چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

گروه سرزمین - محمد باریکانی: اتفاق‌های اخیر در حوزه گردشگری کشور از طرح انگشت‌نگاری از اروپایی‌ها در مجلس تا انتخاب اشخاص ناآشنا به اهداف اصلی بوم‌گردی به‌عنوان اعضای هیأت مدیره مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان تا سرانجام لغو روادید با ۶۰کشور جهان به‌منظور جذب گردشگر بیشتر به کشور و ارزآوری آنها برای ایران، موضوعاتی است که در گفت‌وگوی همشهری با مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور مورد بررسی قرار گرفت.

میراث فرهنگی

 مرتضی رحمانی موحد که به بازدید از روزنامه همشهری آمده بود تا به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های روزنامه همشهری برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران با مدیرعامل مؤسسه همشهری مذاکره کند، در گفت‌وگو با گروه سرزمین، به آخرین تصمیم‌ها در موضوع اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ماجرای لغو روادید و طرح‌نمایندگان مجلس در انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی هنگام ورود به ایران پرداخت.

  • آقای رحمانی موحد، اجازه بدهید نخستین سؤال را از وضعیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی بپرسم. چه اقدامی در جهت بازنگری در انتخاب مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور انجام دادید؟

بعد از شنیدن این خبر که اتفاقاتی در موضوع تشکیل مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان افتاده که مورد تأیید مالکان برخی اقامتگاه‌ها نبود و اطلاع از اینکه برخی ملاحظات در مورد مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایجاد شده و ابهاماتی که در انتخاب اعضای مجمع وجود داشت، از استان اصفهان درخواست کردم که بلافاصله به موضوع ورود کند و انتخابات مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی را طی فرایند تصویب شده در جلسه‌ای که در شهرستان خور و بیابانک تشکیل شد، برگزار کند. همچنین تأکید کرده‌ام که در انتخابات مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید همگی اعضا حضور داشته باشند و نظر خود را ارائه کنند. همینطور به استان اصفهان تأکید شده است که با تغییر کاربری اقامتگاه‌های بوم‌گردی مخالفت کنند و با اقامتگاه‌هایی که مجوز فعالیت در حوزه بوم‌گردی ندارند، برخورد شود و به افرادی که اقامتگاه بوم‌گردی آنها متاثر از بافت فرهنگی و فیزیکی منطقه نباشد تذکر بدهند تا اصلاحات لازم در این اقامتگاه‌ها صورت بگیرد.

  • اخیرا تعدادی از نمایندگان محترم مجلس طرحی امضا کرده‌اند که براساس آن از اتباع اروپایی هنگام ورود به ایران انگشت‌نگاری شود و این طرح ظاهرا در پاسخ به اقدام توهین‌آمیزپارلمان اروپا بوده است. برخی تورگردان‌ها و متولیان گردشگری در کشور معتقدند که این طرح باید اعضای پارلمان اروپا را تنبیه کند تا بدین‌ترتیب خدشه‌ای بر گردشگری ورودی کشور وارد نشود. شما به‌عنوان متولی اصلی صنعت گردشگری در ایران چه ارزیابی از طرح نمایندگان در مجلس دارید؟

در مورد این طرح با نمایندگان طراح گفت‌وگوهایی انجام دادیم و حتی در دیدار نوروزی که با رئیس محترم مجلس شورای اسلامی داشتیم، این موضوع مطرح شد. در آن دیدار گفته شد که تبعات این طرح در ابتدا به صنعت گردشگری ایران برخورد می‌کند. باید البته توجه جدی داشت که پارلمان اروپا تأثیری در تصمیم دولت‌های اروپایی ندارد و نظراتش بیشتر مشورتی است تا آنکه بخواهد تأثیرگذار باشد. بنابراین ما نیز در معاونت گردشگری با این پیشنهاد که طرح نمایندگان اعضای پارلمان اروپا را در نظر داشته باشد، موافقیم. چون خیلی از اروپایی‌ها نیز با تصمیمات پارلمان اروپا موافق نیستند و علاقه‌مند سفر به ایران هستند. بنابراین فکر می‌کنم اگر این طرح مشمول مردم اروپا - که خیلی‌شان هم ممکن است با اظهارات پارلمان اروپا موافق نباشند - نشود، تأثیر بهتری در ارزآوری به کشور با بهره‌گیری از صنعت گردشگری دارد.

  • لغو روادید به کجا رسید؟

لغو روادید به هیأت دولت فرستاده شده و سازمان میراث فرهنگی نیز پیگیر آن است. البته فعالیت دولت این روزها معطوف به هدفمندی یارانه‌هاست ولی امیدواریم در روزهای آینده بتوانیم موضوع لغو روادید را از ریاست‌جمهوری پیگیری کنیم. سازمان میراث فرهنگی گزارش خود در مورد لغو روادید را به رئیس‌جمهور ارائه کرده تا ایشان در موضوع لغو روادید تصمیم‌گیری و مشخص کنند که وظیفه نهادهای دیگر در موضوع لغو روادید چیست؟ موضوع لغو روادید نیازمند مصوبه هیأت وزیران و بررسی کمیسیون‌های مجلس و دولت است. دولت نیز بموقع در موضوع لغو روادید اطلاع‌رسانی می‌کند و ما نیز امیدواریم لغو روادید به نتیجه برسد.

کد خبر 256115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز