گروه اقتصادی: سرانجام پس از ۲هفته از زمان توزیع بنزین پاک در تهران و برخی کلانشهرها، سازمان‌ها و نهادهای نظارتی و کنترلی هوا سکوت خود را شکستند و در مورد تأثیر توزیع بنزین پاک بر کیفیت هوای پایتخت و دیگر کلانشهرها اظهارنظر کردند.

به گزارش همشهری درحالی‌که معاون سازمان محیط‌زیست از کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به‌خصوص شهر تهران با توزیع بنزین پاک سخن گفته است، مدیرعامل سازمان کنترل آلودگی هوای تهران این مسئله را تأیید نمی‌کند. معاون سازمان محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اینکه سوخت یورو٤ از آلاینده‌های بسیار اندکی برخوردار است، گفت: این موضوع در روند کاهش آلودگی هوا به‌ویژه در کلانشهرها تأثیرگذار است.

محمد رستگاری در گفت‌وگو با شانا با تأکید بر ضرورت هماهنگی توزیع سوخت پاک و ارتقای خودروها افزود: سوخت و خودرو باید مکمل باشند، با تولید بنزین یورو ٤، خودروهای کشور نیز باید خود را به استانداردهای روز دنیا (یورو٤) نزدیک کنند.
وی در عین حال افزود: اینکه گفته می‌شود این نوع بنزین، باعث آسیب‌دیدگی موتور خودروهای داخلی می‌شود، اظهارنظری غیرکارشناسی بوده و پذیرفتنی نیست.

در مقابل این دیدگاه، مدیرعامل سازمان کنترل آلودگی هوای تهران طرح سؤال آیا توزیع بنزین پاک عامل کاهش آلودگی هواست را غیرعلمی دانست و افزود: آلودگی هوا به پارامترهای مختلف وابسته است. اینکه جو در این 10روز چگونه بوده و آیا باد وزیده یا خیر. بنابراین در هیچ جای دنیا به لحاظ علمی نمی‌توان چنین تحلیلی ارائه کرد که تأثیر 2نوع بنزین در هوا چه بوده است.
حسینی در عین حال به خبرنگار همشهری گفت که کاهش آلودگی هوا در روزهای اخیر را نمی‌توان ناشی از توزیع بنزین پاک دانست. وی در توضیح این دیدگاه خود افزود: از آنجا که بنزینی که در گذشته استفاده می‌شد نزدیک به استاندارد بوده تأثیر تغییرات اندک در اکتان و گوگرد نمی‌تواند قابل توجه باشد.

در تأیید این دیدگاه برخی کارشناسان نسبت به کارایی توزیع بنزین پاک بدون توجه به ‌خودروهای غیراستانداردی که هم‌اکنون در حال تردد و تولید هستند هشدار می‌دهند. به گزارش همشهری، توزیع بنزین پاک از 2هفته پیش در کل تهران و کلانشهرها آغاز شده است. اگرچه از همان ابتدا توزیع این بنزین با عنوان‌ «پاک» تردیدهایی را به‌دنبال داشت اما وزیر نفت چندی پیش به گمانه‌زنی‌ها پایان داد و تأکید کرد که بنزین پاک اگرچه بنزین یورو4 نیست اما تا 90درصد کیفیت این بنزین را دارد.

کد خبر 251962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز