مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهرستان املش در استان گیلان قرار دارد و از سمت شمال و شرق با شهرستان رودسر، از سمت جنوب با شهرستان سیاهکل و از سمت شمال غرب و غرب با شهرستان لنگرود همسایه است.

املش

جاذبه‌های طبیعی این شهرستان با مناظر چشم نوازش در مناطق کوهستانی (ییلاقی) و مناطق پست جلگه‌ای به یقین اگر با سعی و تلاش مسئولان منطقه در شناساندن این جاذبه‌ها به هموطنان باشد باعث رونق گردشگری و توریسم در املش خواهد شد.

این شهرستان زیبایی گیلان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و همیاری و پشتیبانی بخش دولتی می‌تواند به بخش مهم گردشگری و توریسم استان تبدیل شود.

شهرستان املش دارای مناطق زیبا و جذابیت خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی است، مناظر طبیعی در این شهرستان نگاه هر دوست‌دار طبیعت را به شدت مجذوب خود می‌کند.

مسافران نوروزی و گردشگرانی که برای فرار از زندگی شهری به سوی طبیعت کشیده می‌شوند، می‌توانند شهرستان املش در استان گیلان را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

املش در فصل بهار بهترین وضعیت جغرافیایی را دارد، فضای سرسبز و دلنشین کوه ها و جنگل های سرسبز آن لطافتی خاص به روح های لطیف انسان‌ها می‌دهد.

املش؛ ارزشمندترین جلوه‌های جهانگردی و توریستی گیلان

این شهرستان یکی از مهمترین و ارزشمندترین جلوه های جهانگردی و توریستی گیلان به شمار می آید که برای توسعه و گسترش صنعت گردشگری از توانایی های قابل توجهی برخوردار است.

املش از سمت شمال و شرق با شهرستان رودسر، از سمت جنوب با شهرستان سیاهکل و از سمت شمال غرب و غرب با شهرستان لنگرود همسایه است.

شهرستان مزبوراز نظر ژئومرفولوژی و ناهمواری ها به سه منطقه جلگه ای، کوهپایه ای و کوهستانی تقسیم شده و بخش جلگه ای از آبرفت های رودهای شلمانرود، کیارود و رود کهنه گویه به وجود آمده که شهر املش بر مخروط افکنه شلمانرود بنا شده است.

بخش جلگه ای و کوهپایه ای در گذشته نه چندان دور پوشیده ازجنگل انبوه بود اما امروزه به باغات چای تبدیل شده است، بخش کوهستانی در جنوبی ترین قسمت شهرستان واقع شده و پوشیده از مراتع و بلندترین قله آن ناتشکوه است.

مناطق جلگه ای و کوهپایه ای دارای آب و هوای معتدل خزری و مناطق کوهستانی دارای زمستان های سرد و پوشیده از برف، یخبندان و تابستان های خنک و ملایم است. املش در اصل ( ام ) و ( لش ) بوده که ( ام ) به معنی ( رود) و ( لش ) به معنی ( راکد ) است، بنابراین املش یعنی رودخانه راکد است.

بدین ترتیب شهرستان املش با وجود باغات زیبای چای و مناطق ییلاقی خوش آب و هوا دارای جاذبه توریستی بوده و هرساله مسافران زیادی را از دیگر شهرهای کشور جذب می کند و موقعیت شهرستان به گونه ایست که به دلیل مناطق ییلاقی و باغات زیبای چای بسیار از جاذبه های توریستی داخلی و خارجی برخورداراست و بستر مناسب برای توسعه صنعت گردشگری دارد.

فهرست جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی شهرستان املش عبارتند از:

برج تاریخی میل امام با ارتفاع هفت متر، خانه های قدیمی خاندان صوفی، قلعه شاه نشین قلعه، بافت تاریخی شهر املش، تالاب زربیجار، مناطق ییلاقی و باغات چای، غار تلاین گورج و هفت خم تله سر، یخچال طبیعی ملجادشت، دهکده ییلاقی، تندرستی خسیب دشت، هلودشت، چشمه آب معدنی لوزان و غیره.

برج تاریخی میل اُمام  از جاذبه های مهم تاریخی املش است

برج تاریخی میل اُمام از جاذبه های مهم تاریخی املش است و هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این آثار به منطقه سفر می کنند.

قلعه میل امام در دهستان سمام بخش رانکوه املش قرار دارد، ارتفاع برج در گذشته بیشتر از 670 سانتیمتر بوده و قطر پایه های آن بین 120 تا 140 سانتیمتر مربع متغیر است و بخشی از آن تخریب و بقایای آن در سطح تپه پراکنده است و از این برج برای دیده بانی و راهنمایی مسافران و یا شاید برای ارسال پیام با دود و آتش استفاده می کردند.

این قلعه در میان مردم منطقه به برج امام و آتشکده دوره ساسانی نیز مشهور است و در فرهنگ جغرافیای ایران آمده است: " در اطراف این میل بقایای ابنیه قدیمی از قبیل آجر و سفال مشاهده شده است " البته برخی از ریش سپیدان محل نیز معتقدند این محل در گذشته آتشکده بوده است.

" خانه های قدیمی خاندان صوفی " از دیگر جاذبه های تاریخی املش است که مورد توجه گردشگران از اقصی نقاط کشور است، این بنا در وسط شهر املش و در ارتفاع 45 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد.

درختان کهنسال در محوطه این اثر تاریخی وجود دارند و دیوارهای آن آجری است، در روستای امام نیز خانه های صوفی به همین سبک با الگوی معماری ییلاقی ساخته شده که به آنها عمارت هم می گویند.

" قلعه شاه نشین گورج " از دیگر جاذبه های تاریخی املش است که مربوط به دوران های پس از اسلام است، این اثر در بخش رانکوه روستای گورج واقع شده و در دوم آبان ماه سال ۱۳۸۲با شماره ۱۰۶۵۳به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای دیدن قلعه گورج نخست باید به املش و از آنجا به دو کیلومتریِ شمالِ روستای گورج رفت، قلعه گورج بینِ روستای گورج و رودخانه چاکرود، رودی کوهی به ارتفاع هزار و 600 متر واقع شده است.

این قلعه بین مردم منطقه به نام های گورجی قلاکوتی، قلعه گردان، شانشین قلعه و قلعه اسماعیلیان معروف است، دسترسی به قلعه از روستای گورج از جاده مالرو، کنار صخره های طبیعی و دامنه های جنگلی بعد از گذر از سربالایی تند، امکانپذیر است.

محوطه قلعه با چهار دیوار از پستی و بلندی کوه ها محصور شده است، در شمال غرب قلعه گورج بقایایی از دیوار استحفاظی بزرگی که 25 متر طول و هشت متر ارتفاع دارد، دیده می شود.

جلوه های گردشگری املش گردشگران را مسحور خود می کند

در ساخت این دیوار از تخته سنگهای طبیعی و گل و آهک استفاده شده است، در سطح جنوبی قلعه دو برج سنگی بزرگ وجود دارد، در محوطه داخلِ قلعه نیز چند آب انبار برای ذخیره آب باران ساخته شده که تنها وسیله ذخیره آب در این قلعه بوده است.

در سطح قلعه آثاری از دیوارها و پیِِ بناها دیده می شود که نشان می دهد این قلعه، مسکونی و نظامی بوده است متاسفانه قسمت های مختلف این آثار بر اثر کاوش های غیر مجاز فراوان به شدت ویران شده است، دیوارها و حصارهای قلعه چون در قله کوهی واقع شده که از هر طرف شیب دارد، از نظر دفاعی قلعه را چنان مستحکم می کرد که دسترسی به آن برای مهاجمان کار آسانی نبود، با توجه به سبک معماری می شود این قلعه را متعلق به دوره اسماعیلیه دانست.

" تالاب زربیجار " از جاذبه های طبیعی شهرستان املش است که گردشگران را مسحور خود می کند، این تالاب بخشی از استخر زربیجار است، قسمت نخست در کنار جاده و قسمت دوم به صورت تالاب همراه با گونه های تالابی است، روی آب را جلبک فرا گرفته و در داخل آن درخت های توسکا است.

این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجری است که در فصل زمستان به این مکان کوچ می کنند، مرغابی، اردک هوایی، چنگر و خوتکا از جمله این پرندگان است.

بدون شک با گستر تمدن و رشد بیش از پیش شهرنشینی و زندگی مصنوعی و ماشینی تقاضای سیاحت و سیرو سفر به ویژه به مناطق بکر و طبیعی روز به روز رو به افزایش است بطوری که گردشگران و اکوتوریست ها در نقاط مختلف کره زمین این امر را به یک صنعت پرسود و دوستدار محیط زیست تبدیل کرده اند.

املش دارای ظرفیت های غنی گردشگری اعم از جنگل ها، مراتع، رودخانه ها، آبشارها، غارها، دره های زیبا، اماکن مقدس، کهن تپه های باستانی و از همه مهمتر روستاهای زیبا همراه با هوایی پاک و خنک ییلاقی است از اینرو می تواند نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد ایفا کند.

کد خبر 254100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز