همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس هشتم به حداقل برسد

کدخدایی در گفت‌وگویا ایرنا در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه برخی نمایندگان مجلس ششم در انتخابات مجلس هفتم رد صلاحیت شده‌اند، اگر برای انتخابات مجلس هشتم داوطلب شوند ، آیا امکان تایید صلاحیت آنها وجود دارد؟ یا خیر، گفت: اکنون نمی‌توانم اظهارنظر قطعی کنم. باید پرونده و مدارک مستند آنها را در زمان بررسی صلاحیت‌ها، رسیدگی کرد.

وی در عین حال تصریح کرد: قطعا اگر همان موارد ( موارد رد صلاحیت) همچنان به قوت خود باقی باشد، همان اظهارنظر به قوت خود باقی است اما اگر اصلاحاتی به عمل آمده باشد و اشکالاتی که وجود داشته، رفع شده باشد، تجدید نظر می‌شود.


سهم احزاب و ردصلاحیت‌ها
ازکدخدایی سئوال شد، به نقل‌از شما اعلام‌شد که سهم گروهها و احزاب سیاسی در رد صلاحیت‌ها صفر است. سوال برخی منتقدین این است که چرا اعضای وابسته به نهضت آزادی به دلیل وابستگی حزبی شان رد صلاحیت می‌شوند؟
وی در پاسخ گفت:من گفته‌ام که سهم گروهها و احزاب "قانونی" در رد صلاحیت ها صفر است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: بر اساس بند ‪ ۳‬ماده ‪ ۳۰‬قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، عضویت در احزاب غیرقانونی موجب محرومیت از شرکت در انتخابات می‌شود.

کدخدایی درپاسخ به سئوال دیگری در خصوص مصونیت‌پارلمانی نمایندگان مجلس گفت که مقصود از مصونیت ، مصونیت از پیگرد در موارد خاص است.

وی گفت : مصونیت به این مفهوم است که اگر نماینده‌ای مرتکب تخلف شد، با طی تشریفات خاصی، مورد تعقیب و پیگرد قرار می‌گیرد.


تحقیقات محلی
از سخنگوی ‌شورای ‌نگهبان سئوال ‌شد، برخی معتقدند شورای نگهبان ابزارهایی را که برای‌تایید صلاحیت افراد بکار می‌گیرد، فراتر از قانون است. نظر شما چیست؟ کدخدایی تاکید کرد : منابع تحقیقاتی ما همان مراجع چهارگانه‌ای است که در قانون ذکر شده و همچنین تحقیقات محلی که در قانون مشخص شده است.

وی همچنین در پاسخ به این‌پرسش که آیا دامنه‌تحقیقات محلی در قانون مشخص شده است؟ گفت: در ماده ‪ ۵۰‬قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مساله تحقیقات محلی که از سوی هیات‌های اجرایی انجام می‌شود، مشخص شده است.

کد خبر 25007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز