یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

گروه سرزمین: متولیان سدسازی می‌گویند سدها را براساس مطالعات زیست‌محیطی جانمایی می‌کنند، با وجود این، نه‌تنها منتقدان محیط‌زیست که مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست بارها از سدسازی انتقاد کرده‌اند.

سد دالکی تالاب حله را تهدید می‌کند

اکنون در تازه‌ترین انتقادات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با نوشتن نامه‌ای به وزیر نیرو خواسته است تا ساخت سد دالکی را متوقف کند.

سد دالکی موجب خشک‌شدن تالاب حله شده است. این خبری است که روز گذشته معاون محیط‌طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست آن را رسانه‌ای کرد تا نشان دهد هنوز روند سدسازی مغایر با معیارهای زیست‌محیطی ادامه دارد.

احمدعلی کیخا که اخیرا بازدیدی از تالاب حله داشته است این تالاب را بسیار زیبا وصف کرد و در عین حال گفت که ساخت سد در بالادست، این زیست‌بوم آبی را با خطر نابودی مواجه کرده است. آنطور که معاون طبیعی سازمان محیط‌زیست می‌گوید احداث سد رئیس علی دلواری و دالکی، راه را بر حقابه تالاب حله بسته‌اند. آب تالاب از 2رودخانه شاپور و دالکی تأمین می‌شود اما اکنون سد رئیس علی دلواری روی رودخانه شاپور احداث شده و سد دالکی روی رودخانه دالکی در دست احداث است.

آنطور که کیخا می‌گوید سد دالکی مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی ندارد اگر هم دارد مسئولان سدسازی هنوز آن را ارائه نکرده‌اند به همین دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست عملیات ساخت‌وساز سد را متوقف می‌کند و در پی آن، ابتکار شنبه هفته گذشته طی نامه‌ای از وزیر نیرو می‌خواهد که گزارش عملکرد زیست‌محیطی احداث این سد به سازمان محیط‌زیست ارائه شود. اکنون این پرسش مهم مطرح است که چرا متولیان سدسازی بی‌آنکه گزارش زیست‌محیطی مربوط به سد را به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه کرده باشند ساخت سد را آغاز کرده‌اند ؟

پرسش دیگر اینکه دست اندرکاران ساخت این سد براساس کدام پشتوانه ساخت سازه‌ای عظیم را با بودجه بیت المال شروع کرده‌اند بی‌آنکه تأییدیه سازمان حفاظت محیط‌زیست را اخذ کرده باشد؟ این روند نشان می‌دهد که متولی ساخت سد یا اصولا اعتقادی به مطالعات زیست‌محیطی ندارد یا با این شیوه خواسته است سازمان حفاظت محیط‌زیست را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد. براین اساس درصورت مغایر بودن ساخت سد با معیارهای زیست‌محیطی، چه‌کسی پاسخگوست؟ چه‌کسی باید تاوان این اشتباه را بپردازد؟ مردم یا متولی ساخت سد؟

محیط‌زیست باید قدرتمند باشد

معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، روز گذشته ادغام سازمان محیط‌زیست با سازمان جنگل‌ها ومراتع کشور را خلاف قانون اساسی دانست و گفت که با توجه به اهمیت و جایگاه محیط‌زیست باید این سازمان از چنان اقتداری برخوردار باشد که سایر دستگاه‌ها در مقابل این سازمان سرفرود آورند نه اینکه وزارت نیرو به‌عنوان بخشی از دولت، سد بسازد و وزارتخانه‌ای دیگر جاده بسازد و به گزارش ارزیابی زیست‌محیطی نیز توجهی نکنند.

کیخا نقش تشکل‌های مردم نهاد را در تنویر افکار عمومی بسیار مؤثر عنوان کرد و گفت که تشکل‌های مردم نهاد امسال با همکاری مردم گام مهمی در راستای تنویر افکار عمومی در رابطه با کارکرد تالاب‌ها برداشتند. این اتفاق بسیار خوبی بود که نشان داد تا چه اندازه تشکل‌ها می‌توانند در حفظ محیط‌زیست کارساز باشند. براساس این تجربه درصددیم با حمایت سازمان محیط‌زیست، در هر استانی که دارای تالاب است، تشکلی مرتبط با تالاب تشکیل شود.

تجربه شیرین برگزاری روزجهانی تالاب‌ها با همکاری تشکل‌های مردم نهاد سبب شده تا سازمان حفاظت محیط‌زیست به تشکل‌های مردم نهاد بیش‌از پیش توجه کند تا آنجا که کیخا می‌گوید که آماده است 5درصد از اعتبارات معاونت محیط طبیعی را در راستای تهیه و تولید فیلم و آموزش هزینه کند. او در پی این اظهارات اعلام کرد که هر چند افزایش آگاهی‌ها در سازمان محیط‌زیست بر عهده معاونت آموزش است باوجود این معاونت طبیعی و تنوع زیستی با توجه به اهمیت آموزش، حاضر به تخصیص این اعتبار است. کیخا همچنین پیشنهاد کرد که با راه‌اندازی جشنواره فیلم سبز، اقدامات آموزشی هدفمند و جهت‌دار شود. باوجود این، انتظارآن است که فرایند تخصیص اعتبار به‌گونه‌ای باشد که به درستی صرف ارتقا و حفاظت محیط‌زیست کشور شود.

مخالفت با احداث جاده در زیستگاه یوز

عبور جاده از قلب منطقه حفاظت‌شده کوه بافق که یکی از با ارزش‌ترین زیستگاه‌های یوز پلنگ آسیایی است از دیگر مباحث مطرح‌شده در گفته‌های کیخا بود. او ازشروع ساخت این جاده به‌عنوان یک اقدام ناصواب یاد کرد و گفت که هرچند توجیه ساخت این جاده کم کردن مسافت و سهولت دسترسی محلی‌ها بود اما سازمان محیط‌زیست با پیشنهاد مسیر جایگزین(جاده سیروس آباد) خواستار توقف عملیات اجرایی آن شد و جاده متوقف شد. با وجود این، هفته پیش گزارشی مبنی بر از سر‌گیری عملیات جاده دریافت کردیم که با پیگیری مشخص شد این گزارش صحت ندارد. کیخا تأکید کرد که اگر قرار است جاده‌ای در منطقه احداث شود تنها گزینه مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست جاده سیروس‌آباد است.

کد خبر 249752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز