنیا برد و جاش هینر در بخش عکس‌های فیچر به‌خاطر مطلبی تاثرانگیز از یک قربانی بمبگذاری بوستون که هر دو پایش را از دست داده برنده جایزه شد.

پولیتزر در سایه ادوارد اسنودن

روزنامه‌های گاردین و واشنگتن پست به‌خاطر یک رشته گزارش درباره اقدام‌های جاسوسی الکترونیکی دولت آمریکا بر شهروندان مشترکا برنده جایزه پولیتزر شدند. گزارش‌های این دو روزنامه بر اسنادی مبتنی بود که ادوارد اسنودن کارمند سازمان امنیت ملی آمریکا در اختیارشان گذاشته بود. کمیته پولیتزر در اعطای جایزه اصلی نوشت که گاردین با گزارشگری فعال به بحثی درباره رابطه میان دولت و عموم بر سر مسائل مربوط به امنیت و حریم خصوصی دامن زد. این کمیته درباره واشنگتن پست هم گفت که با گزارش‌های موثق و روشنگر به درک مردم از جایگاه این افشاگری‌ها در چارچوب وسیع‌تر امنیت ملی کمک کرد. اسنودن در بیانیه‌ای که در روزنامه گاردین منتشر شد، این جایزه را تأییدکننده موضع موجه همه کسانی دانست که معتقدند عموم باید در حاکمیت نقش داشته باشند. او گفت: ما این را مدیون تلاش‌های خبرنگاران شجاعی هستیم که در برابر ارعاب فوق‌العاده به‌کار و تلاش خود ادامه دادند.

کد خبر 256125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز