گروه اقتصادی: زنگ یارانه نقدی تا چند روز دیگر برای دومین‌بار به‌صدا درمی‌آید و این‌بار نه همه ایرانیان بلکه خانواده‌هایی که خود را نیازمند دریافت یارانه نقدی می‌دانند باید اقدام به ثبت‌نام کنند.

به گزارش همشهری، مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه دولت را مکلف کرده که از سال آینده، یارانه نقدی را فقط به نیازمندان پرداخت کند و یارانه نقدی اقشار پردرآمد براساس فرمول میزان درآمد ماهانه که خود دولت تعیین می‌کند قطع می‌شود. 2شب پیش معاون اول رئیس‌جمهور گفته بود که هم‌اکنون تعداد افرادی که یارانه نقدی 45هزارو500‌تومان دریافت می‌کنند از جمعیت کشور بیشتر است. این گفته پیامی جز شکست هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول ندارد.

براساس اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی در روزهای آینده شیوه و سازوکار ثبت‌نام برای یارانه نقدی اعلام می‌شود و خانوارهایی که درخواست یارانه نقدی دارند باید گوش به زنگ باشند تا همزمان با خرید شب عید خود مدارک و اطلاعات اقتصادی لازم برای ثبت‌نام مجدد یارانه‌ای را نیز آماده کنند. در این مرحله هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام وجود نخواهد داشت و همه می‌توانند ثبت‌نام کنند؛ منتها با توجه به تکلیفی که مجلس تعیین کرده پس از ثبت‌نام دولت اقدام به راستی‌آزمایی اطلاعات اقتصادی ثبت‌نام‌کنندگان خواهد کرد و یارانه افرادی راکه بیش از میزان درآمد ماهانه ثبت‌نام کرده و از سال آینده یارانه دریافت می‌کنند، قطع کرده و حتی جریمه‌ای معادل 3برابر یارانه پرداختی را از آنها پس می‌گیرد. به گفته وزیر اقتصاد، دولت بنا ندارد وارد اطلاعات شخصی افراد شود، اما اگر کسی درآمد خود را اعلام کند، به دولت اجازه می‌دهد وارد اطلاعات شخصی شده و پس از بررسی، راستی‌آزمایی‌های لازم را انجام دهد.

براساس این گزارش، به‌احتمال زیاد پیش از اعلام زمان و نحوه ثبت‌نام یارانه‌ای، دولت اقدام به تعیین میزان درآمد خانوار به‌عنوان معیار ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی خواهد کرد.در این رابطه وزیر اقتصاد گفت: ثبت‌نام مجدد از افراد متقاضی دریافت یارانه تا قبل از پایان سال‌جاری آغاز می‌شود و پس از بررسی‌های لازم دولت نسبت به پرداخت یارانه نقدی به این افراد در سال93 اقدام خواهد کرد. وی گفت: به‌منظور ادامه پرداخت یارانه نقدی ضروری است متقاضیان با ثبت‌نام مجدد، نیازمند بودن خود را اعلام کنند، اما به افراد توصیه می‌شود درصورتی‌که نیازمند نیستند از ثبت‌نام مجدد خودداری کنند. طیب نیا تأکید کرد: هم‌اکنون مراحل ابتدایی اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها انجام و فرم‌های ثبت‌نام مجدد نیز آماده شده است و برهمین اساس به‌زودی ثبت‌نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه نقدی صورت خواهد گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال93 گفت: تصمیم دولت این است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیب ملایم انجام شود تا به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فشار وارد نشود. وی درخصوص زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: هرچند این قانون از ابتدای سال آینده لازم‌الاجراست، اما این قانون را می‌توان در فروردین یا اردیبهشت‌ماه سال آینده اجرایی کرد. وی تأکید کرد: در مرحله دوم منابع عمدتا صرف بهداشت و درمان، بیمه عمومی و امنیت غذایی به‌خصوص برای دهک‌های درآمدی پایین خواهد شد.

کد خبر 251071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز