شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

گروه اقتصادی- رضا کربلایی: این بنزین یورو ۴ نیست بلکه بنزین پاک است و دوستدار محیط‌زیست.

این را مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیش از این به‌صورت ضمنی اعلام کرده بودند، بی‌آنکه جزئیات این تغییر نام را فاش کنند. حالا انتقاد از اینکه بنزین پاک باعث ریپ‌زدن و خفگی برخی خودروها می‌شود را هر روز از زبان خودروسواران می‌توان شنید؛ به‌ویژه اینکه خبر رسیده روسای سازمان استاندارد و محیط‌زیست هم حساس شده‌اند و می‌خواهند بدانند مشکل از کجاست؛ کیفیت بنزین یا خودروهایی که با بنزین پاک فعلا سرناسازگاری دارند؟ ازسوی دیگر هنوز گزارشی در مورد تأثیر این بنزین در کاهش آلودگی هوا منتشر نشده است. آیا معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست و نیره فیروز بخت، رئیس سازمان استاندارد، بنزین پاک را پاک می‌دانند؟

شاهرخ خسروانی قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران چندی قبل در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری، تأکید کرد که بنزین پاک در 8کلانشهر در معرض آلودگی شدید هوا توزیع می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، منظور از بنزین پاک، بنزینی است که کیفیتی بهتر از بنزین یورو2 با میزان آلایندگی کمتر دارد، اما هنوز به استاندارد بنزین یورو4 نرسیده است.

اقدام وزارت نفت مبنی بر خارج‌کردن بنزین یورو4 از جایگاه‌های سوخت کلانشهرهای آلوده، از نظر برخی جایگاه‌داران سوخت رضایت‌بخش است. بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: تمامی بنزین توزیع شده در سطح شهر تهران، از کیفیت بهتری نسبت به قبل برخوردار است و امیدواریم وزارت نفت به تعهدات خود در قبال توزیع بنزین پاک در دیگر کلانشهرها عمل کند.

اما برخی رانندگان خودروهای سواری می‌گویند: در روزهای اخیر شاهد ریپ زدن خودروی خود هستند و این اتفاق در نخستین سوختگیری پس از اعلام رسمی توزیع بنزین یورو 4نمایان شده است؛ ادعایی که هرچند هنوز فراگیر نشده و مسئولان پاسخی به آن نداده‌اند، اما اظهارنظر وزیر نفت درباره استاندارد بنزین توزیع شده در کلانشهرهای در معرض آلودگی هوا ازجمله تهران نشان می‌دهد که کیفیت بنزین تا 95درصد به استاندارد یورو 4نزدیک شده است.

مشاهدات خبرنگار همشهری از برخی جایگاه‌های سوخت در تهران هم گویای این واقعیت است که هرچند کیفیت نسبت به قبل بهتر شده و رضایت دارندگان خودرو را به همراه داشته، اما هستند افرادی که بر این نظرند که خودروی آنها هنگام استارت‌خوردن و حتی رانندگی در روز نخست سوختگیری با بنزین پاک با مشکل مواجه شده، اما به‌تدریج این مشکل حل‌شده است. برخی شهروندان در تماس با همشهری گفتند که به‌تازگی هنگام روشن‌کردن خودروی خود و حرکت ابتدایی، موتور خودرو دچار خفگی شده و پس از چندبار استارت زدن، خودرو روشن می‌شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم در واکنش به انتقادهای مطرح شده از کیفیت بنزین توزیع شده با نام پاک هفته گذشته به اعضای شورای شهر پایتخت اعلام کرد: بنزینی که هم‌اکنون در حال توزیع است، کامل نیست یعنی در یک شاخصه از یورو۴ پایین‌تر است ولی می‌توان گفت تا ۹۵ درصد به استاندارد یورو۴ رسیده و از نظر بنزن و دیگر آلاینده‌های خطرناک استاندارد است. او تأکید کرد: در بنزین یورو۴ تنها یک استثنا وجود دارد و آن الفین موجود در آن است که البته برای سلامت ضرر ندارد.

خودروسازان چه می‌گویند؟

احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان اظهار داشت: بنزین پاک از بنزین یورو2 بهتر است ولی به پای یورو4 نمی‌رسد. به گزارش تسنیم، وی با تأکید بر اینکه بنزین پاک نسبت به بنزین قبلی به‌خودروهای یورو4 کمتر آسیب می‌رساند، افزود: بنزن و سولفور این بنزین نسبت به بنزین یورو4 بیشتر است اما اکتان آن کمتر است. این مدافع حقوق خودروسازان هیچ اشاره‌ای به تعهدات خودروسازان برای تولید خودروهای برخوردار از استاندارد یورو4 نکرده است.

بنزین یورو4 یا خودروی یورو4؟

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که رؤسای سازمان محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد برآن شده‌اند تا طی جلساتی استاندارد سوخت پاک را بررسی و در نهایت نظرات خود را در این رابطه اعلام کنند. هنوز صحت این خبر تأیید نشده، اما گفته می‌شود که 2نهاد یادشده دست‌کم بر سر یک موضوع توافق جدی دارند که تحت هیچ شرایطی مهلت خودروسازان برای مجهز کردن خودروهای خود به استاندارد یورو4 را تمدید نکنند.

کد خبر 251464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز