همشهری آنلاین: درحالی ثبت‌نام مردم در سایت رفاهی به نیمه خود رسیده است که تاکنون کمتر از ۱۰ درصد یارانه‌بگیران از دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها انصراف داده‌اند.

هدفمندی یارانه ها

مهر نوشت: ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در حالی از بامداد چهارشنبه 20 فروردین ماه در سایت رفاهی آغاز شده است، که امروز سه شنبه وارد هفدمین روز ثبت نام شده‌ایم. برهمین اساس، با امروز 6 روز دیگر از ثبت‌نام باقی مانده است.

تاکنون دولت با محوریت سازمان هدفمندی یارانه‌ها تعداد دقیق ثبت نام کنندگان یارانه نقدی را بنا به دلایل خود، اعلام نکرده است اما براساس اطلاعات رسیده به خبرنگار مهر، در شش روز نخست ثبت نام کمتر از 10 درصد یارانه‌بگیران در سایت رفاهی ثبت نام نکرده‌اند که اگر همین روند تا پایان روز 31 فروردین ماه ادامه داشته باشد، می‌توان گفت، از کل یارانه‌بگیران که حدود 77.5 میلیون نفر هستند، در مجموع حدود 10 درصد انصرافی خواهیم داشت.

به عبارت دیگر، در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همچنان حدود 70 میلیون ایرانی یارانه‌بگیر خواهیم داشت، ضمن اینکه اگر ثبت نام دریافت یارانه با همین حدود 10 درصد انصرافی ادامه یابد، بیش از 7 میلیون نفر با یارانه نقدی خداحافظی خواهند کرد.

اگر دولت در گام دوم بخواهد به حذف اجباری یارانه‌بگیران براساس طبقه "نیازمندان"روی بیاورد، قطعا تعداد یارانه‌بگیران کاهش بیشتری خواهد یافت.

یارانه نقدی حدود 7 میلیون انصرافی در کل ثبت نام (درصورت تحقق در 6 روز آینده) ماهانه بیش از 300 میلیارد تومان و در سال بیش از 3600 میلیارد تومان می‌شود که این بودجه در جیب دولت باقی خواهد ماند تا صرف برنامه‌های اجرایی شود.

البته از دولت خبر می‌رسد دولتمردان که در برآوردهای اولیه فکر می‌کردند حدود 30 درصد مردم از دریافت یارانه انصراف خواهند داد (براساس گفته مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور) از آمار انصرافی حدود 10 درصد هم ابراز رضایت کرده‌اند و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز این ابراز رضایت را رسانه‌ای کرده است.

با این حال، ممنوعیت ثبت نام ایرانیان مقیم خارج از کشور در سایت رفاهی (بستن سرور رفاهی به روی آنان) در آمار حدود 10 درصد انصرافی‌ها تاکنون هم موثر بوده است.

در همین حال، محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفته است: به هر میزان که از دریافت یارانه انصراف داده شود، شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کمتر می‌شود.

کد خبر 256061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز