گروه اقتصادی: ۲مقام دولتی جزئیات نام‌نویسی و راستی‌آزمایی اطلاعات اقتصادی خانوار در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اعلام و تأکید کردند که ۲۲فروردین‌ماه آخرین مرحله واریز یارانه نقدی به‌حساب خانوار تمامی یارانه‌بگیران است و از اردیبهشت‌ماه یارانه نقدی افراد انصرافی قطع خواهد شد.

شاپور محمودی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: وقتی مردم متقاضی دریافت یارانه باشند یعنی اجازه ورود به اطلاعات اقتصادی خود توسط دولت را داده‌اند. معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه دولت در مرحله اول تشخیص را به‌عهده مردم گذاشته، تصریح کرد: در مرحله اول، همه افراد متقاضی می‌توانند ثبت نام کنند و کاملاً اختیاری است. محمدی در پاسخ به این سؤال که افراد نیازمند چگونه باید تشخیص بدهند مشمول یارانه خواهند شد یا خیر؟ عنوان کرد:

در این‌باره افراد می‌توانند با درنظر گرفتن متوسط درآمد ماهانه در سال گذشته به این تشخیص برسند و البته اگر کسی در این رابطه مشکلی داشت و یا نتوانست به خوبی تشخیص دهد، هیأتی پیش‌بینی شده که به شکایات رسیدگی می‌کند. وی با بیان اینکه افرادی که ثبت نام نکنند، از اردیبهشت‌ماه یارانه دریافت نخواهند کرد، گفت: همه کسانی که خود را متقاضی معرفی کنند، تا زمان غربالگری یارانه دریافت خواهند کرد و افراد جدیدی هم که تاکنون یارانه نگرفته‌اند می‌توانند در این مرحله ثبت نام کنند.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد به قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: قانون می‌گوید یارانه باید به نیازمندان پرداخت شود البته دولت سیاست‌های رفاهی برای همه مردم دارد و یارانه به هیچ وجه قطع نخواهد شد و افراد نیازمند مشمول آن می‌شوند. در حال حاضر دولت نمی‌خواهد بدون اجازه مردم به اطلاعات اقتصادی مردم دست پیدا کند اما وقتی فرد متقاضی باشد، درصورت نیاز باید همه مدارکش را دراختیار دولت قرار دهد و دولت طبیعتاً در این زمینه ورود پیدا خواهد کرد.

خبر دیگر اینکه، مدیر بانک اطلاعات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: مردم نباید نگران این مسئله باشند که حساب‌های بانکی آنها در راستی آزمایی فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گزارش ایرنا، نرگس نجفی اظهار داشت: براساس تصمیمات اخذ شده در ستاد هدفمندی یارانه‌ها قرار بر این است درصورتی که نفراتی به‌عنوان مجموعه افراد تحت تکفل یک سرپرست خانوار ثبت نام می‌کنند، به‌عنوان اعضای این خانوار تلقی شوند و درآمد آنها با درآمد سرپرست تجمیع شود. نجفی افزود: این موضوع در ستاد هدفمندی تصویب شده و دخل و تصرف در آن امکان پذیر نیست. نجفی با بیان اینکه متقاضیان باید در وارد کردن اطلاعات خود دقت کافی داشته باشند، ادامه داد: طی سالیان اخیر تعدادی پایگاه اطلاع‌رسانی در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تجمیع شده که سازمان با استفاده از این کارگاه‌ها می‌تواند موارد ثبت‌نام‌شده توسط مردم را مورد راستی آزمایی قرار دهد.

انتظار انصراف نیازمندان را نداریم

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور هم با تأکید بر اینکه دولت سعی کرد تا مشکلات موجود را با جامعه درمیان بگذارد، افزود: براین اساس حرکت‌های اجتماعی از سوی گروه‌های مختلف ایجاد شد که به انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی نیز انجامید.
وی ادامه داد: انصراف از دریافت یارانه نقدی نه‌تنها کاری نوع‌دوستانه است بلکه خود افراد و کل جامعه از مزایای درمانی، حمل‌ونقل و یا آموزش ناشی از آن بهره خواهند گرفت. نیلی با بیان اینکه انتظار نداریم که گروه‌های کم درآمد از دریافت یارانه منصرف شوند، یادآور شد: این در حالی است که با کاهش منابع پرداختی دولت در هر‌ماه برای یارانه نقدی سیستم‌های مالی تا حدودی ساماندهی شده و تورم نیز کاهش می‌یابد که این به نفع انصراف‌دهندگان نیز خواهد بود.

دفاتر پستی شبانه‌روزی شد

خبر دیگر اینکه وزارت ارتباطات تمامی زیرساخت‌های فنی لازم به‌منظور ارائه خدماتی با کیفیت در حوزه ثبت‌نام فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را با همکاری همه بخش‌های ذی‌ربط مهیا کرده است. وزارتخانه یادشده اعلام کرد: به‌منظور سرویس‌دهی در روستاها و فراهم‌آوردن شرایط لازم برای انجام ثبت‌نام اینترنتی هدفمندی یارانه‌ها برای روستاییان، تمامی دفاتر خدمات ارتباطی روستایی تجهیز و پهنای باند مورد نیاز در این مناطق نیز فراهم شده است. همچنین بسترهای اینترنتی برای ثبت‌نام یارانه سرپرستان خانوار در 10هزار دفتر خدمات بانکی روستایی پست بانک ایران در سطح کشور همراه سایر دفاتر پیشخوان و پلیس+10 مهیا بوده و هموطنان می‌توانند با مراجعه به این دفاتر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

کد خبر 255083
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز