گروه اقتصادی: گزارش مرکز آمار ایران از تغییر قیمت زمین و مسکن در پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که در این فصل نسبت به تابستان ۹۲ قیمت هر متر زمین یا ساختمان کلنگی به‌طور متوسط با کاهش ۴.۶درصدی همراه شده است و بهای زیربنای مسکونی نیز در فصل سوم سال گذشته نسبت به فصل ماقبل، ۳.۶درصد کاهش یافته است.

مسکن

برآورد مرکز آمار ایران همچنین نشان می‌دهد که مبلغ اجاره به علاوه 3درصد ودیعه پرداختی در پاییز نسبت به تابستان92 با افزایش 1.4 درصدی مواجه شده است.براساس گزارش این مرکز آماری، متوسط قیمت هر متر زمین یا زمین ساختمان کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات املاک در شهر تهران و در پاییز سال گذشته، 5میلیون و 36هزار تومان بوده است که نسبت به پاییز سال 91، افزایش 27.7درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین قیمت معامله شده در این فصل برای یک متر زمین 18میلیون و 900هزار تومان بوده است و کمترین نرخ نیز یک میلیون و 15هزار تومان برآورد شده است. تعداد معاملات زمین در شهر تهران در فصل پاییز نسبت به تابستان 92حدود 11.6درصد و نسبت به پاییز سال 91، حدود 46.6درصد کاهش یافته است. این آمارها رکود معاملات در پاییز امسال را اثبات می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد که در پاییز سال گذشته متوسط قیمت هر متر زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های ملکی در تهران 3میلیون و 906هزار تومان بوده است که نسبت به فصل تابستان3.6درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل، 19درصد افزایش داشته است. بر این اساس بیشترین نرخ یک متر آپارتمان معامله شده، 21میلیون و 650هزار تومان و کمترین نرخ یک متر واحد مسکونی در تهران 526هزار تومان ثبت شده است. همچنین تعداد معاملات فروش هرمترمربع زیربنای مسکونی انجام‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 13.2درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 21.3درصد افزایش داشته است.

براساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در پاییز 92از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 18هزار و 864تومان بوده است که نسبت به فصل قبل 1.4درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 18.3درصد افزایش داشته است. حداکثر قیمت اجاره به علاوه 3درصد ودیعه برای یک متر واحد مسکونی در این فصل 89هزار و 974تومان و حداقل نرخ ثبت‌شده 2هزار و 166تومان برآورد شده است. همچنین تعداد معاملات اجاره انجام شده طی پاییز92 از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 17.5درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل46.7 درصد افزایش داشته است.

کد خبر 255955
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز