همشهری آنلاین: یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری تهران، کاخ‌هایی است که از دوره قاجار و پهلوی بر جان پایتخت مانده و سرشار از تاریخ و ناگفته‌هایی است که تنها با دیدن آنها می‌توان به رازشان پی برد. کاخ‌هایی که پادشاهان زیادی را به خود دیده و حالا نمادی از تاریخ ایرانی است.

کاخ

کاخ‌های ایرانی علاوه بر اینکه معماری زیبا و بی‌نظیری دارند، دارای طبیعت بکر و تکرار نشدنی هم هستند که لذت دیدن از آنها را دو چندان می‌کند. قدم زدن در باغ‌های نیاوران و سعدآباد و حتی گلستان آنقدر لذت‌بخش است که خستگی بر تن انسان نمی‌گذارد و حتی آدمی دوست دارد کل روزش را در میان درخت‌های تنومند و سر به فلک کشیده گام بردارد و گام بردارد.

پیشنهاد امروز ما این است که دست از تنبلی و بی‌حوصلگی بردارید و به همراه خانواده از این کاخ‌ها دیدن کنید. شک نکنید که نه تنها پشیمان نمی‌شوید بلکه مشتاق خواهید شد باز هم از آنها دیدن کنید.

کاخ‌های گلستان، نیاوران، سعد‌آباد از مهم‌ترین کاخ موزه‌های تهران هستند که در روزهای نوروز، پذیرای بازدیدکنندگان خود هستند. در این مطلب سعی می‌کنیم اطلاعات کوتاهی را راهی این گردش شما کنیم.

مجموعه کاخ موزه سعد‌آباد

بخش دل‌انگیزی در شمال شهر تهران در کوهپایه‌های توچال و دره سرسبز دربند وجود داردکه مجموعه سعدآباد با یک میلیون و صد هزارمترمربع وسعت در این گستره قرار گرفته است.

سعدآباد از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلابدره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد و در زمان قاجار محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است.

کاخ سعدآباد

18 کاخ کوچک و بزرگ از دوره‌های قاجاریه و پهلوی در سعدآباد وجود دارد که کاخ احمد‌شاهی، کاخ شهوند،کاخ سفید،کاخ ملکه مادر، کاخ شمس، کاخ اشرف از مهم‌ترین آنها هستند.

آدرس: میدان تجریش، خیابان سعدآباد.

برای آشنایی بیشتر می‌توانید این مطلب را بخوانید: کاخ موزه سعدآباد

آشنایی با کاخ موزه نیاوران:

بنای کاخ نیاوران در گوشه شمال شرقی باغ نیاوران با مساحتی در حدود 9000 مترمربع در دو طبقه و یک‌نیم طبقه احداث شده است.

عملیات احداث این بنا در سال 1337 شمسی، با طرحی ایرانی آغاز شد و با وقفه‌ای که در ساخت آن پیش آمد در سال 1346 به اتمام رسید و در سال 1347 مورد بهره‌برداری قرارگرفت.

ساختمان این بنا ابتدا به عنوان محلی برای پذیرایی میهمانان خارجی در نظر گرفته شده بود اما در هنگام ساخت به محل سکونت پهلوی دوم و خانواده‌اش اختصاص یافت.ر زمان پهلوی دوم، فرح دیبا تغییراتی اساسی در قسمت‌های داخلی بنا و دکوراسیون آن ایجاد کرد و طبقه اول یعنی حوضخانه برای پذیرایی میهمانان و طبقه دوم به عنوان دفتر کار محمد رضا پهلوی مورد استفاده قرار گرفت.

کاخ نیاوران

از دیگر اتاق‌های این کاخ می‌توان به کرسی خانه، چایخانه، ظرفخانه، اتاق‌های بازی، بار و پذیرایی در طبقه اول و اتاق‌های مذاکرات انتظار سفرا، منشی، هدایا، دندانپزشکی و استراحت محمدرضا پهلوی نام برد.

کاخ صاحبقرانیه که متعلق به ناصرالدین شاه بوده در این مجموعه قرار دارد که به عنوان یک کاخ موزه جداگانه می‌توانید از آن دیدن کنید.

کوشک احمد شاهی نیز در مجموعه نیاوران قرار دارد. این عمارت، اواخر دوره قاجار جهت خوابگاه ییلاقی احمدشاه در میان باغ نیاوران با مساحتی بالغ بر 800 متر در دو طبقه با سقف شیروانی بنا شد.

از ویژگی‌های عمده این بنا تزئینات و نمای آجری به کار رفته در سرتاسر نمای بیرونی آن است. آجرها از نوع منقوش قالبی با طرح‌های متنوع به رنگ نخودی است.

آدرس: تجریش، میدان شهید باهنر (نیاوران).

برای آشنایی بیشتر میتوانید این مطلب را بخوانید: کاخ موزه نیاوران.

کاخ گلستان:

مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران به حساب می‌آید.

کهن‌ترین بناهای موجود در مجموعه گلستان، ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند است. همچنین
اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن،تالار آینه، تالار عاج یا سفره خانه تالار برلیان یا سفره خانه، تالاربرلیان یا تشریفات از دیگر بخش های این کاخ کهن ایرانی است.

کاخ گلستان

سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن از شمال به خیابان و میدان امام خمینی(ره)؛سپه سابق، از غرب به خیابان خیام، از شرق به خیابان ناصر خسرو و از جنوب به خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ محدود می‌شود، به روزگار صفویه بازمی‌گردد.

آدرس: میدان امام خمینی(ره)، باب همایون، میدان پانزدهم خرداد.

برای آشنایی بیشتر می‌توانید این مطلب را بخوانید: کاخ گلستان.

کاخ‌هایی که به شما معرفی کردیم هرکدام دارای موزه‌های متعددی هم هستند که باید برای آنها ساعت‌ها وقت بگذارید. همچنین می‌توانید در روزهای مختلف از کاخ‌هایی که به شما معرفی کردیم دیدن کنید. به هر حال امیدواریم کاخ‌گردی خوبی داشته باشید.

کد خبر 251860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز