دبیرکل شورای‌عالی آموزش وپرورش با تأکید برتوسعه مشارکت‌های مردمی به شیوه مدیریت هیأت امنایی در مدارس از تقویت این مدارس در سال ۹۳خبرداد و گفت: براساس این دستورالعمل، مدارس دولتی و خیرساز واجد شرایط به درخواست شورای مدرسه و تأیید شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه می‌توانند به‌صورت هیأت امنایی اداره شوند.

مهدی نوید ادهم، افزود: مجوز هیأت امنایی شدن مدارس، به‌صورت موافقت اصولی موقت و برای مدت یک سال صادر می‌شود و درصورت احراز استانداردهای لازم، به موافقت قطعی تبدیل می‌شود. همچنین در مرکز استان‌هایی که بیش از یک منطقه یا ناحیه آموزشی وجود دارد، شورای آموزش و پرورش شهرستان در چارچوب این آیین‌نامه و براساس سیاست‌های راهبردی خود می‌تواند تصمیم هیأت امنایی شدن مدارس را به ادارات آموزش و پرورش مناطق یا نواحی مربوطه واگذار کند.

براساس این گزارش، در دستورالعمل اجرایی و توسعه مشارکت‌های مردمی به شیوه مدیریت هیأت امنایی در مدارسی که به‌صورت مجتمع آموزشی اداره می‌شوند، صرفا یک هیأت امنا به‌عنوان «هیأت امنای مجتمع» تشکیل می‌شود و از آنجا که برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و تربیتی در دراز مدت اثربخشی بیشتری خواهد داشت و مجتمع‌های آموزشی سنوات بیشتری را برای ارائه خدمات تربیتی و آموزشی در اختیار دارند، لذا شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه می‌تواند، اختیارات بیشتری را به هیأت امنای مجتمع تفویض کند.

مدرسه خیرساز، مدرسه‌ای است که حداقل نیمی از هزینه‌های احداث و تجهیز آن توسط خیر یا خیرین تأمین شده باشد و خیر یا خیرین تمایل به مشارکت در اداره امور مدرسه و استمرار حمایت مالی را داشته باشند. این مدرسه به پیشنهاد کتبی خیر و تصویب شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه زیرنظر هیأت امنا اداره می‌شود و خیرینی که با تأمین حداقل معادل نیمی از قیمت مدرسه دولتی موجود تمایل به مشارکت دربازسازی، توسعه، تجهیز و اداره مدرسه دارند نیز مشمول این آیین‌نامه می‌شوند.

گفتنی است، درصورتی که عملکرد مدرسه هیأت امنایی از نظر شورای آموزش و پرورش منطقه اثربخش باشد، اداره مدرسه به‌صورت غیردولتی با رعایت مقررات واگذاری مدارس و حفظ حقوق دولت بلامانع است.طبق این مصوبه، اعضای هیأت امنای مدرسه متشکل از مدیرمدرسه (دبیرهیأت امنا)، یکی از معاونان آموزش مدرسه به انتخاب مدیر مدرسه، یک نفر از کارکنان آموزشی و یک نفر از کارکنان پرورشی مدرسه به انتخاب شورای معلمان، رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه، یک نفر از اولیای دانش‌آموزان به انتخاب انجمن اولیا و مربیان مدرسه، دونفر از صاحب‌نظران و کارشناسان آموزشی یا فرهنگی ترجیحا از استادان حوزه، دانشگاه یا مدرسان مراکز تربیت معلم و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، یک نفر از خیرین و یا معتمدان محل، یک نفر از اعضای شورایاری محله یا مؤسسات و مراکز فرهنگی، ورزشی و مذهبی محل و یک نفر از مدیران یا اعضای هیأت مدیره مراکز و مؤسسات تولیدی، خدماتی است.

در دستورالعمل اجرایی و توسعه مشارکت‌های مردمی به شیوه مدیریت هیأت امنایی درمدارس آمده است: هرگونه عزل یا تغییر اعضا (به استثنای مدیرمدرسه و اعضای حقوقی) با تصویب حداقل دوسوم اعضای هیأت امنا و تأیید رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه یا ناحیه صورت می‌گیرد. همچنین مدارس شاهد و ایثارگران براساس این آیین‌نامه می‌توانند به‌صورت هیأت امنایی اداره شوند.

کد خبر 256095
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز