جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک شرکت ایتالیایی موفق شده است یک فن آوری مناسب محیط زیست برای بازیافت لاستیک های مستعمل خودرو ایجاد کند.

روشی جدید برای بازیافت کامل لاستیک خودرو

به گزارش دویچه وله، اروپا در سال ۲۰۱۱ سه میلیون و دویست هزار تن لاستیک خودروی استفاده شده تولید کرده است. فن آوری بازیافت در حال تحول است و باید بتوان همه مواد موجود در لاستیک را بازیافت کرد، از جمله فیبر و فلز.

شرکت ایتالیایی گرینترک اینوویشنز مستقر در کولونیا ونتا (Cologna Veneta) در شمال ایتالیا موفق شده است یک فن آوری مناسب محیط زیست برای بازیافت لاستیک ایجاد کند.

درون یک دستگاه، آب با فشار بسیار زیاد روی لاستیک پاشیده می شود تا آنرا به قطعه های بسیار ریز تبدیل کند. آب مانند تیغ عمل می کند و لاستیک را از اسکلت فلزی جدا می سازد. لاستیک خرد شده از فیلتر عبور می کند، خشک می شود و به شرکت‌هایی که آنرا بازیافت می‌کنند فروخته می‌شود.

روبروتو وری، مهندس، می گوید: «ما برعکس روند تولید عمل می‌کنیم. در تولید، یک اسکلت ساخته و سپس کائوچو دور آن گذاشته می شود. ما کائوچو را از اسکلت جدا می‌کنیم، یعنی پوشش را بر می داریم و آهن تمیز به ریخته گری فرستاده می‌شود.»

فلزی که از لاستیک جدا می‌شود، برای تولید محصولات فلزی جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین تقریبا از همه چیز استفاده می‌شود و هیچ چیز در محیط باقی نمی‌ماند.

روبرتو وری می گوید: «می توانیم بگوییم که این فن آوری کاملا مناسب محیط زیست است زیرا فقط و فقط از فشار آب استفاده می کنیم. آلودگی در هوا، زمین و زیر زمین وجود ندارد.»

از دانه های کائوچو نیز برای تولید محصولات جدید مانند کفپوش سالن‌های ورزشی، بام و پوشش جاده استفاده می‌شود یا برای ساخت لاستیک های جدید خودرو به مواد افزوده خواهد شد.

کد خبر 254590
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز