همشهری آنلاین: با اعلام مقامات مالزی مبنی بر اینکه فرد یا افرادی با دانش کامل از هدایت هواپیما، مسیر پرواز MH۳۷۰ را تغییر داده‌اند، پلیس این کشور منزل خلیان ۵۳ ساله این هواپیما در نزدیکی کوالالامپور را بازرسی کردند.

خلبان این هواپیما، کاپیتان زهاری احمد شاه نام دارد. وی بعد از تحصیل در آکادمی خلبانی فیلیپین در ۱۹۸۰ به خطوط هوایی مالزی پیوست. همکارانش وی را فردی سرزنده و شاد و در عین حال جدی در زمینه تخصص خود توصیف می‌کنند.

پلیس مالزی بعد از اعلام خبر احتمال دست داشتن خلبان‌ها در ناپدید شدن هواپیما، منزل کاپیتان آن در یک منطقه‌ مسکونی حافظت شده در شهر «شاه عالم» در نزدیکی کوالالامپور را بازرسی کردند.

در بازرسی از منزل زهاری احمد شاه، یک شبیه ساز پرواز دست ساز کشف شده که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌است. البته مدیرعامل هواپیمایی مالزی، احمد جوهری یحیی اعلام کرده هیج منعی در استفاده کارکنان از شبیه‌سازها وجود ندارد.

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشته که کاپیتان زهاری در یک تالار گفتگوی آلمانی به نام X-sim.de عضو است و در نمایه خود نوشته که موفق به ساخت شبیه ساز FSX و FS9 در منزل خود شده‌است. وی همچنین یک شبکه ویدئویی در وب‌سایت یوتیوب دارد که نحوه تعمیر وسایل منزل در آن توضیح داده می‌شود.

مسئولان تجسس هواپیما می‌گویند پرواز MH370 ساعتی بعد از پرواز به سمت پکن، سیستم ارتباطی خود با برج مراقبت را از کار انداخته و با تغییر مسیر و ورود به کریدر هوایی دیگری از دید رادارهای نظامی خارج شده‌است. این کریدر از شمال آسیایی مرکزی تا جنوب اقیانوس هند را پوشش می‌دهد. به همین دلیل جستجو برای یافتن هواپیما با گسترده شدن محل احتمالی سقوط یا نشستن آن دشوارتر شده‌است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷