چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه معتقد است: مصرف شکلات تلخ و بادام می‌تواند در پیشگیری و کنترل افسردگی دوران سالمندی موثر باشد.

  سالمندان شکلات تلخ بخورند

مریم شیرمستی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به شرایط فیزیولوژیک خاص بدن سالمندان و تغییراتی که در نیازهای تغذیه‌ای آنها ایجاد می‌شود، گفت: چون در دوران سالمندی خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد، مصرف لبنیات یکی از مهمترین اولویت‌های تغذیه برای سالمندان است.

وی اظهار داشت: توصیه می شود سالمندان مصرف لبنیات خصوصا لبنیات کم چرب از جمله شیر و ماست را به میزان چهار لیوان در روز افزایش دهند.

شیرمستی در خصوص افرادی که به لبنیات حساسیت دارند نیز تاکید کرد: این افراد در درجه اول بهتر است شیر را گرم مصرف کنند و یا از انواع شیرهای سویا که کمتر حساسیت زا است استفاده نمایند، اما چنانچه فرد به این نوع لبنیات هم حساسیت داشته باشد باید برای جلوگیری از پوکی اسخوان از مکمل کلسیم استفاده کند.

این کارشناس تغذیه کندی حرکات دستگاه گوارش و یبوست ناشی از آن را از مشکلات دوران سالمندی دانست و خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از این مشکل نیز سالمندان باید میوه و سبزیجات کافی مصرف کنند.

شیرمستی معتقد است: چون بیشتر افراد سالمند با مشکلات دستگاه گوارش مواجه هستند بهتر است میوه و سبزیجات را به صورت پخته، بخارپز و یا پوره مصرف کنند.

وی با بیان اینکه افزایش کلسترول خون و همچنین اوره نیز در دوران سالمندی بسیار رایج است، تاکید کرد: بهتر است برای پیشگیری از این امر از گوشت قرمز و حتی گوشت سفید نیز کمتر استفاده شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف این نوع پروتئین‌ها نباید کامل قطع شود، اما بهتر است برای تامین پروتئین بدن از ماهی، حبوبات، قارچ، سویا و ... استفاده شود.

شیرمستی تصریح کرد: از دیگر ویژگیهای دوران سالمندی این است که فرد کمتر احساس تشنگی می‌کند و از همین رو نباید منتظر بروز احساس تشنگی شوند، بلکه لازم است هر ساعت یک لیوان مایعات و آب بنوشند تا از افت فشار خون جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: ممکن است سالمندان به دلیل مشکلات دندان از مصرف غذاهای سفت و خشک اجتناب کنند و به همین جهت توصیه می‌شود غذا برای آنها رنده و یا پوره شود و از غذاهای نرم از جمله انواع سوپ و آش و نان و ماست استفاده شود.

این کارشناس تغذیه افسردگی را نیز از دیگر مشکلات دوران سالمندی خواند و ادامه داد: برخی از مواد غذایی می‌توانند در پیشگیری و کنترل افسردگی موثر باشند که ماهی، روغن زیتون، کلم بروکلی، اسفناج و ... از آن جمله است.

شیرمستی معتقد است: مصرف برخی از شکلات‌های تلخ و همچنین بادام نیز می‌تواند در پیشگیری و کنترل افسردگی سالمندان موثر باشد.

وی گفت: سالمندان می‌توانند از دم نوش گل گاوزبان و سنبل الطیب، عرق بادرنجبویه و بهارنارنج نیز برای پیشگیری از افسردگی استفاده کنند.

به گفته این کارشناس تغذیه، در کنار همه اصول تغذیه‌ای، تحرک و ورزش نیز برای سالمندان ضروری است.

کد خبر 250223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز