همشهری آنلاین: سازمان ملل روز یکشنبه ۲ مارس (۱۱ اسفند) اعلام کرد پس از ظهور بیماری فلج اطفال در سوریه دچار جنگ داخلی میلیون‌‌ها نفر از کودکان در خاورمیانه در این ماه بر ضد فلج اطفال واکسینه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بنیاد کودکان سازمان ملل (یونیسف) در بیانیه‌اش اعلام کرد واکسیناسیون همگانی از هم اکنون در مصر،عراق و سوریه آغاز شده است و پیکار مشابهی در ۹ مارس در لبنان آغاز خواهد شد.

علا علوا، رئیس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: »فلج اطفال مرز نمی‌شناسد. شناسایی موارد فلج اطفال در سوریه فقط مشکل سوریه نیست، این مشکل نیازمند پاسخ منطقه‌ای است. ایمنی کودکان در سراسر خاورمیانه به توانایی ما در متوقف کردن فلج اطفال در سوریه بستگی دارد.»

شواهد ابتدایی حاکی از آن است که ویروس عامل شیوع بیماری در سوریه- و نیز نمونه‌های ویروس فلج اطفالی که در فاضلاب در مصر، فلسطین اشغالی، کرانه غربی و نوار غزه یافت شده است- از پاکستان، یکی از آخرین مخزن‌های بیماری در جهان منشا گرفته است.

وزارت بهداشت سوریه در ماه اکتبر اعلام کرد فلج اطفال برای نخستین بار پس از حدود ۱۵ سال به این کشور بازگشته است.

خزامه الرشید، امدادگر پزشکی در یک مرکز بهداشتی در حومه دمشق در این باره گفت: »هر بار که پیکار واکسیناسیون اجرا می‌شود باید دو قطره واکسن فلج اطفال در دهان هر کودک زیر پنج سال بدون توجه به سابقه واکسیناسیون قبلی‌‌اش بچکانیم.»

هدف پیکار واکسیناسیون در سوریه ایمن کردن ۱.۶ میلیون کودک با واکسن‌هایی بر ضد فلج اطفال، سرخک، اوریون و سرخجه است.

به گفته یونیسف هفت کشور در سراسر خاورمیانه در حال برنامه‌ریزی برای واکسینه کردن ۲۲ میلیون کودک برای چند بار در طول شش ماه هستند، و این بزرگترین طرح واکسیناسیون هماهنگ‌شده در این منطقه تا به حال است.

ماریا کالیویس، مدیر منطقه‌ خاورمیانه و شمال ِِآفریقا یونیسبف، در این باره گفت: «واکسینه کردن این همه کودک در کشورهای متفاوت مسئولیت بسیار بزرگ است.»

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۶