همشهری آنلاین- هلن‌صدیق بنای: این مدخل جهت آشنایی بیشتر دانشجویان، علاقمندان رسانه و روزنامه‌نگاران جوان زن با انجمن‌های زنان روزنامه‌نگار تهیه شده است:

  • سمپوزیوم زنان روزنامه‌نگار

سمپوزیوم زنان روزنامه‌نگار در سال ۱۹۸۵ تاسیس و به سرعت پیشرفت کرد. این پیشرفت بیشتر مدیون تاد بارتیموس است که از آسوشیتد پرس ۱۵ زن خبرنگار را با پیشینه‌های مختلف به سمپوزیوم دعوت کرد تا با برنامه‌ریزی برای فعالیت‌ها این انجمن را پیش ببرند.

این سمپوزیوم غیر انتفاعی است و برای عضویت در آن باید شرایط خاصی را داشت. برای نمونه باید در یکی از زمینه‌هایی چون؛ روزنامه‌نگاران فعال روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سندیکاهای خبرنگاری، مجله‌ها، تلویزیون یا رادیو و یا اینکه استادان روزنامه‌نگاری دانشگاه‌ها و یا خبرنگاران آزاد  فعالیت داشت.

این انجمن در بخش معرفی خود این‌گونه نوشته است؛ ما از برندگان جایزه معتبر پولیتزر هستیم و در مهم‌ترین پایگاه‌های خبری آمریکا فعالیت می‌کنیم. ما فازغ‌التحصیلان دانشگاه هستیم و تعدادی از ما در دهه هفتم زندگی خود هستند که هنوز کار خبرنگاری را برای روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت در جهان ادامه می‌دهند. وظیفه ما گردآوری روزنامه‌نگاران زن، مدرسان و محققان روزنامه‌نگاری در آمریکا و گاهی از سراسر دنیا است تا یکدیگر را در فضای حمایتی متقابل و رشد حرفه‌ای یاری کنیم. هدف ما حمایت و پشتیبانی از رشد حرفه‌ای و توانمند سازی زنان روزنامه‌نگار است.

  • انجمن روزنامه‌نگاران زن

انجمن روزنامه‌نگاران زن در ماه ژوئن سال ۱۹۸۸ تاسیس شد. این انجمن صرفا به این خاطر که در تحریریه‌ها به خوبی از زنان استفاده نشده، شکل نگرفته است بلکه حمایتی از زنان روزنامه‌نگاری است که به طور "منصفانه" در بخش‌های مختلف تحریریه کار نمی‌کنند یا به نوعی از نظر حرفه‌ای نادیده گرفته می‌شوند. تشکیل این انجمن انگیزه‌ای خاص و قوی می‌طلبید که آن را یک حادثه به وجود آورد. حادثه‌ای که در آن یک نشریه محلی تصاویر تحقیرآمیزی از زنان را در یک کمپین تبلیغاتی چاپ کرده بود. زنان خبرنگار شاغل در این نشریه به مدیریت درخواست توقف این کمپین را دادند. اما به اعتراض آنان توجهی نشد. این عدم توجه به درخواست خبرنگاران زن نه تنها یک اشتباه رفتاری بود، بلکه به گونه‌ای نادیده گرفته شدن زنان خبرنگار در این اعتراض بود. اگر چه ممکن است این اتفاق در رسانه‌ها نادر باشد، اما نمی‌توان وجود آن را انکار کرد.

خبرنگار زن

سایت انجمن درباره اهداف خود نوشته است که ارتقای عادلانه عملکرد زنان در رسانه‌ها و ارتقا شغلی زنان در تحریریه‌ها با ارائه بورس‌های تحصیلی یکی از اهداف مهم ما است.

این انجمن در زمینه کار حرفه‌ای کمک‌های مالی نیز به خبرنگاران زن می‌کند. انجمن زنان روزنامه‌نگاربرای دسترسی به اهداف خود، تعداد زیادی سمینار در طول سال برگزار می‌کند و یک صندوق هزینه تحصیلی به منظور کمک به آنان تهیه کرده است. این انجمن جوایزی نیز به مناسبت‌های مختلف به خبرنگاران زن برگزیده اهدا و همچنین خبرنامه‌ای هم منتشر می‌کند.

عضویت در این انجمن برای زنان و حتی مردان آزاد است.اعضای این انجمن از خبرنگاران رسانه‌های مطرح آمریکا مانند آسوشیتد‌پرس هستند.

  • بنیاد رسانه‌ بین‌المللی زنان

انجمن رسانه بین‌المللی زنان در سال ۱۹۹۰ به منظور قدرتمند‌تر کردن نقش زنان در رسانه‌های خبری دنیا تاسیس شد تا وسیله‌ای باشد برای آزادی‌های بیشتری برای زنان خبرنگار در رسانه‌‌های سراسر جهان به دست آورد. این انجمن اهداف خود را اینگونه دسته‌بندی کرده است:

مدیریت زنان در رسانه‌ها: نسبت زنان مدیر در تحریریه‌های آمریکا از سال ۲۰۰۰ به ۲۹ درصد رسیده است و تعداد زنان خبرنگار در سراسر دنیا نه تنها در حال افزایش است، بلکه مدیریت تحریریه‌های بسیاری را هم عهده‌دار شده‌اند. انجمن برای پیشبرد این هدف، موسسه‌ حمایت‌های جهانی را در انجمن‌های راهبردی به کمک گرفته است تا به زنان مهارت‌های لازم را آموزش دهد و آنان را به عنوان مدیران و سردبیران موفق تحریریه‌های خبری معرفی کنند.

اهدای جوایزی برای شجاعت زن خبرنگار: شجاعت برای نوشتن و انتشار برخی از اخبار در سراسر دنیا بسیار نادر است. هر ساله این انجمن چندین جایزه‌ برای ترویج اهمیت آزادی بیان به شجاع‌ترین خبرنگار زنی که ویژگی‌های خاص آن را کسب کرده باشد، اهدا می‌کند. این تنها جایزه بین‌المللی است که شجاعت زنان خبرنگار را در روزنامه نگاری به رسمیت می‌شناسد.

پیشگام  و پیشرو درایجاد تغییر: این انجمن در توسعه آموزش‌های نوآورانه و خلاقانه پیشرو و پیشگام است. مدل‌های آموزشی این انجمن بلند مدت بوده و هدف آن ایجاد تغییر، تحول و توانمند‌سازی زنان روزنامه‌نگار است. انجمن رسانه‌ بین‌المللی زنان دارای ۵ عضو تمام وقت است که به امور انجمن رسیدگی می‌کنند و درخواست‌های روزنامه‌نگاران زن از سراسر دنیا را بررسی می‌کنند.

کد خبر 250129
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز