همشهری آنلاین: رئیس سازمان میراث فرهنگی یکی از برنامه های خود را در سال ۹۳ راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی جامع در حوزه گردشگری دانست این درحالی است که پیش از این هر کدام از معاونان و روسای این سازمان نیز چنین پایگاهی را ایجاد کرده‌اند منتها یا کامل نبودند و یا هیچ وقت کارایی لازم را نداشتند.

به گزارش مهر، تیر ماه سال 89  رضا موسوی، معاون وقت گردشگری سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری در مراسمی با همکاری یک شرکت خصوصی در حوزه گردشگری از برگزاری "مسابقه و جشنواره دائمی عکس جذابیت های گردشگری ایران در فضای مجازی" خبر داد و گفت: پایگاه اطلاع رسانی www.persianchrome.ir بانک تصاویر گردشگری ایران است که در آن هر گردشگر می تواند تصاویر مربوط به نقاطی که از آن دیدن کرده است را ببیند.

وی همچنین گفته بود که این سایت پس از گذشت چند ماه می تواند اطلاعات گردشگری مفصلی را درباره جاذبه های ایران به ایرانیان و گردشگران خارجی ارائه کند. تمامی آژانسهای مسافرتی نیز اطلاعات خودشان را درباره برگزاری تورهای گردشگری در این سایت قرار میدهند تا این پایگاه به آدرسی برای تکمیل اطلاعات لازم هر گردشگر خارجی تبدیل شود.

اما پس از گذشت تنها چند ماه نه تنها این مسابقه هیچ وقت برگزار نشد بلکه اطلاعات آن نیز به روز نشد چه برسد به اینکه این سایت به دو زبان انگلیسی و فارسی بصورت 24 ساعته همانطور که وعده داده شده بود، فعالیت کند.

بار دیگر وعده داد شد که دفاتر مسافرتی باید شناسایی و به مردم معرفی شوند و فعالیت آنها برای سازمان میراث فرهنگی شفاف شود که با راه اندازی سایت mvconline.ir می توان با تجمیع اطلاعات مربوط آژانس‌ها، به این هدف نزدیک شد ولی این سایت هم اکنون از فعالیت باز مانده است.

نه تنها این پایگاه‌های که برای هر کدام مراسمی برگزار شد غیر فعال هستند بلکه در فضای مجازی سایت‌های جامع گردشگری ایران افتتاح شده نیز کم نیستند ولی همه اطلااعات آنها ناقص است. حتی در سایت سازمان میراث فرهنگی نیز نمی‌توان اطلاعات درست کامل و دقیقی درباره میراث جهانی ایران پیدا کرد چه برسد به فهرست میراث ملی. تنها استفاده سایت‌های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی بازنشر اخبار غیر انتقادی رسانه‌های دیگر و یا عکس بازدیدها و اخبار مربوط به رئیس این سازمان است. بنابراین سایت های مرتبط با سازمان متولی گردشگری در ایران نیز پاسخگوی گردشگران نیست.

برخی دیگر از سایت های اطلاع رسانی گردشگری ایران در فضای مجازی نیز یا به لحاظ بصری آنقدر شلوغند که حوصله کاربر را سر می‌برند و یا تبلیغات زیاد آنها مانع تمرکز کاربر در سایت می شود. نکته مهم اینکه اگر مطالبی در حوزه گردشگری دارند نیز همان اخبار گردشگری رسانه هاست منتها اگر به روز باشند و خبر مربوط به سال گذشته آخرین مطلب به روز شده آنها نباشد!

با این اوصاف، مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع طبیعت گردانانی که در کاخ سعدآباد حضور پیدا کرده بودند خبر از راه اندازی سایت جامع اطلاع رسانی گردشگری تا اردیبهشت ماه داده است. قابل پیش بینی است مانند روسای سابق سازمان برای رونمایی از این سایت همایش و گردهمایی برگزار خواهد کرد و بخشی از اعتبارات این سازمان را صرف طراحی آن می کند این درحالی است که سایت فعلی سازمان میراث فرهنگی نیز اطلاعات کاملی از گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور را در اختیار کاربرانش نمی دهد.

کد خبر 255703
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز