یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت از تحول در نظام سلامت تا ۳‌ماه آینده خبر داد.

دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی

هاشمی در یک برنامه تلویزیونی گفت: مردم انتظار دارند اقداماتی مثمر ثمر را به‌زودی در این حوزه شاهد باشند. بر این اساس اقداماتی ثمربخش طی دو تا سه ‌ماه آینده در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و بسته‌هایی به این منظور پیش‌بینی شده است.
وزیر بهداشت، از تدوین 9بسته خدمتی برای هزینه‌کرد اعتبار 6800میلیارد تومانی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها هم خبر داد.
به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت افزود:

قول داده بودیم که تا پایان سال 92آرامش نسبی به بازار دارویی کشور بازگردد که خوشبختانه این موضوع بسیار زودتر از موعدی که وعده داده بودیم، اتفاق افتاد. تمام داروهایی که در گمرک مانده بود، آزاد شد و برای واردات داروهای مورد نیاز نیز اقدام شد.
وزیر بهداشت افزود: به‌دنبال اقداماتی که در سال 92در زمینه دارو انجام دادیم، تا یکی‌دو سال آینده از واردات برخی اقلام دارویی بی‌نیاز خواهیم بود. در 6‌ماه اول امسال نیز واردات دارو کمتر خواهد بود. همچنین در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، تکیه‌مان بر تولید داخل خواهد بود و امیدواریم کیفیت داروهای داخلی روزبه‌روز افزایش یابد.

کاهش قیمت داروها نیازمند حمایت

هاشمی گفت: قیمت دارو به سال 91بازگشت اما همین قیمت‌ها نیز برای بسیاری از مردم به‌ویژه برای بیماران مزمن، صعب‌العلاج، مبتلا به اختلالات روانی، بیماران قلبی، فشار خون و... بسیار گران است. به همین دلیل نیازمند حمایت بیشتر مجلس و دولت هستیم.

او با بیان اینکه رئیس‌جمهور به مقوله پیشگیری اهمیت می‌دهد و مشکلات نظام سلامت را می‌شناسد افزود: در هیأت وزیران هر یک از وزرا درخواست‌هایی دارند اما باید گفت که انصافا تاکنون شاید بیشترین حمایت از حوزه سلامت در طول چند دهه گذشته صورت گرفته است و امیدواریم که این اتفاق‌ها عملیاتی شود.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه سعی کردیم در تغییر مسئولان وزارتخانه زیاده‌روی صورت نگیرد، به تشکیل شورای فناوری در دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: به‌زودی خبرهای خوشی در زمینه خودکفایی در تولید داروها و تولید واکسن خواهیم داشت. اکنون با گذشت 7‌ماه متوجه شده‌ایم که چه‌کار باید بکنیم. بنابراین دوره حرف‌زدن به پایان رسیده و اکنون وقت عمل است.

وزیر بهداشت در ادامه به اظهارات رئیس‌جمهور درباره کاهش 10درصدی سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت تا پایان امسال اشاره کرد و افزود: البته رئیس‌جمهور عنوان کردند که به‌دنبال اقدامات درنظر گرفته شده، تا پایان سال کاهش 10درصدی هزینه‌های مردم را در این حوزه شاهد خواهیم بود. البته امیدواریم که بیشتر از این ارقام، کاهش سهم مردم در هزینه‌های سلامت را شاهد باشیم.

درخواست یارانه‌ای وزیر بهداشت از دهک‌های بالا

وی به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این مقطع زمانی کشور نیازمند فداکاری است. کمبودهایی به‌ویژه در مناطق محروم و حاشیه شهرها وجود دارد. بر این اساس افرادی که نیازی به 45هزار تومان یارانه ندارند، حتی خودشان می‌توانند در قالب خیرین سلامت، منشا خیر شوند. این فرهنگ باید عمومی شود تا به این ترتیب بتوانیم کمبودها را برطرف و به مناطق محروم کمک کنیم.

وزیر بهداشت گفت: آنچه قطعیت دارد، اختصاص 6800میلیارد تومان به حوزه سلامت از محل هدفمندی است؛ البته 4800تومان آن مستقیما از محل اختصاص 10درصد هدفمندی یارانه‌هاست و 2000میلیارد تومان آن را نیز دکتر روحانی اضافه درنظر گرفته‌اند. در مجموع این 6800میلیارد تومان کف پرداختی به حوزه سلامت از محل هدفمندی است. هرقدر که مردم نیز کمک کنند، در کمک به مستمندان، خانواده‌های بی‌سرپرست، بیمه بیکاری، درمان و... مؤثر خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که منابع حاصل از هدفمندی قرار است در چه حوزه‌هایی هزینه‌ شود، افزود: به این منظور 9بسته خدمتی درنظر گرفته شده است. شاید بتوان گفت که از این محل، مهم‌ترین اتفاق در حوزه ویزیت بیماران و بیمه خواهد بود. به این منظور بخشی برای بیمه نیازمندان و بخشی نیز برای بیمارانی که به‌دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر می‌روند، پیش‌بینی شده است.

هاشمی گفت: در حال حاضر 4.5 درصد بیماران سالانه به‌دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر می‌روند. این در حالی است که براساس برنامه پنجم توسعه، این رقم باید به یک درصد کاهش می‌یافت، اما متأسفانه 1.5درصد افزایش داشته است.

وزیر بهداشت از تأمین 90درصد اقلام مورد نیاز بیماران در بیمارستان‌ها و تدوین بسته حمایت از زایمان طبیعی هم خبر داد. هاشمی، اورژانس‌ها را از دیگر نقاطی عنوان کرد که اعتبارات ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در آن هزینه خواهد شد.

وی همچنین به اقدامات درنظر گرفته شده برای ساماندهی هتلینگ بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: تا چه زمانی باید اتاق 8تخته و 9تخته داشته باشیم؟ برخی بیمارستان‌ها هنوز تخت‌های 50سال پیش را دارند.

تشک‌ها و تهویه نامناسب است و در ‌شأن بیماران نیست. وزیر بهداشت درباره هزینه‌های دارویی گفت: واقعیت این است که قیمت دارو هر سال گران می‌شود. تورمی حدود 20تا 25درصد نیز پیش‌بینی می‌شود که البته امیدواریم با رونق اقتصادی، اعداد و ارقام مربوط به تورم کمتر شود.

کد خبر 254921
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز