مینا شهنی: افزایش حقوق امسال بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری، پایان تیرماه پرداخت می‌شود.

محمدعلی ابراهیم زاده، مدیرکل فنی سازمان بازنشستگی کشوری، با اعلام این مطلب گفت: سعی می‌کنیم پایان ماه جاری تمامی افزایش حقوق بازنشستگان سازمان را از ابتدای سال محاسبه کرده و همراه حقوق تیرماه به حسابشان واریز کنیم.

مدیر کل فنی سازمان بازنشستگی کشوری افزود: در حال حاضر مراحل صدور حکم و محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس آخرین حقوق دریافتی‌شان در حال محاسبه است.

بر اساس گفته‌های ابراهیم‌زاده به حقوق تمامی بازنشستگان 5 درصد اضافه خواهد شد.

ابراهیم‌زاده با این توضیح که میزان اضافه حقوق پس از افزایش این 5 درصد برای تمامی بازنشستگان محاسبه خواهد شد، گفت: به حقوق بازنشستگانی که حقوق کمتر از 300 هزار تومان می‌گیرند، گروه یک جدول، 27 هزارو 240 تومان علاوه بر 5 درصد افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان توضیح‌داد: به ازای هر 30 هزار تومان دریافتی بالاتر از 300 هزار تومان مبلغ 2هزار و 724 تومان از حقوق‌ها کاسته خواهدشد.

به این ترتیب اگر بازنشسته‌ای بین 330 تا 360 هزار تومان حقوق بگیرد، پس از افزایش مبلغ گفته شده، 2هزارو 724 تومان از حقوقش کاسته خواهد شد.به همین ترتیب  بازنشستگان با حقوق دریافتی بین 360 تا 390 هزارتومان ، مبلغ 5 هزار و 448 تومان از حقوقشان کسر می‌شود.

افزایش این‌گونه حقوق بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری تا مرز 600 هزار تومان به این ترتیب محاسبه و پرداخت خواهد شد.

اما نکته قابل توجه این‌که بر اساس گفته‌های ابراهیم‌زاده بازنشستگانی که بین 570 تا 600 هزار تومان حقوق می‌گیرند با این طریق محاسبه هیچ افزایش حقوقی نخواهند داشت.

به این معنا که هر چه به حقوق 600 هزار تومان نزدیک می‌شویم میزان افزایش حقوق بازنشستگان کم و کمتر خواهد شد.

بخشی از اعتبار افزایش حقوق سالیانه بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشور همانند سال‌های پیشین در لایحه بودجه سالیانه دولت پیش‌بینی و در نظر گرفته شده‌است و بخش دیگری نیز از محل بودجه سازمان بازنشستگی کشور بر اساس تعهدات در نظر گرفته شده این سازمان تامین خواهد شد.

نحوه افزایش حقوق بازنشستگان سازمان بازنشستگی دولت آخر فروردین ماه امسال در هیأت وزیران تصویب و به سازمان بازنشستگی کشور ابلاغ شده‌است.

بر اساس دستورالعمل 7 ماده‌ای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1386که برای اجرا ابلاغ شده نحوه این افزایش‌ها تعیین شده‌است.

بر اساس این مصوبه که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است، دولت به منظور منطقی نمودن حقوق و مزایای کارکنان خود ضریب جدول حقوق را در سال 1386، 454 ریال تعیین نمود که این ضریب نسبت به سال گذشته 22 ریال افزایش دارد.

همچنین بر اساس این مصوبه حداقل حقوق در سال جاری 150 هزار تومان خواهد بود که کمک هزینه‌های عائله‌مندی و اولاد نیز به آن اضافه می‌شود. همچنین حداکثر حقوق 7 برابر حداقل حقوق خواهد بود.

طبق بند 6 این مصوبه نیز دستگاه‌های اجرایی موظف شدند به مستخدمین شاغلی که مجموع حقوق و مزایای آنان معادل یا کمتر از سه میلیون ریال باشد مبلغی تحت عنوان «فوق‌العاده تعدیل» پرداخت نمایند که میزان آن 150 درصد حداقل حقوق مبنا خواهد بود.

این مصوبه دولت در مورد کلیه مستخدمان و بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تمام دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا است.

صدور کارت منزلت بازنشستگان تأمین اجتماعی معطل بودجه دولت

از سوی دیگر اعلام شد برای صدور کارت منزلت بازنشستگان باید بودجه‌ از طرف دولت تأمین شود که تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی 18 مورد تعهد برای بیمه‌شدگان خود دارد و هر آنچه خارج از این موارد تصویب شده باشد، نیازمند تأمین بودجه است. محمد بنائیان در ادامه گفت: صدور کارت منزلت در بودجه امسال سازمان تأمین اجتماعی دیده نشده است و این بودجه باید از طرف دولت تأمین شود.

وی اظهار داشت: این کارت، خدماتی را با خودش به همراه می‌آورد و فقط صدور آن اهمیت ندارد وگرنه سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند این کارت را به راحتی صادر کند و در اختیار بازنشستگان قرار دهد اما در برابر آن خدماتی را ارائه نکند.

بر پایه  آئین‌نامه اعطای تسهیلات رفاهی به بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی که بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با استناد به اصل 138 قانون اساسی به تصویب دولت رسید، این صندوق‌ها موظف شدند، نسبت به صدور کارت شناسایی، برای کلیه بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان اقدام کنند که متأسفانه هنوز این کارت توسط صندوق‌ تأمین اجتماعی صادر نشده است.

طبق این آئین‌نامه، بازنشستگان می‌توانند با ارائه کارت شناسایی، از خدماتی چون عضویت در کتابخانه‌های دولتی و وابسته به دستگاه‌های دولتی به صورت رایگان، استفاده از امکانات ورزشی در اختیار سازمان تربیت بدنی و دستگاه‌های اجرایی وابسته به دولت به صورت نیم بها و دیدار از مسابقات ورزشی که در داخل کشور انجام می‌شود، به همراه افراد تحت تکفل، به صورت نیم‌بها بهره‌مند شوند.

کد خبر 25485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز