همشهری آنلاین: استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تالاب هامون تنها متعلق به مردم این استان و ایران نیست بلکه متعلق به تمام مردمان جهان و حامیان محیط زیست است و احیای آن نیز عزم جهانی می‌طلبد.

تالاب هامون از آنِ مردمان جهان و حامیان محیط زیست است

به گزارش ایرنا، علی اوسط هاشمی دوشنبه شب در نشست با کارشناسان اعزامی سازمان ملل متحد و معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور در زاهدان افزود: نگاه دولت به موضوع تالاب هامون بسیار قوی و جدی است و تاکنون موضع فعالی برای نجات از این وضع اتخاذ کرده است که موفقیت تمامی این تلاش‌ها در گرو همکاری و نگاه خاص بین‌المللی است.

وی اظهار داشت: دو سوم تالاب هامون در خاک ایران و یک سوم آن در افغانستان قرار دارد و هر آنچه که از منظر کارشناسان جهانی و یافته‌های آنان پرداخته شده، مسئولان سیستان و بلوچستان و کشور ایران در همان راستا اندیشه کرده‌اند اما حل مشکل تالاب بین‌المللی هامون عزم عمومی به ویژه همکاری و مشارکت دولت افغانستان را طلب می کند.

ایران و افغانستان به تنهایی نمی‌توانند این مشکل را حل کنند بلکه نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است و باید توان ایران، افغانستان و سازمان ملل با هم و در یک مسیر حرکت کند تا تالاب بین‌المللی هامون احیا شود.

مردم منطقه با هامون زندگی کرده‌اند و مزیت‌ها و قابلیت‌ها و اثرات مثبت زیست محیطی آن را همه واقف هستند اما امروز از بروز این مشکل آسیب‌های زیادی متحمل شده‌اند.

مردم از ما جلوتر حرکت می‌کنند زیرا آنان خسارت دیده‌اند و این مشکل را با جان و دل احساس می‌کنند؛ همسویی مردم، گروه‌های مردم نهاد و دستگاه‌های حکومتی برای احیای هامون و تشکیل کارگروه مربوطه از مدت‌ها پیش شکل گرفته و با جدیت، پیگیر آن هستند.

هاشمی اظهار داشت: جلوگیری از ریزگردها، ماندگاری مردم، بهبود محیط زیست، بازگشت حیات به منطقه، همه و همه به احیای تالاب هامون بستگی دارد.

در گذشته که تالاب زنده بود و آب فراوان داشت شاید نیازی به همکاری بین‌المللی نبود چون مردم خود، حافظ محیط زیست بودند و زندگی و حیات مردم و هامون به هم گره خورده بود اما امروز که هیرمند و هامون خشکیده‌اند نیازمند همکاری بین‌المللی هستیم.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: امید داریم سازمان‌های حامی محیط زیست به ویژه سازمان ملل متحد، دولت افغانستان را متقاعد سازند تا همین عزمی که در ایران برای احیای تالاب هامون وجود دارد، در آن کشور نیز بوجود آید تا مشکلات ایجاد شده مرتفع شود و جامعه جهانی یک بار دیگر سرزندگی هامون را نظاره کند و محیط زیست انسانی و جانوری در این تالاب دو باره احیا و بارور شود.

هاشمی، پیگیری هیأت کارشناسی سازمان ملل برای برگزاری نشست سه جانبه ایران، افغانستان و سازمان ملل را خواستار شد و گفت: امید است با این نشست، نگاه و تدبیر و رویکردی نو برای احیای هامون ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، هیأت کارشناسی سازمان ملل متشکل از "آصف علی زیدی و حسن پرتو" از برنامه محیط زیست سازمان ملل، آنتونی فیتزر برت مشاور منابع طبیعی و تالاب‌ها از انگلستان، لویایونگ رییس دبیرخانه کنوانسیون رامسر در سوییس و دو نفر دیگر از کارشناسان سازمان ملل به همراه معاون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، کارشناسانی از وزارت کشور و جهاد کشاورزی پس از دیدار از تالاب هامون و شهر سوخته به زاهدان عزیمت کردند.

اعضای این هیأت در نشست با استاندار سیستان و بلوچستان به تشریح مشاهدات و اهداف و برنامه‌های خود پرداختند.

کد خبر 253558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز