همشهری آنلاین: رئیس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو به ارائه توصیه‌هایی پیرامون تهیه و مصرف داروها در حین سفرهای نوروزی پرداخت.

دکتر طلعت قانع در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ممکن است در ایام تعطیلات نوروز دسترسی مردم به داروخانه‌های روزانه به دلیل تعطیلی آنها مقدور نباشد، اظهار کرد: البته همیشه داروخانه‌های شبانه‌روزی و برخی داروخانه‌هایی که ملزم به باز بودن داروخانه به صورت شیفت از پیش تعیین شده هستند، در دسترس‌ هستند.

وی درباره مصرف دارو به مردم توصیه کرد: چنانچه شما و یا بستگانتان، به دلیل ابتلا به بیماری مزمن، دارویی را به صورت مرتب مصرف می‌کنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات و ضمن سفر در اختیار دارید. زیرا بسیاری از داروها مانند داروهای ضد تشنج، داروهای بیماران قلبی و فشارخون، داروهای ضد افسردگی و اختلالات عصبی، داروهای ضد دیابت و چربی خون و برخی داروهای مسکن و همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها، باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها، بیمار را دچار مشکل خواهد کرد.

به گفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، چنانچه ضمن حرکت اتومبیل، قطار، کشتی و یا هواپیما، دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید با مصرف یک یا دو قرص 50 میلی گرمی دیفن‌هیدرینات، نیم ساعت قبل از شروع سفر و تکرار یک قرص هر چهار تا شش یکبار طی سفر، می‌توان عوارض ناشی از حرکت، تهوع و سرگیجه را برطرف کرد.

قانع افزود: باید توجه داشت که در طول 24 ساعت نباید بیشتر از هشت عدد قرص مصرف شود. در صورت بارداری یا شیردهی نیز با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

هشدار به مسافران امارات و عربستان

وی با تصریح این مطلب که چنانچه به امارات متحده عربی و یا عربستان سفر می‌کنید، از همراه بردن داروهای آرام بخش مانند داروهای دیازپام، اگزازپام، لورازپام، داروهای مسکن کدئین‌دار مانند استامینوفن کدئین، اکسپکتورانت کدئین و ترکیبات روان‌گردان جداً اجتناب نمائید، گفت: براساس قوانین این کشور، متهمین به حمل این داروها با مجازات سنگینی مواجه خواهند بود. در صورت نیاز به مصرف این داروها، نسخه پزشک معالج را همراه داشته باشید و یا نسبت به جایگزینی داروها با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

هشدار به مسافران کشورهای آفریقایی و آسیایی

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو افزود: همچنین اگر به برخی از کشورهای آفریقایی و یا آسیایی سفر می‌کنید مطمئن شوید که آیا تزریق واکسن خاصی مانند مننژیت و یا تب زرد پیش از سفر مورد نیاز است یا خیر؟

قانع با تاکید بر ضرورت به همراه داشتن پشه‌بند، حشره‌کش‌های خانگی و یا پماد و اسپری دافع حشرات جهت پیشگیری از گزش حشرات در محیط‌های گرم و مرطوب و استوایی عنوان کرد: به همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه، خصوصاً در مورد خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، همچنین همراه داشتن پوشک، شیرخشک شیرخوار، درجه تب، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب‌بر، شربت سرماخوردگی، قطره و یا شربت مولتی‌ویتامین و آهن، پماد سوختگی، پنبه و گازاستریل و دیگر داروهایی که کودک در حال مصرف است در طی سفر ضروری خواهد بود.

وی ادامه داد: نحوه نگه‌داری داروها را از دکتر داروساز، هنگام تحویل گرفتن دارو از داروخانه بپرسید و هیچ گاه داروهای خود را در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده است و یا در شیشه عقب اتومبیل، حتی در زمستان قرار ندهید. داروهای یخچالی را نیز همراه با یخ و یا در داخل ظروف خنک کننده حمل کنید.

کد خبر 253053
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز