سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

گروه شهری: به‌دنبال درخواست استاندار تهران از اعضای شورای شهر مبنی بر به تعویق انداختن اجرای نرخ جدید کرایه وسایل نقلیه عمومی تا زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، دیروز اعضای شورای شهر تهران با این درخواست موافقت کردند.

شورا

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل از اعضای شورای شهر خواست تا در راستای محترم شمردن رویکرد تعامل با دولت، موافقت کنند مصوبه افزایش نرخ کرایه‌ها متناسب با طرح هدفمندی و بعد از ابلاغ دولت صورت گیرد. دنیامالی گفت:‌ ما برای حفظ منافع مردم قسم خورده‌ایم پس باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که تنها یک‌بار افزایش کرایه داشته باشیم.
این موضوع با حمایت سایر اعضا مواجه و قرار شد اجرای این مصوبه 3-2 هفته به تعویق افتد و میزان افزایش نرخ کرایه‌ها هم همان 25درصدی باشد که از پیش به تصویب رسیده بود. در این‌باره مسجدجامعی از توان کارشناسی مدیریت شهری تمجید کرد و گفت: شورای شهر و شهرداری به‌دلیل نگاه کارشناسانه‌ای که داشتند پیش‌بینی کرده بودند که وضعیت سوخت به کجا می‌رود به همین دلیل نیز قیمت را 25درصد افزایش دادند.

ارائه گزارش در مورد نحوه صدور آرم ترافیک

سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل وترافیک شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر به ارائه گزارشی درباره نحوه صدور آرم ترافیک پرداخت.در ابتدای حضور تشکری هاشمی پشت تریبون صحن علنی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نگرانی خود را بابت تبعیض در نحوه توزیع آرم طرح ترافیک میان خبرنگاران اعلام کرد و از معاون حمل ونقل و ترافیک خواست تا درباره سیاست‌ها، قوانین و مقررات نحوه توزیع آرم توضیح دهد و روشن سازد که چرا به برخی خبرنگاران آرم تردد در محدوده طرح ترافیک داده شده و به برخی دیگر نه. تشکری هاشمی نیز با تأیید برخی اشکالات در این حوزه خبرداد، برای سال آینده طرحی را تهیه و برای تصویب به شورای شهر ارسال خواهد کرد که قطعا با اجرای آن مشکلات موجود بر سر راه نحوه توزیع آرم طرح ترافیک برطرف خواهد شد.

بنابراین گزارش ازآنجا که یکی از دلایل جاذب‌بودن طرح ترافیک ویژه سهمیه بگیران قیمت نازل آن است از سوی تشکری هاشمی اعلام شد از سال آینده هم در نحوه توزیع آرم‌های ترافیک و هم قیمت آن تجدید نظر خواهد کرد. وی درباره نحوه تخصیص آرم ترافیک به خبرنگاران گفت: مشکل این است که آرم‌های ارسال شده به رسانه‌ها به‌جای خبرنگاران در اختیار مدیران مسئول، سردبیران و یا نزدیکان آنها قرار می‌گیرد. تشکری هاشمی تعداد خبرنگاران در شهر تهران را حداکثر حدود 2هزار نفر اعلام کرد و افزود: ما 5هزار آرم ترافیک درمیان رسانه‌ها اعم از صداوسیما، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و مجلات توزیع کردیم ‌اما به خبرنگاران داده نشده است.

درنهایت دیروز به پیشنهاد احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران قرار شد برای حاکمیت عدالت و انضباط و به‌منظور شفاف‌سازی‌ اسامی تمامی کسانی که به‌عنوان خبرنگار کارت تردد درمحدوده طرح را دریافت کردند اعلام شود.
تشکری‌هاشمی هم از این پیشنهاد استقبال کرد.

تقدیر از عملکرد شهرداری به مناسبت نوروز

عبدالحسین مختاباد با اشاره به بازدید اخیرش از باغ ایرانی از تلاش‌های شهرداری تهران برای ایجاد چنین مجموعه فرح‌بخشی تقدیر کرد.محمد سالاری نیز از بازدیدی که به اتفاق محمدمهدی تندگویان از منطقه یک داشتند اشاره کرد وگفت: به‌رغم نگرانی‌هایی که در بحث باغات شهر تهران داشتیم در این بازدید متوجه اقدامات خوبی شدیم که به‌ویژه ظرف یکی‌دوسال گذشته از سوی شهرداری برای تملک باغات محله جماران شده است. سالاری همچنین به‌طور ویژه از تملک باغ 45هکتاری در انتهای دارآباد تقدیر کرد.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز از عملکرد شهرداری تهران در بحث گلکاری شهر به مناسبت نوروز تقدیر کرد و گفت: ‌پراکنش و توزیع مناسب گلکاری در سطح شهر هم خوب بود.دیروز احمد مسجدجامعی نیز پیشنهاد داد تا یک باغ لاله در قلب شهر تهران در محله لاله زار احداث شود. از آنجایی که دیروز کار بررسی لایحه طرح جامع تأمین آب خام برای مصارف فضای سبز در دستورکار شورای شهر بود، مسجدجامعی این اقدام را بسیار ارزشمند خواند و گفت:‌در این سال کم آبی که باید20درصد صرفه جویی کنیم آبیاری فضای سبز بدون استفاده از آب شرب قدم بسیار خوبی است. اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای شهر نیز ضمن تقدیر از 2وزیر نفت و کشور برای امضای تفاهمنامه توسعه حمل ونقل عمومی از زحمات محمدباقر قالیباف شهردار تهران به‌عنوان طرف دیگر این تفاهمنامه تقدیر کرد.

اظهارات اعضای شورای شهر

احمد حکیمی پور عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر بابت به درازا کشیده شدن اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهرتهران اعتراض کرد و پرسید آیا این طرح قرارست دائمی باشد چون در ابتدا قراربود موقتی باشد. وی همچنین از نبود پارکینگ در شهر تهران به‌عنوان معضل نام برد وآن را موجب شکل‌گیری معضلی به نام پارکبان‌ها دانست.مختاباد نیز توجه اعضای شورای شهر را به یکی از نشریات معتبر علمی به نام نشنال جئوگرافی جلب کرد و از آن به‌عنوان عامل مؤثری در حفاظت از محیط‌زیست در سطح جهان نام برد.

مختاباد گفت: در کشور ما محیط‌زیست در حال نابودی است، پس نیاز به نشریاتی از این دست در ایران بیش از پیش احساس می‌شود. وی گفت:‌البته گرچه این نشریه اشتباهاتی نظیر درج نام جعلی روی خلیج‌فارس را داشته که بلافاصله عذر خواهی کرد. وی درخواست کرد این نشریه در ایران هم منتشر شود.محسن سرخو رئیس کمیته حمل‌ونقل نیز معتقد است که از سال آینده برای اختصاص آرم طرح ترافیک نوع خودروها هم درنظر گرفته شده و به‌خودروهای آلاینده مجوز ورود به طرح داده نشود.
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی نیز بابت عدم‌اجرای برخی از مصوبات شورا گلایه کرد و گفت:‌ من وقتی دوره سوم شورا را بررسی می‌کنم می‌بینم که چه مصوبات خوبی برای شهر وضع شده اما همچنان اجرا نشده است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای تشکیل شود تا تمامی مصوبات در حوزه‌های مختلف احصا شود.

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت خواستار ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی میان مسئولان شد. وی پیشنهاد کرد: شورا با همکاری شهرداری کمیته‌ای تشکیل دهد برای تعیین افرادی که آرم طرح ترافیک به آنان تعلق می‌گیرد چرا که باید ‌شأن شورا حفظ شود.

محمد حقانی هم خواستار نظارت بیشتر بر محدودیت تردد خودروهای سنگین در طول روز شد.رئیس کمیته محیط‌زیست نیز گفت: شهر تبدیل به کارگاه ساختمانی شده به‌طوری که در برخی معابر شهر نمی‌توان با خودروی معمولی تردد کرد چرا که تردد خودروهای سنگین که کار جابه‌جایی مصالح را برعهده دارند این امکان را از شهروندان گرفته است.

اسماعیل دوستی نیز از شهرداری تهران خواست تا به وضعیت 3 زنی که در حادثه آتش‌سوزی اخیر در خیابان مدنی منطقه 7دچار آسیب شدند رسیدگی کند. وی گفت:‌ ساختمانی که درآن آتش‌سوزی رخ داد متعلق به شهرداری تهران بود و هرسه زن به‌عنوان سرپرست خانوار در این ساختمان به‌کار مشغول بودند.

بنا براین گزارش دیروز علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه وبودجه از روسای سایر کمیسیون‌ها خواست تا هرچه سریع‌تر کار بررسی بودجه شرکت‌ها و سازمان‌ها را به اتمام برسانند تا در دستور کار قرار گیرد. در پاسخ به این درخواست رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری دلیل این تأخیر را کافی نبودن اطلاعات درخواستی اعلام کرد وگفت: بودجه شرکت‌ها به‌دلیل ندادن اطلاعات توسط شهرداری قابل بررسی نیست. دبیر در پاسخ گفت: این روحیه بدی است که شما دائم می‌گویید به من اطلاعاتی نمی‌دهند. دبیر افزود: هر کمیسیونی باید بودجه مربوط به سازمان یا شرکت مربوط به همان کمیسیون را بررسی کند مثلا در حوزه سازمان عمران باید نظر کمیسیون عمران ملاک باشد و یا درحوزه سازمان فرهنگی نظر کمیسیون فرهنگی ملاک است.

و اما حافظی در پاسخ گفت: این حق شوراست که در همه بخش‌ها وارد شود و دراین باره نباید برای عضو شورای شهر تعیین تکلیف شود.

بررسی لایحه طرح جامع آب خام

لایحه طرح جامع آب خام برای مصارف فضای سبز به‌دلیل کمبود وقت به پایان نرسید و قرار شد کمیسیون‌های خدمات شهری و عمران به طور مشترک‌ به بررسی این لایحه بپردازند.در فرصتی که از جلسه قبل مانده بود ابتدا محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست از ابلاغ اقدامات مطالعاتی روی 150قنات شهرتهران سخن گفت و افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز
2 مطلب را پیگیری می‌کند. یکی توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری کمربند سبز و آبرسانی به آنها و دیگری ‌طراحی توزیع آب اعم از قنات‌ها، روان‌آب‌ها و فاضلاب که برای این کار 3‌ماه فرصت دارند.

دنیا مالی نیز از شهرداری گلایه کرد که با وجود مصوبات دور دوم و سوم شورای شهر در مورد ارائه گزارش درباره وضعیت ساماندهی قنوات تا‌کنون هیچ گزارشی ارائه نشده است. وی خواستار بررسی وضعیت نشست زمین به‌دلیل بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های زیر‌زمینی در کمیسیون مشترک عمران و خدمات شهری شد.‌

بنابراین گزارش دیروز همچنین علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با حضور در صحن علنی شورا به ارائه توضیحاتی درباره این لایحه پرداخت وگفت: در سال 65بیش از 96درصد از فضای سبز شهری از آب شرب آبیاری می‌شد اما امروز 100درصد فضای سبز شهری و برون‌شهری از آب غیرشرب و خام آبیاری می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون 155قنات فعال داریم و437 حلقه‌چاه نیز رأسا توسط شهرداری حفر شده است که درکنار 300مخزن ذخیره آب با گنجایش 555هزار مترمکعب آب که توسط شهرداری احداث شده کار آبیاری فضای سبز شهری به انجام می‌رسد.

کد خبر 256107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز