چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی‌پرور: با برخط‌شدن نسخه تازه نقشه تهران توسط شهرداری تهران، از این پس تهرانی‌ها می‌توانند از این پلت‌فرم یا سکوی اینترنتی برای انواع راهیابی‌های خود در زندگی روزمره استفاده کنند.

نقشه تهران بر خط شد

 به گزارش همشهری، نسخه پنجم نقشه تهران که به پیشرفته‌ترین سامانه‌های اطلاعات مکانی مجهز است به‌تدریج جایگزین گوگل مپ می‌شود. ازجمله ویژگی‌های نقشه تهران انتشار عکس‌های استریت ویو یا نمای خیابانی واقعی است که به عکس‌های پانوراما مشهور است؛ پانوراما نمونه‌ای از عکس‌ها هستند که قابلیت نمایش 360درجه از یک مکان را در محیط مجازی فراهم می‌کنند. این سرویس‌، کاربر را قادر می‌سازد که به جای مسافرت درون شهر، در دنیای مجازی شهر گردش و زوایای دلخواه خود را انتخاب کند. این تصاویر در حال حاضر تهیه شده و در اختیار کارکنان شهرداری تهران است.

سامانه نقشه تهران یکی از سرویس‌های اطلاعات جغرافیایی شهرداری تهران است که در آدرس اینترنتی map. tehran. ir در دسترس عموم قرار دارد. هر چند این نقشه از پایگاه داده مشترکی با سایر سرویس‌های اطلاعات جغرافیایی شهر تهران بهره می‌برد، اما ظاهری متفاوت از بقیه داشته و با رعایت اصول کارتوگرافی از جهاتی زیباتر و برای بسیاری از کاربران عادی، کاربردی‌تر محسوب می‌شود. هدف از راه‌اندازی این سامانه از یک سو ایجاد یک بستر اطلاعات جغرافیایی (نقشه تحت وب) برای بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف برای قرار دادن اطلاعات مکانی مورد نظر در قالب نقشه براساس معیارها و استانداردهای جهانی و از سوی دیگر ایجاد درگاه اطلاعات مکانی برای سرویس‌های شهروندی و گردشگری بوده است.

مهندس علی‌اصغر قائمی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری گفت: سامانه نقشه بر خط شهر تهران از سال 1387با هدف ایجاد درگاه واحد جهت سرویس اطلاع‌رسانی شهروندی در پورتال شهرداری تهران راه‌اندازی شد. همچنین با طراحی و پیاده‌سازی‌ API نقشه روی این سامانه نیاز سایر اشخاص حقیقی و حقوقی جهت استفاده از بستر نقشه برای ارائه اطلاعات مکانی روی ایـنـتـرنـت را برآورده کردیم.طبق گفته قائمی توسعه این سامانه هرساله براساس درخواست‌ها، انتقادات و پیشنهادهای ثبت شده شهروندان روی سامانه نقشه تهران انجام می‌شود و بدون شک این، یکی از رموز موفقیت این سامانه بوده است. لازم به ذکر است که سامانه نقشه تهران بالغ بر 34درصد مراجعات به پورتال شهرداری را به‌خود اختصاص داده است و روزانه بیش از 12000بازدید‌کننده دارد.

مهندس مهدی محبوبی به‌عنوان مدیر پروژه این سامانه در مورد خصوصیات و امکانات آن هم به همشهری گفت: سامانه نقشه تهران به‌عنوان درگاه اطلاع‌رسانی مکانی شهرداری تهران شناخته و با استقبال بسیار خوب شهروندان مواجه شده است. در نسخه جدید این سامانه، رویکرد محله‌محوری شهرداری تهران جهت شناخت بهتر محلات و هویت محله‌ای با همکاری معاونت فرهنگی- اجتماعی شهرداری تهران درنظر گرفته شده و این امکان در سرویس محله من ارائه شده است. همچنین به‌زودی سرویس نمای 360درجه معابر شهری روی این سامانه در اختیار شهروندان عزیز قرار خواهد گرفت.وی در ادامه افزود: برای ارائه سرویس‌های جدید و ارتقای هر‌چه بهتر کیفیت این سامانه به راهنمایی‌ها، انتقادات و پیشنهادهای شهروندان عزیز نیازمندیم. کاربران محترم سامانه می‌توانند با ارائه نظرات خود روی سامانه، ما را در توسعه و پویایی آن یاری دهند.

امکانات جدید نقشه تهران

جست‌وجوی هوشمند: انواع آدرس‌یابی‌های محاوره‌ای روزانه در این سامانه قابل جست‌وجو است. جست‌وجوی اماکن خدماتی و عمومی: امکان جست‌وجوی اماکن خدماتی و عمومی با اطلاعات تکمیلی مناسب در این سرویس وجود دارد. برای نمونه امکان جست‌وجوی بیمارستانی با امکانات ویژه تخصصی که خدمات بیمه مورد نظر شهروند را ارائه دهد در این سامانه امکان‌پذیر شده است. از خدمات تازه‌ای که به این سامانه اضافه شده محله‌محوری است. چنانچه شهروندی بخواهد در محدوده محله سکونت خود یا یک محله دلخواه، اطلاعاتی کسب کند می‌تواند از این سامانه استفاده کند. معرفی محله، اخبار مکان محور محله‌ای، معرفی اماکن گردشگری، خدماتی و عمومی محله و خدمات محله‌ای از مهم‌ترین بخش‌های جدید این سامانه است. مسیریابی هوشمند با بار ترافیکی: یکی دیگر از این سرویس‌ها مسیریابی با توجه به حجم ترافیکی است. غالب سامانه‌های مسیریابی تنها با مدنظر قرار دادن کوتاه‌ترین مسافت، مسیر را تعیین می‌کنند و بدیهی است که لزوما کوتاه‌ترین مسیر، بهترین مسیر نیست. این سرویس جدید که حدودا تا یک‌ماه آینده راه‌اندازی می‌شود می‌تواند با استفاده از اطلاعات ترافیکی معابر، بهترین مسیر را از نظر صرف زمان سفر پیشنهاد کند. این مسیریابی هوشمند با پارامترهای مختلف در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. گردشگری مجازی: کاربران می‌توانند از سرویس گردشگری مجازی روی نقشه تهران و سایت virtualtour. tehran. ir بهره‌مند شوند.

کد خبر 250213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز