همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان گفت که نامزدهای مجلس شورای اسلامی از 15 تا 21 تیر فرصت دارند تا استعفا دهند.

به گزارش ایسنا کدخدایی متذکر شد که این مدت در باره کسانی است که با توجه به قانول باید برای نامزیر در انتخابات از شغل خود استعفا دهند.

در خصوص شرایط نامزدی انتخابات  علی اصغر کار اندیش مدیر کل انتخابات وزارت کشورنیز گفت: چنانچه افرادی مشمول ماده 29 شوند اما شرایط موجود در ماده 28 قانون را نداشته باشند، نمی توانند دواطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی شوند.

وی اظهار داشت: افرادی که می خواهند داوطلب نمایندگی مجلس هشتم شوند باید دقت داشته باشند، در زمان ثبت نام دارای شرایط ماده 28 و 29 قانون انتخابات مجلس باشند.

ماده 29 قانون انتخابات مجلس کسانی را که مشمول استعفا می شوند را تبیین نموده است. بر اساس اصلاحیه جدید قانون انتخابات، مدت استعفای این افراد از حداقل سه ماه  به  حداقل شش ماه تغییر یافته است.

وی با اشاره به ماده 28 قانون انتخابات مجلس، شرایط داوطلبان هنگام ثبت نام را اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس  جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه ، داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن عنوان کرد.

کاراندیش ادامه داد: طبق تبصره 2 این ماده ، مدرک تحصیلی لیسانس یا معادل آن به شرط داشتن 5 سال سابقه خدمت اجرایی در سطح کارشناسی و بالاتر در بخش های خصوصی یا دولتی یا 5 سال سابقه فعالیت آموزشی و یا پژوهشی با تائید مراجع ذیربط یا سابقه یک دوره نمایندگی مجلس می تواند، جایگزین مدرک کارشناسی ارشد باشد.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور تصریح کرد: بر اساس تبصره 3 ماده 28 هر دوره نمایندگی مجلس شواری اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می‌شود.

کاراندیش همچنین نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی و حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال تمام در هنگام ثبت نام را از جمله شرایط دیگر مندرج در قانون انتخابات مجلس‌ د‌انست.

وی افزود: داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند 1 مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت العقیده باشند.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور تصریح کرد: بر طبق قانون انتخابات مجلس، افرادی که طبق قوانین استخدامی و یا تعهد خدمت استعفای آنان منوط به پذیرش از سوی مسئولین مربوطه باشد، قبول استعفاء شرط است و همچنین استعفای پرسنل نیروهای مسلح منوط به قبول فرماندهی کل قوا می‌باشد.

کاراندیش خاطرنشان کرد: به هنگام ثبت نام ارائه گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل یاد شده در بندهای الف و ب و تبصره 5 ماده 29 شش ماه قبل از ثبت نام الزامی است.

کد خبر 25464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز