جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عباس سحاب دی سال ۱۳۰۰ در روستای فم ار توابع شهرستان تفرش دیده به جهان گشود.

عباس سحاب

وی در کنار پدری عالم و آگاه به جغرافی و نقشه نگاری رشد و پرورش یافت و با این علم آشنا شد. سال های بعد وی به منظور تحصیل در مدرسه های تهران به همراه پدرش به پایتخت رفت و تحصیلات دانشگاهی خویش را در رشته ی هنرهای زیبا به پایان رساند.

عباس سحاب، بنیانگذار نقشه نگاری نوین، با خلق صدها اطلس و نقشه جغرافیایی صاحب سبکی نوین در جهان شد و راهی نو را به روی جغرافیا گشود.

وی از بزرگان علم این مرز و بوم در طول دوران فعالیتش در فضای دانش جغرافیا موفق به تاسیس نخستین موسسه جغرافی و کارتوگرافی(نقشه نگاری) ایران شد.

طراح نخستین نقشهی تهران به خط لاتین بیشتر زمان خود را برای ترسیم، تولید، تکثیر و چاپ نقشه و رواج کاربرد آن در جامعه سپری کرد. وی موفق به طراحی نقشه ی کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق، عربستان و کویت شد.

عباس سحاب با پشتکار و همت والایش، نخستین نمایشگاه جغرافیایی را در دانشسرای تهران برگزار کرد.

این استاد بزرگ با حمایت یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) موفق به تهیه «اطلس 14 قرن هنر اسلامی» به 2 زبان فارسی و انگلیسی در 20 جلد شد و همچنین با همکاری موسسه ی کلمبوس آلمان توانست کره ی جغرافیایی را به خط و زبان فارسی تهیه کند.

عباس سحاب از آخرین بازماندگان نسل نقشه نگاران قدیمی و صاحب سبک در جهان به شمار می رود که دوره ی نقشه های آموزشی برای مدرسه های کشور، ترسیم نقشه های موضوعی ایران، اطلس های جغرافیایی، تاریخی، کتاب های راهنما و مرجع، اطلس نقشه های جغرافیایی و سندهای تاریخی درباره خلیج فارس را تهیه و گردآوری کرد. همچنین وی موفق به طراحی و چاپ نقشه های تاریخی ایران در دوره های گوناگون از سلسله هخامنشیان تا زندیه شد.

پدر علم جغرافیای نوین از اعضای فعال انجمن جهانی کارتوگرافی (I.C.A.) بود که در بیشتر همایش های جهانی شرکت می کرد و با شخصیت های مطرح جهان در علم جغرافیا به گفت و گو می پرداخت و اینگونه دانش خویش را پربارتر از پیش می ساخت.

عباس سحاب همواره در راه پربار کردن کتابخانه ی جغرافیایی سحاب(یادگار پدر وی) تلاش و کوشش فراوانی کرد. او موفق به تشکیل موسسه ی جغرافیایی و کارتوگرافی و چاپخانه ی جغرافیایی سحاب شد و بدین شکل میراثی بزرگ را از خود باقی گذاشت که در حال حاضر موسسه ی جغرافیایی سحاب به وسیله ی فرزند این استاد عالیقدر اداره می شود.

استاد عباس سحاب از بزرگان علم ایران زمین به شمار می‌رود که با تلاش و کوشش فراوانش خدمت های بزرگی برای این سرزمین کهن انجام داد و اینگونه نامی آشنا در عرصه دانش جغرافیا شد. اویی که خالق اثرهایی جاودان و پدری دلسوز برای جغرافیا بود و با پشتکار والایش یاد و خاطره خویش را در تاریخ این مرزو بوم جاودان و مانا ساخت.

چهاردهم فروردین 1379 هجری خورشیدی انسانی چشم از این دنیای خاکی فرو بست که با تلاش خستگی ناپذیر خویش رهگشای راهی نو در علم جغرافی ایران زمین شد. او عباس سحاب بنیانگذار دانش نقشه نگاری نوین بود که با پشتکار و خلاقیت بی نظیرش توانست از نام آوران بزرگ ایران در این عرصه شود.

با الهام از: کتاب زندگی نامه و خدمات فرهنگی استاد عباس سحاب

کد خبر 254571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز