شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: ۳ روز دیگر نام‌نویسی از متقاضیان دریافت یارانه نقدی شروع می‌شود اما هنوز مشخص نیست شرایط تعیین شده از سوی دولت برای پالایش درآمدی خانوارهای متقاضی دریافت یارانه نقدی چیست؟

حتی انتشار آیین‌نامه قانون بودجه سال93 از سوی معاون اول رئیس‌جمهور که جمعه شب روی وب‌سایت رسمی دولت قرار گرفت هم به ابهام‌ها و پرسش‌ها پاسخ شفاف نمی‌دهد.

مردم اما می‌پرسند که روز چهارشنبه همزمان با آغاز نام‌نویسی از متقاضیان دریافت یارانه نقدی چه ملاک‌هایی از سوی دولت مبنای اختصاص یا حذف یارانه نقدی قرار می‌گیرد؟ ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی در حالی تا پایان فروردین‌ماه ادامه خواهد یافت که حسن‌روحانی، رئیس‌جمهور قول داده از اردیبهشت‌ماه تمامی مراحل قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم اجرایی شود.

به گزارش همشهری، آنچه از بخشنامه جدید دولت استنباط می‌شود این است که از روز چهارشنبه متقاضیان دریافت یارانه نقدی در مرحله نخست باید فرم مخصوصی مبنی بر قبول شرایط کلی تعیین شده از سوی دولت را تأیید کنند که بر این اساس دولت مجاز خواهد بود درباره اطلاعات اقتصادی خانوارها تحقیق کند که درصورت حذف یارانه نقدی برخی خانوارها، دستگاه‌های دولتی مستندات خود را ارائه خواهند کرد. همچنین پس از تکمیل فرم قبول شرایط کلی، خانوارها می‌توانند فرم دومی را تکمیل کنند که در این فرم احتمالا جزئیات بیشتری ازجمله اطلاعات اقتصادی خانوارها و نیز سقف درآمدی آنها مشخص خواهد شد.
اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها در ایام تعطیلات نوروزی مبنی بر برنامه زمانبندی ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی از 20فروردین باعث شد تا بسیاری از حدود 76میلیون یارانه نقدی بگیر ایرانی این نگرانی را داشته باشند که مبادا دولت تجربه سبد کالایی را درباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرایی کند.

پیش از این برخی گمانه‌زنی‌ها از تعیین سقف درآمدی 1.5 میلیون تا 2میلیونی سرپرستان خانوار به‌عنوان ملاک پرداخت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عنوان شده بود. حتی اسحاق جهانگیری در صفحه شخصی‌اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی از کاربران خواسته بود تا نظر خود را درباره تعیین سقف درآمدی اعلام کنند. مردم منتظر اطلاع‌رسانی بیشتر و شفاف مسئولان هستند. آیا دولتمردان اطلاعات بیشتری ارائه خواهند کرد؟

اطلاعاتی درباره ثبت‌نام و شناسایی متقاضیان دریافت یارانه

معاون اول رئیس‌جمهور در فاصله 5 روز به آغاز نام نویسی از متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، آیین‌نامه اجرایی تبصره21 قانون بودجه امسال را ابلاغ کرد که براساس آن جزئیات بیشتری از نحوه پرداخت یارانه نقدی به متقاضیان و حذف پردآمدها مشخص شده است. به گزارش همشهری، این آیین‌نامه که در نشست دهم فروردین هیأت وزیران تصویب و 15فروردین از سوی اسحاق جهانگیری ابلاغ شده، چگونگی اجرای مرحله بعدی قانون هدفمندی یارانه‌ها و سازوکار ثبت‌نام از متقاضیان و نیز شرایط انصراف از دریافت یارانه‌ها را روشن کرده است.

با این مصوبه هیأت وزیران پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به سرپرستان خانوارهای نیازمند متقاضی دریافت یارانه به‌ترتیب زیر خواهد بود:سرپرستان خانوارهای نیازمند متقاضی دریافت یارانه نقدی صرفا با قبول شرایط مندرج در فرم تقاضای یارانه نقدی، می‌توانند نسبت به تکمیل فرم در سامانه‌ای که توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها طراحی و ایجاد می‌شود، اقدام کنند و عدم ثبت‌نام در سامانه مذکور به‌معنای اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی خواهد بود.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها براساس تمامی اطلاعات موجود نسبت به بررسی واجد شرایط بودن متقاضیان اقدام و افراد غیرمشمول را در مقاطع مختلف زمانی تعیین و ضمن اعلام رسمی اطلاعات اقتصادی به سرپرست خانوار نسبت به حذف آنها از دریافت یارانه نقدی اقدام می‌کند. قرار است دستور‌العمل ویژ‌ه‌ای با پیشنهاد سازمان یادشده به تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها برسد.

براساس تبصره21 قانون بودجه سال1393 کل کشور ارائه هرگونه اطلاعات اقتصادی نادرست از سوی متقاضیان به تشخیص سازمان، موجب استرداد وجوه یارانه دریافتی و جریمه نقدی 3برابر میزان دریافتی خواهد شد، البته سازوکار دریافت جریمه به موجب دستورالعملی خواهد بود که به تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها خواهد رسید.

سرپرستان خانوار معترض به حذف نام خود، می‌توانند به‌صورت غیرحضوری و منحصراً از طریق پایگاه اینترنتی اعلام شده، ظرف یک ماه شکایت خود را به کمیسیون ماده10 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اعلام کنند و این کمیسیون نیز نظر قطعی را ظرف 15روز به متقاضی و سازمان اعلام می‌نماید.

تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، موظفند اطلاعات مورد درخواست سازمان هدفمندی یارانه‌ها را برای هرگونه اقدام قانونی موضوع تبصره21 قانون بودجه سال1393 کل کشور در اختیار سازمان یادشده قرار دهند.

تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، مکلفند براساس دستورالعملی که از سوی شورای پول و اعتبار ابلاغ می‌شود، اطلاعات مندرج در فرم ثبت‌نام را در ارزیابی توانایی مالی و رتبه‌سنجی اقتصادی افراد برای پرداخت وام یا سایر تسهیلات لحاظ کنند. همچنین سایر نهادهای اقتصادی کشور نظیر اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها و کانون‌های صنفی نیز می‌توانند اطلاعات مندرج در فرم ثبت‌نام را مبنای ارائه هرگونه خدمات یا تسهیلات به متقاضیان قرار دهند.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با همکاری سازمان، برنامه‌ریزی لازم برای پرداخت یارانه‌ها به‌منظور تأمین امنیت غذایی خانوارهای تحت حمایت را به‌گونه‌ای انجام دهد که تمامی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور ضمن برخورداری از یارانه غیرنقدی، به مرور و با دریافت اطلاعات بیشتر نسبت به پوشش دادن سایر خانوارهای نیازمند براساس دستورالعمل مصوب ستاد و از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و یا سازمان بهزیستی کشور اقدام کند.

نحوه ثبت‌نام و تشخیص نیازمندی متقاضیان دریافت یارانه نقدی براساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها می‌رسد و سازوکار انصراف از یارانه نقدی براساس دستورالعملی خواهد بود که به‌زودی تصویب می‌شود.

بودجه سلامت چگونه هزینه می‌شود؟

به گزارش همشهری براساس بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است از طریق سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به بیمه نمودن افراد فاقد بیمه پایه سلامت اقدام کند. همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به پوشش هزینه‌های پرداختی بیمار در پرداخت هزینه‌های تشخیصی و درمانی بستری در تمامی مراکز درمانی تحت پوشش آن وزارتخانه برای تمامی بیمه‌شدگان بیمه‌های پایه در مراکز فوق براساس تعرفه‌های بخش دولتی مصوب هیأت وزیران اقدام خواهد کرد و پرداخت هزینه‌های سایر مراکز درمانی براساس توافق بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آن مراکز خواهد بود. دولت مقرر کرده که سهم پرداختی بیمار بابت خدمات بستری معادل 10درصد و برای روستاییان معادل 5درصد کل هزینه‌ها خواهد بود و دستورالعمل آن تا 10روز آینده به تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها خواهد رسید.

کمک به تولید هنوز در ابهام

بخشنامه جدید دولت تأکید دارد: سازوکار اجرایی و منابع لازم برای کمک به بخش تولید، بهبود حمل‌ونقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی موضوع قانون بودجه سال1393 کل کشور به تفکیک هر بخش به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و با همکاری وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور به تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها خواهد رسید قرار است دستور‌العمل‌های حمایت از بخش تولید تا آخر فروردین تصویب و ابلاغ شود.

دخل فاز 2یارانه‌ها چگونه تأمین می‌شود؟

شرکت‌های پالایش نفت موظفند تا بیستم هر‌ماه درآمد یک‌ماه قبل را به ازای تحویل هر بشکه نفت خام و میعانات گازی برابر ارقامی که براساس قانون بودجه سال1393 کل کشور تعیین می‌شود، از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌حساب یا حساب‌های جداگانه‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.‌ ‌ شرکت ملی گاز ایران مکلف است به ازای هر مترمکعب گاز فروخته شده در داخل کشور (بدون احتساب گاز مصرفی نیروگاه‌ها) معادل 977 ریال را به حسابی که توسط خزانه افتتاح می‌شود، واریز کند.

وزارت نیرو موظف است از طریق شرکت‌های ذیربط به ازای هر کیلووات ساعت برق مصرفی تمامی مشترکین و برق صادراتی مبلغ 164 ریال به حسابی در خزانه واریز کند. معادل 62 ریال در ازای فروش هر کیلووات ساعت برق مصرفی تمامی مشترکین و برق صادراتی واریزی به خزانه برای حمایت از واحدهای تولید برق و آب در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد. همچنین مبلغ 112هزار میلیارد ریال از محل یارانه نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در قانون بودجه سال1393 کل کشور به این منظور اختصاص می‌یابد.

کد خبر 254794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز