یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه حوادث: اتوبوس‌های اسکانیا در سال جدید هم خبرساز شدند. در جریان ۲ حادثه مختلف در جاده‌های کشور، ۳ اسکانیا آتش گرفتند اما بخت با مسافران یار بود که از این حوادث جان سالم به در بردند.

آتوبوس

نخستین حادثه حدود ساعت یک بامداد و در تونل بهمن در جاده جیرفت به کرمان رخ داد. 2اتوبوس اسکانیا از زاهدان به سمت بندرعباس در حرکت بودند که هنگام عبور از داخل تونل با هم تصادف کردند. گرچه شدت تصادف به حدی نبود که مسافران آسیب جدی ببینند اما همین برخورد باعث شد که هر دو اتوبوس ناگهان آتش بگیرند. مسافران به محض دیدن شعله‌های آتش از اتوبوس‌ها پیاده شدند و خودشان را نجات دادند اما در این میان 3نفر از آنها مجروح شدند که از سوی تیم‌های امدادی به بیمارستان انتقال یافتند.

براساس گزارش‌ها در اتوبوس اول 13مسافر و در اتوبوس دوم نیز 6مسافر حضور داشتند که از این حادثه جان سالم به در بردند. به گفته کارشناسان علت تصادف عدم‌رعایت فاصله طولی از سوی راننده اتوبوس دوم بوده که وارد تونل شده بود. در همین حال سرهنگ صمد اسفندیاری، معاون عملیات پلیس راه به همشهری گفت:

علت اینکه اتوبوس‌ها آتش گرفتند هنوز مشخص نیست و تحقیقات تیم کارشناسی پلیس‌راه و آتش‌نشانان برای مشخص شدن آن ادامه دارد. او با اشاره به اینکه علت‌های آتش‌سوزی در حوادث با هم متفاوتند افزود: کارشناسان ظرف 24ساعت این علت را مشخص و اعلام می‌کنند. اما حادثه دوم ساعت 3:45در کیلومتر 95جاده سرچم به اردبیل رخ داد. در این حادثه یک اتوبوس اسکانیای مدل سال 86 از سرچم به سمت اردبیل در حرکت بود که در میانه راه موتورش آتش گرفت. راننده به محض دیدن دود در کنار جاده توقف کرد و از مسافران خواست پیاده شوند. هجوم 31مسافر برای فرار از اتوبوس آتش گرفته اما باعث شد که 5نفر به‌علت فشار زیاد هنگام پیاده شدن مجروح شوند که 3نفر آنها به‌صورت سرپایی مداوا و 2نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

آتش گرفتن 3اتوبوس اسکانیا در یک روز در حالی رخ می‌دهد که تنها 12روز از مهلت شرکت عقاب‌افشان برای رفع معایب اتوبوس‌های اسکانیا، باقی مانده است. به گزارش ایسنا، اواخر سال گذشته پس از توقف شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا به‌دلیل آتش‌سوزی‌های مکرر، شرکت عقاب‌افشان شکایتی را از پلیس راهور تقدیم کمیسیون اصل 90مجلس کرد که نهایتا افضلی فرد سخنگوی این کمیسیون 26اسفند‌ماه از مهلت یک‌ماهه به شرکت عقاب‌افشان برای رفع معایب اتوبوس‌های خود خبر داد و گفت: شرکت سازنده اتوبوس‌های اسکانیا تا 6اردیبهشت‌ماه مهلت دارد نسبت به رفع نقص اتوبوس‌های خود اقدام کند. فرصتی که از آن 12روز بیشتر باقی نمانده و حال باید دید پس از پایان فرصت، معایب این اتوبوس برطرف خواهند شد؟

در همین حال نبی بیدهندی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که تنها آزمایشگاه مرجع تست آلایندگی و ایمنی خودرو کشور است، با اعلام اینکه اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین تست آزمون جاده‌ای نمی‌شوند اعتراف کرد که مجوز تردد اسکانیاها براساس گواهی کارخانه صادر می‌شود.

وی همچنین درباره اظهارات دادستان اصفهان که گفته بود اتوبوس‌های اسکانیا در اروپا کاربری درون‌شهری دارند درحالی‌که در ایران کاملا کاربری برون‌شهری برای این خودرو تعریف شده گفت: بنده هم این موضوع را تأیید می‌کنم و در جریان آن قرار دارم. اما برای جلوگیری از کاربرد بین‌شهری اتوبوس‌های اسکانیا ضعف‌های قانونی و مسائل هزینه‌ای وجود دارد. وی ادامه داد: در تمام دنیا این خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در مراکزی که مربوط به تست آزمون جاده‌ای است این خودروها به‌صورت مستمر تست می‌شوند درحالی‌که در ایران چنین تستی وجود ندارد!

حوادثی که اتوبوس‌های اسکانیا در جاده‌های کشور رقم زدند باعث شد که گزارش‌های مختلفی درخصوص نقص فنی این اتوبوس‌ها از سوی مقامات پلیس منتشر شود. مهم‌ترین این حوادث شهریور سال گذشته در بزرگراه تهران- قم رخ‌داد. در این حادثه اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود پس از ترکیدن لاستیک وارد لاین مخالف شد و با اتوبوسی که از تهران به سمت اردکان می‌رفت تصادف کرد. هر دو اتوبوس بعد از تصادف آتش گرفتند و 44نفر در شعله‌های آتش جان خود را از دست دادند. با این حال شرکت اسکانیا نقص فنی اتوبوس‌ها را قبول نکرد و اعلام کرد که این اتوبوس‌ها هیچ‌گونه نقصی ندارند.

کد خبر 255772
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز