جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پرویز خرسند، نویسنده و روزنامه‌نگار، متولد ۱۳۱۹ از مشهد است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین سردبیر هفته‌نامه "سروش" بود.

پرویز خرسند

وی سال‌ها ویراستاری و سردبیری آثار و نشریات حسینیه ارشاد را بر عهده داشت و به دلیل نوشته‌ها و سخنرانی‌هایش در دوران پهلوی زندانی بود. اثر "هابیل و قابیل" به قلم و با صدای او، نخستین برنامه‌ای بود که از رادیو و تلویزیون پس از انقلاب پخش شد.

او روزنامه‌نگاری و نویسندگی را در دوران نوجوانی در دهه ۳۰ اغاز کرد. بعدها در مشهد به کانون نشر حقایق (کانون استاد محمد تقی شریعتی) پیوست. وی در سال ۱۳۴۱ تحت تعقیب قرار گرفت و به یک روستا گریخت‌. در آنجا دو کتاب "آنجا که حق پیروز است" (با مقدمه استاد حکیمی) و "مرثیه‌ای که ناسروده ماند" (با مقدمه استاد محمد تقی شریعتی) را نوشت.

با این دو کتاب نخستینش نامش بر سرزبان‌ها افتاد. وی به دانشگاه فردوسی مشهد رفت و در آنجا با نگارش مقاله‌های ادبی و انقلابی بازداشت و زندانی شد. و در این وقت کتاب‌ "برزیگران دشت خون" را نوشت‌. سپس به تهران آمد. وی بعد از تعطیلی حسینیه ارشاد، به بنیاد شاهنامه رفت و زیر نظر دکتر جلال‌الدین همایی به کار مشغول شد.

پرویز خرسند با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، به عنوان اولین سردبیر مجله بعد ازانقلاب به نام "سروش" بود و سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰ سردبیر این هفته‌نامه بود.

بعدها کتابی هم با عنوان پیغام زخم‌ مشتمل بر نوشته‌های او ـ که سبکی است میان نثر و شعر نو ـ چاپ شد. خرسند پس از آن به شرح ادبی نهج‌البلاغه پرداخت.

کتاب خاطرات زندان او توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به همت حجت الاسلام زم منتشر شده است.

اما بعدها در گذر زمان خانه‌نشین شد و به تدریس نثر ادبی در خانه خود و پرورش شاگردان پرداخت. از مهم‌ترین کتاب‌های او که نایاب شده‌اند می‌توان به «برزیگران دشت خون»، «آن جا که حق پیروز است»، «مرثیه‌ای ناسروده مانده»، «هابیل و قابیل»، مجموعه سرمقاله های مطبوعاتی و «شهید همه اعصار» اشاره کرد.

خرسند اثر «هابیل و قابیل» را در صبح عاشورای سال پنجاه شمسی نوشت و ظهر همان روز در حسینیه ارشاد با صدای خود دکلمه کرد که بعدها از طریق برادر مرحومش مخفیانه در رادیوی مشهد ، آن را به صورت ویژه‌ای تولید و تدوین کرد و در همان سال‌های مبارزه در قالب صوتی به جامعه عرضه کرد.

این اثر در تیراژ میلیونی در داخل و خارج منتشر شد بسیاری از بزرگان، این اثر شورانگیز را مورد تحسین قرار داده‌اند. پس از اعلام خبر پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ نخستین برنامه پخش شده از رادیو ایران، همین نوار هابیل و قابیل با صدای خرسند بوده است.

*آخرین بروزرسانی ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 252220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز