همشهری آنلاین: انتظار می‌رود جمهوری اسلامی ایران و هند در چند روز آینده قراردادی برای توسعه بندر چابهار امضا کنند.

بندر چابهار

به گزارش ایرنا، بندر چابهار درجنوب شرق ایران از اهمیت خاصی برای هندوستان در انتقال کالاهای خود به افغانستان و کشورهای آسیای میانه برخوردار است.

روزنامه انگلیسی زبان ˈهندوستان تایمزˈ روز سه شنبه 93/01/05 در گزارشی نوشت: قراردادی بین ایران و هند برای توسعه بندر چابهار احتمالا در طول هفته آینده در سطح سفیر امضا خواهد شد.

مقام‌های ارشد دولت هند گفته‌اند که این کشور 30 میلیون دلار را در مرحله اول و 70 میلیون دلار دیگر را در مرحله بعد هزینه خواهد کرد.

براساس طرحی که هم اکنون تحت بررسی وزارتخانه‌های کشتیرانی و بازرگانی هند قرار دارد، این کشور دو اسکله را خواهد ساخت تا بندر چابهار بتواند سالانه 20 میلیون تن بار و نفت را جابجا کند.

هندوستان تایمز با اشاره به تحولات در داخل افغانستان و احتمال خروج نیروهای بیگانه از این کشور در طول سال جاری میلادی افزود: بندر چابهار مسیر جدیدی را برای ارسال کمک‌های هند به افغانستان از طریق محور چابهار- میلک - زرنج - دلارام و همچنین دسترسی هند به بازارهای آسیای میانه فراهم خواهد ساخت.

هنداز قبل جاده 218کیلومتری زرنج - دلارام را در استان نیمروز احداث کرده و ایران اکنون بر روی جاده چابهار - میلک برای دسترسی به افغانستان کار می‌کند.

مقام‌های ارشد دولت هند گفتند که تصمیم برای انعقاد قرارداد چابهار در طول دیدار ماه گذشته ˈ محمد جواد ظریف ˈ وزیر امور خارجه ایران از دهلی نو اتخاذ شد.

دفتر نخست وزیری هند به خصوص ˈشیو شانکار منونˈ مشاور امنیت ملی قرارداد بندر چابهار را علیرغم برخی موانع اداری، پیش می برند.

روابط تهران و دهلی نو با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید درایران و سفر رسمی محمد جواد ظریف به هند از نظر بسیاری از آگاهان و ناظران با فصل تازه ای در تمام عرصه‌ها از جمله حوزه‌های حمل ونقل و بازرگانی روبه رو شده است.

ˈˈغلامرضا انصاری ˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان دراین باره معتقد است مقام های ارشد هند درتمام رده‌های عالی اعتقاد راسخ دارند که باید روابط دهلی نو -تهران به سرعت گسترش یابد.

سفیر کشورمان حدود دو هفته قبل و در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا

در تشریح آخرین وضعیت و چشم انداز روابط دو کشور گفت: سفر رسمی اسفند ماه گذشته دکتر ظریف به دهلی نو که نخستین دیدار درسمت وزیر امور خارجه ایران بود با توجه به رده افرادی که مورد ملاقات قرار گرفتند مانند ˈحامد انصاری ˈ معاون رییس جمهور ، ˈشیو شانکار منون ˈ مشاور امنیت ملی و ˈمانموهان سینگ ˈ نخست وزیر باعث شد که یک مرور کامل بر روند توسعه روابط دو کشورانجام گیرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بحث بندر چابهار بشدت مورد توجه طرف هندی است، افزود: درتمام ملاقات ها به ویژه با آقای مانموهان سینگ نخست وزیر موضوع توسعه این بندر مهم در منطقه مورد تاکید قرار گرفته و هند اراده جدی خود را برای کار در این زمینه مهم نشان داده است.

نخست وزیر هند تاکید دارد که بندر چابهار می تواند نقش مهمی در توسعه منطقه به خصوص افغانستان و آسیای میانه داشته باشد و ازدولت ایران خواسته برای حضور گسترده تر شرکت‌های هندی دراین بندر مهم منطقه مساعدت کند.

سفیر کشورمان بر نگاه مثبت طرف هندی و ضرورت امضای یک موافقتنامه ترانزیت بین ایران - افغانستان و هند نیز اشاره کرد و گفت: طرف هندی پیش نویس پیشنهادی خود را در مذاکرات اخیر داده و این درحالیست که ایران قبلا این طرح را ارائه کرده است.

وی موضوع توسعه بندر چابهار را با توسعه شرق ایران مرتبط دانست و افزود: این موضوع اکنون بشدت مورد توجه طرف های هندی و کشورهای آسیای میانه است و فرصت بسیار خوبی بوجود آمده تا گام بزرگی برای توسعه زیربنایی شرق ایران برداشته شود.

کد خبر 253924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز