همشهری آنلاین: سخنگوی دستگاه قضا از محاکمه غیابی و صدور حکم تعدادی از فتنه‌گران سال ۸۸ خبر داد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای اظهار داشت: در هفته‌های اخیر اتفاقاتی از ناحیه برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا رخ داد که یک بار دیگر ماهیت این سلطه‌گران غرب را برای مردم روشن کرد و مشخص شد که چرا مردم ما مرگ بر آمریکا می‌گویند و به آمریکا و کشورهای غربی اعتمادی ندارند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی به موازین اخلاقی پایبند نیستند، گفت: آمریکایی‌ها حتی به مطالبی که خود می‌گویند پایبند نیستند و آنچه را که شایسته خودشان است و به ملت‌های دیگر از جمله ایران نسبت می‌دهند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه کشورهای غربی ایران را ناقض حقوق بشر می‌داند، گفت:‌ حقیقتاً پررویی و وقاحت حدی دارد. بسیاری از کشورهای دنیا با ظلم و ستم و زیر پا گذاشتن حقوقشان توسط کشورهای غربی به عجز آمده‌اند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: در طول تاریخ نژادپرستی برخی کشورهای غربی و ظلم و ستمی که از این بابت انجام داده‌اند، بسیار بوده و حتی به خاطر مطامع دنیوی و صعود بیشتر از زن به عنوان یک ابزار استفاده کردند تا منافع مادی بیشتری را کسب کنند.

سخنگوی دستگاه قضایی تأکید کرد: آمریکا به ایران اعتماد ندارد بنابراین چرا مردم ما به کشوری که خلاف می‌گوید و خلاف عمل می‌کند باید اعتماد کند.

وی خطاب به سران آمریکایی گفت: شما مطالبی گفتید، اقداماتی کردید و در مجامع خودتان تصمیماتی گرفتید که چهره شما را روشن‌تر کرد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: متأسفانه همچنان برخی در داخل فکر می‌کنند که اگر به آمریکا چراغ سبز نشان بدهند و با آن کشور کنار بیایند مشکلاتشان حل می‌شود. و حتی هنگامی که علیه آمریکا سخنی گفته می شود آنها واکنش نشان می‌دهند.

وی افزود: مگر شما با شیطان بزرگ چه نسبتی دارید؟ البته این جای خوشحالی است که ماهیت آمریکایی‌ها و غرب‌زده‌ها مشخص می‌شود.

مهمترین اظهارات اژه‌ای به نقل از ایسنا و فارس در زیر آمده است:

  • با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مختلف برای آزادی مرزبانان ایرانی ؛ ما از همه تشکر می‌کنیم اما مردم و دستگاه قضایی این توقع را از دستگاه امنیتی اطلاعاتی دارند که عوامل حامی تروریست‌ها را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند.
  • برخی افراد که در جریان فتنه 88 در مظان اتهام بودند و به خارج از کشور گریخته بودند، در اسفند به صورت غیابی محاکمه شده و محکوم شدند. طبق روال قانونی اگر به خود آنها یا وکیلشان دسترسی نباشد، احکام به نحو دیگر ابلاغ می شود و مجرای قانونی ادامه دارد.
  • طبق آمار افرادی که بیش از 10 میلیارد تومان معوقات بانکی از بانک‌های دولتی دارند در سال 92 نسبت به 91، 25 درصد افزایش پیدا کرده‌اند و این جای تاسف است. همچنین معوقات بانک‌هایی که دولتی بودند و خصوصی شده‌اند یعنی همچنان مدیران دولتی دارند، نسبت به سال 91، 37 درصد افزایش پیدا کرده است. مطالبات بانک‌های خصوصی نیز در سال 92 نسبت به سال 91، 33 درصد افزایش پیدا کرده است.
  • مجموع معوقات بانکی در سال 92 حدود 60 هزار میلیارد تومان است.
  • هر کسی که حقیقتا نیاز ندارد برای یارانه ثبت‌نام نمی‌کند و یارانه نمی‌گیرد، اما ما انتظار داریم همان‌طور که مردم به دولت کمک می‌کنند دولت با تصمیم‌سازی و اجرای صحیح به مردم کمک کند.
  • در سال 92 اتفاق خوبی افتاد و رییس محترم قوه قضاییه دستور ویژه‌ای دادند تا پرونده‌های قصاص سریع‌تر بررسی شود و اگر همه ضوابط شرعی و قانونی در آنها رعایت شده و اولیای‌دم درخواست قصاص دارند، احکام اجرا شود اما مردم کار باارزشی انجام دادند و آن این بود که بیش از 300 نفر از اولیای دم رضایت دادند و این یک امر مطلوب و پسندیده بود.
  • در سال 92 طبق آماری که از استان‌ها بدست آمده به غیر از سه استان که گزارش آنها تکمیل نشده در خصوص زمین‌هایی که به ناحق توسط افراد تصرف شده بود حدود 10 هزار هکتار از زمین‌های وابسته به دولت خلع ید شد و در اختیار دولت قرار گرفت.
  • قوه قضاییه در دو سال گذشته اقدامات ویژه‌ای در جهت پیشگیری و مقابله با شرارت‌ها و جرایم خشن انجام داد که بحمدالله این دو تا حد قابل توجهی موثر بودند به طوری که در سال 92 نسبت به سال 91 در مورد شش عنوان مجرمانه خشن، 23 درصد کاهش داشتیم.
  • آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی ؛ از ابتدای این پرونده تا امروز 5 نفر بازداشت شدند که 4 نفر آنها در بازداشت بسر می‌برند. یکی از آنها خود بابک زنجانی است. دیگری یکی از مدیران وی و دو نفر دیگر از دستگیرشدگان در رابطه با افرادی بودند که با سیستم بانکی ارتباط داشتند که در اسفند ماه سال گذشته یکی از آنها بازداشت و یک نفر با قرار وثیقه آزاد شد.
  • یکی دیگر از مدیران بابک زنجانی در هفته‌های اخیر دستگیر شده است. اقدام دیگری که در مورد این پرونده صورت گرفته این بود که بابک زنجانی به فرد دیگری وکالت داده که با نظر دادستانی اموال وی شناسایی شود و اگر بانک مرکزی یا شرکت نفت بخشی از اموال را می‌خواهد کارشناسی صورت گیرد و عین املاک باز گردانده شود وگرنه باید منتظر بمانند تا اموال وی به فروش برسد.
  • در این پرونده شرکت نفت و بانک مرکزی می‌توانند کل اموال را شناسایی کنند یا باید منتظر بمانند پرونده قطعی شود که این راه زمان‌بر است و راه دیگر میان‌بر این است که بابک زنجانی به فرد دیگری وکالت داده تا اموالش شناسایی شود که اکنون این کار صورت می‌گیرد.
  • اقدام بعدی که در این پرونده صورت گرفت این بود که بانک مرکزی مدعی بود که این فرد پول‌هایی در خارج دارد. اموال وی در خارج از کشور نیز بررسی شده که بنده از بیان جزئیات آن معذورم.
  • مدت بازداشت موقت بابک زنجانی به پایان رسیده است اما از آنجا که قاضی پرونده گفته که ضرورت دارد این مدت تمدید شود، بنابراین مدت بازداشت موقت وی تمدید شد، ولی وی اعتراض کرد، به دادگاه رفت و دادگاه آن را تایید کرد و طبعا هم بازداشت موقت وی همچنان ادامه دارد.
  • آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری ؛ در بهمن ماه سال گذشته این ادعا شده بود که شهرام جزایری دوران محکومیت خود و نیز حبس بدل از جزای نقدی را به پایان رسانده ولی وی آزاد نشده است، منتشر شد که ما بررسی کردیم و دیدیم که هنوز حبس جزای نقدی وی به پایان نرسیده و نحوه محاسبه آن درست نبوده است.
  • وضعیت پرونده سعید مرتضوی ؛ پرونده مرتضوی در مورد تامین اجتماعی که از مجلس به قوه قضائیه ارجاع شده همچنان در دادسرا است. سه شکایت از این پرونده به دست ما رسیده و پرونده قبلی وی که در مورد کهریزک بود حکم وی صادر و در مرحله تجدیدنظرخواهی است.
  • آخرین وضعیت پرونده خلیلی ؛ شهید خلیلی طلبه‌ ناهی از منکری بود که ابتدا مصدوم و بعد شهید شد و بعد از شهادت وی پرونده وی مجددا باز شد و به دلیل رسانه‌ای شدن آن فرد متهم فرار کرد ولی بعد با همکاری دستگاه‌ انتظامی و سایر دستگاه‌ها فرد متهم دستگیر و بازداشت شده است. اکنون منتظر جواب پزشکی قانونی هستیم و تا قبل از ظهر که با دادسرا تماس داشتم اعلام کردند که گزارش پزشکی قانونی هنوز به دست ما نرسیده است. در حال حاضر قاضی پرونده منتظر است نظریه پزشکی قانونی بیاید و بعد تصمیم‌گیری کند.
  • پرونده حادثه قم در 22 بهمن و اینکه گفته شده دادگاه روحانیت در قم این پرونده را بسته است ؛ از این موضوع اطلاع ندارم اما پرونده‌ای که درباره این موضوع در تهران تشکیل شده مختومه نشده است و گزارشات دادستانی هنوز به پایان نرسیده و اکنون نمی‌توان زمان نتیجه این پرونده را تعیین کرد چرا که پرونده نیاز به کار کارشناسی دارد.
  • آخرین وضعیت پرونده احمدی‌نژاد ؛  پرونده آقای احمدی‌نژاد به دادگاه رفته و دادگاه تحقیقات خود را انجام می‌دهد، البته هرکسی که شکایتی کرد شاکی را احضار نمی‌کنند پرونده ایشان همان وضعیت قبلی را سپری می‌کند.
  • کسی حق ندارد حساب‌های شخصی افراد را چک کند و به آن وارد شود مگر با حکم قاضی و مطلبی که شما گفتید صحت ندارد و چنین چیزی نیست. امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد و اگر چنین چیزی را دیدیم با شکایت شاکی خصوصی و ورود مدعی‌العموم رسیدگی خواهد شد.
  • پرونده‌های مهدی هاشمی و محمود خاوری ؛ درباره نفر اول که نام بردید امروز از دادستان سوال کردم و ایشان گفتند که بخش اعظم نقایص پرونده برطرف شده است. کار ترجمه در این پرونده تمام شده و ان‌شاءالله به زودی کیفرخواست با رفع نقایص به دادگاه بر می‌گردد. پرونده فردی هم که در دسترس نیست، در دادگاه است و اگر به طور غیابی محکوم شود، حکم غیابی روند خود را طی می‌کند.
  • پرونده معاون اول دولت احمدی‌نژاد ؛ این پرونده در دادگاه است و هنوز محاکمه‌ای صورت نگرفته است.
  • آیا بازداشت آقای «ش» سرپرست سابق پرسپولیس به اتهام پولشویی به نفع «ب ز» صحت دارد یا خیر ؛  در مورد قضیه ستاد سوخت قبلا پرونده‌ای تشکیل شده بود و بعضی افراد بازداشت شدند. از بعضی افراد تحقیق شده و برای بعضی هم قرار صادر شده و پرونده در حال رسیدگی است. اگر منظور شما این پرونده است، هنوز در حال رسیدگی در مرحله تحقیقات است و کیفرخواست صادر نشده است.
  • وضعیت پرونده ستار بهشتی ؛ این پرونده در حال رسیدگی است. این پرونده جزو پرونده‌هایی بود که کار زیادی داشت و امیدواریم دادگاه زودتر بتواند به آن رسیدگی کند.
  • آیا تهدید جان بابک زنجانی از دلایل تمدید بازداشت او بوده است صحت دارد یا خیر؟ ؛  خیر، این موضوع صحت ندارد.
  • آیا اجرا شدن حکم اعدام ریحانه جباری در هفته اخیر صحت دارد ؛ ایشان اعدام نشده است. اینها گمانه‌زنی‌های افراد است. همان‌طور که قبلا گفتم قصاص حق خصوصی افراد است. در سال 92 هم 300 نفری که گفته شد رضایت دادند می‌توانستند رضایت ندهند.
  • آیا قرار نیست کسی جایگزین او در سمت سخنگویی قوه قضاییه شود؟ ؛ ما هم از خدا می‌خواهیم. من دوست داشته و دارم فرد دیگر بیاید ولی فعلا فال به نام ما درآمده و ما هم سرباز نظام هستیم.
  • وضعیت پرونده ترور دادستان زابل ؛‌ سه نفر از متهمین در این پرونده به اعدام محکوم شدند و حکم آنها در دیوان عالی کشور تایید شده است. بقیه متهمین هم به عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب هستند و پرونده در حال رسیدگی است.
  • وضعیت پرونده شرکت سایه گستران و این که گفته شده شرکت دیگری به نام عصر نوین اقدام به کلاهبرداری می‌کند؟ ؛ این که پرونده‌ای با این عظمت تشکیل شود و باز پرونده دیگری در همین زمینه به وجود بیاید جای تعجب وجود دارد؛ چرا مردم ما پولشان را به راحتی در اختیار افراد قرار می‌دهند. بنده از آحاد مردم تقاضا دارم که مواظب این شرکت‌ها و افراد کلاهبردار باشند.
  • در مورد پرونده سایه گستران و این که گفته شده قاضی ملارد این پرونده را قبول نکرده باید بگویم این موضوع صحت ندارد. این شرکت در استان‌ها و شهرهای مختلفی فعالیت خود را آغاز کرد و ابتدا در کرج پرونده تشکیل شد و همین اتفاق در ملارد نیز روی داد. تعداد کثیری از افراد در مورد این شرکت شکایت داشتند. در نهایت فرد متهم و بستگانش بازداشت شدند. حتی بحث شد که شاکیان این پرونده در ملارد کمتر است اگر امکان دارد پرونده از ملارد به کرج بیاید؛ زیرا تعداد شاکیان پرونده در کرج بیشتر است. پرونده نهایتا به کرج آمد، اما قاضی کرج آن را قبول نکرد و بین دادگستری‌های کرج و ملارد اختلاف پیش آمد و در نهایت به دلیل اختلاف، پرونده به دیوان عالی کشور رفت و دیوان عالی کشور نظر داد که پرونده به ملارد برود. از آنجا که پرونده شرکت سایه‌گستران در تهران و استانهای دیگر شاکی داشت دادستان کل کشور با گزارشاتی از ملارد و کرج، درخواست احاله کرد و دیوان عالی کشور موافقت کرد که پرونده در تهران رسیدگی شود. پرونده شرکت سایه گستران شاکیان زیادی دارد و متهمان آن در بازداشت بسر می‌برند.
کد خبر 255900
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز