یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه اقتصادی - رضا کربلایی: سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۳نمونه فرم و اطلاعات درخواستی از سرپرستان خانوار متقاضی دریافت یارانه را منتشر کرد.

یارانه

همزمان با اعلام 5سطح درآمدی برای تعیین تکلیف مشمولان احتمالی دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی، مسئولان دولتی اعلام کردند که مبنای پرداخت یارانه نقدی مجموع درآمد خانوارهاست نه سرپرست خانوار. خبر دیگر اینکه سایت رفاهی از روز گذشته برای به روز رسانی و آغاز نام‌نویسی متقاضیان دریافت یارانه نقدی بسته شده ولیکن انتشار تصاویر 3فرم ثبت‌نام تا حدود زیادی به ابهام‌های مردم پاسخ می‌دهد.

فرم اول: نحوه ورود به سامانه

در مرحله نخست سرپرستان خانوار باید برای ورود به سامانه رفاهی اطلاعات زیر را در بخش‌های مشخص شده درج کنند؛ نخست شماره ملی سرپرست خانوار، دوم شماره حسابی که یارانه‌ نقدی به آن واریز می‌شود و نه شماره کارت بانکی و سوم تعداد اعضای خانوار به‌علاوه سرپرست خانوار.

فرم دوم؛ تعهدنامه سرپرستان خانوار

در فرم دوم سرپرستان خانوار باید مفاد قانونی مندرج در فرم را مطالعه و تأیید کنند. بر این اساس آنها باید اعلام کنند که براساس قانون مجلس جزو افراد نیازمند دریافت یارانه نقدی محسوب می‌شوند و تنها افراد قانونی تحت تکفل قانونی خود را در فرم تقاضای یارانه نقدی درج کنند.

در بند دیگری سرپرستان خانوار به استناد قانون باید مدارک لازم برای اثبات درستی اطلاعات درج شده در تقاضای یارانه نقدی را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارائه داده و به این سازمان اجازه دهند درصورت ارائه اطلاعات نادرست، علاوه بر استرداد یارانه نقدی دریافتی به میزان 3برابر هم جریمه بدهند. سرپرستان خانوار در فرم تعهدنامه این اجازه را به بانک‌ها، مؤسسه‌های مالی و سایر دستگاه‌های اقتصادی می‌دهند تا اطلاعاتی را که در فرم تقاضای یارانه نقدی درج کرده‌اند، مبنای ارزیابی توانایی مالی و رتبه‌سنجی اقتصادی خانوارها برای اعطای وام و هرگونه تسهیلات دیگر قرار دهند.

با این تعهد بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری براساس میزان درآمدی که سرپرستان خانوار اظهار کرده‌اند، درباره میزان پرداخت وام و یا دیگر تسهیلات به آنها تصمیم‌گیری خواهند کرد و دیگر توجیهی برای اعلام درآمد بیشتر برای دریافت تسهیلات بالاتر باقی نخواهد ماند. توضیح ضروری اینکه منظور از سطح درآمد ماهانه خانوارها شامل میانگین درآمد ماهانه همه اعضای خانوار در سال1392 شامل درآمد حاصل از شغل اصلی و دوم، دریافت اجاره بها، سود سهام، سود سپرده بانکی، عایدی از مستغلات، حقوق ماهانه مستمری یا وظیفه‌بگیران و موارد مشابه قبل از پرداخت اقساط وام خواهد بود. با این حساب میزان درآمد ناخالص خانوار‌ها ملاک عمل است و پرداخت اقساط دلیلی برای پایین‌بودن میزان درآمد نیست.

فرم سوم: اطلاعاتی که دولت می‌خواهد

در فرم سوم سرپرستان خانوار باید نیاز خود را برای دریافت یارانه نقدی اعلام کنند به این ترتیب که در گام اول شماره ملی و نام اعضای خانوار را قید و اعلام کنند که هر کدام از اعضای خانوار تحت تکفل مالک واحد مسکونی هستند یا خیر؟ در گام دوم سرپرستان خانوار باید مشخص کنند که میانگین درآمد خانوار آنها، کمتر از 600هزار تومان است، بین 600هزار تومان یا یک میلیون تومان است یا اینکه ماهانه یک تا 2میلیون، 2میلیون تا 2.5 میلیون و یا اینکه بیشتر از آن درآمد دارند؟ در بخش دیگری از فرم سوم سرپرست خانوار باید محل دقیق سکونت خانوار خود به تفکیک شهری، روستایی و عشایری با قید استان، شهرستان، کدپستی، تلفن همراه، و تلفن ثابت را درج و در نهایت صحت اطلاعات را تأیید کند. نهایت اینکه پس از تکمیل نهایی فرم‌های یادشده، کد شناسایی به شماره تلفن همراه درج شده در فرم ثبت‌نام ارسال خواهد شد.

عدم‌ثبت‌نام؛ انصراف از دریافت یارانه نقدی

اکبر ایزدی، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرد: ثبت‌نام نکردن به منزله انصراف از دریافت یارانه نقدی است. به گفته این مقام دولتی، درگاه ثبت‌نام همان سامانه www.refahi.ir و روش ثبت‌نام نیز صرفاً اینترنتی است و مراجعه حضوری ویژه هموطنانی است که به شبکه اینترنتی دسترسی ندارند و می‌توانند با در دست داشتن شماره ملی و کدپستی به مراکز و دفاتر کمیته امداد، سازمان بهزیستی، دفاتر پیشخوان دولت، پلیس+10و دفاتر فناوری اطلاعات (آی‌سی‌تی) روستایی مراجعه و در آنجا به‌صورت اینترنتی ثبت‌نام کنند که هماهنگی شده است و در کمترین زمان ثبت‌نام می‌شود.

شاپور محمدی، معاون وزیر اقتصاد هم تأکید کرد: ملاک دریافت یارانه نقدی در فاز دوم درآمد خانوارها باشد به‌طوری که خانوارها به 5گروه درآمدی تقسیم شدند و این درآمدها شامل حقوق، دریافت اجاره منزل مسکونی، سود سپرده‌ها و انواع دیگر درآمدها می‌شود که قرار است متوسط درآمد اظهار شده توسط مردم مدنظر قرار گیرد. معاون اقتصادی وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: پس از اعلام این خود اظهاری مرحله راستی‌آزمایی آغاز خواهد شد که وظیفه این مرحله بر عهده معاون اجرایی رئیس‌جمهور خواهد بود. محمدی در پاسخ به این سؤال که چرا ثروت خانوار ملاک دریافت یارانه نقدی قرار نگرفت، گفت: درآمد یک متغیر جریانی است، اما ثروت یک متغیر انباشته است از این جهت درآمد مبنای بهتری برای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود.

کد خبر 254945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز